• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 4 آذر 1398
کد مطلب : 88614
+
-

بهبود شرایط مالی شهرداری شهرهای کم‌جمعیت

عضو هیأت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصویب لایحه «درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور» شرایط مالی شهرداری شهرهای کم‌جمعیت را تسهیل می‌کند، گفت: مواد این لایحه بخش مالی خدمات مدیریت شهری را مدیریت می‌کند.

پروانه مافی در گفت‌وگو با شهرنوشت، درخصوص لایحه «درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور» گفت: روی تطبیق طرح و لایحه مذکور بیش از یک سال کار شده و در نهایت با استفاده از تطبیق طرح و لایحه، بهترین لایحه ارائه شده‌است.
وی با اشاره به اینکه اگر این لایحه در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات شهرداری شهرهای کوچک و کلانشهرها را رفع کند، افزود: شهرداری شهرهای کوچک منابع درآمدی پایدار ندارند؛ درنتیجه به تراکم فروشی روی می‌آورند. در 23ماده‌ای که در این لایحه وجود دارد، منابع مختلف درآمدی برای شهرداری‌ها درنظر گرفته شده است که می‌تواند به‌طور قانونی جایگزین اینگونه درآمدها شود. این مواد قابلیت اجرا دارند و مشکلات مالی بسیاری از شهرداری‌ها را مرتفع می‌کنند.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجموع موادی که تنظیم شده است به اداره شهر بسیار کمک می‌کند، افزود: مواد این لایحه، بخش مالی خدمات مدیریت شهری را مدیریت می‌کند و تا اندازه‌ای شرایط نامناسب فعلی راکه به‌دلیل کمبود منابع، حاکم شده است تسهیل می‌کند. واقعیت این است شهرداری‌های کوچک بیشترین درآمدشان از تراکم فروشی که یک درآمد ناپایدار و نامشخص است به‌دست می‌آید. در نتیجه، با این لایحه تلاش کردیم درآمد پایدار آنها را افزایش دهیم.
مافی با تأکید بر اینکه در این لایحه سهم شهرداری‌ها و دولت از مالیات بر ارزش افزوده برابر شده است، عنوان کرد: امیدواریم این ماده با همین رقمی که درنظر گرفته شده است، در صحن تصویب شود.
مافی درخصوص نرخ‌گذاری عوارض نوسازی تصریح کرد: در تمام دنیا یک تا 2درصد از قیمت ملک به‌عنوان عوارض نوسازی درنظر گرفته می‌شود. ما تلاش کردیم رقمی را درنظر بگیریم که هم به شهرداری‌ها کمک کند و هم مردم توان پرداخت آن را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه در تمام مواد لایحه توان پرداخت مردم را درنظر گرفته‌ایم، بیان کرد: در بحث مالیات برارزش افزوده در سهم شهرداری‌ها، مالیات بر سلامت را که در ماده37 قانون الحاقی آمده است معاف کردیم و سهم شهرداری‌ها را از باقی مالیات‌ها محاسبه کردیم. 
مافی افزود:20درصد از مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری درنظر گرفته شده است، از طرفی حمل‌ونقل شهری باید از منابعی که درآمدزا هستند استفاده کند و به بودجه‌ای که دولت درنظر می‌گیرد، وابستگی نداشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید