• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 3 آذر 1398
کد مطلب : 88546
+
-

روایت دولتمردان از حال اقتصاد

جهانگیری: خوشبختانه بانک مرکزی ازنظر ذخایر ارزی در بهترین شرایط قرار دارد

توجه به تولید داخلی و برگرداندن نگاه‌ها از خارج، اصلی‌ترین استراتژی اقتصاد ایران در مواجهه با تحریم‌ها بوده؛ هرچند در طول 2سال گذشته به‌واسطه شوک‌های ناشی از اجرای تحریم‌ها، تنش‌های بزرگی را درک کرده و با تغییرات بنیادین در شاخص‌های کلان مواجه شده است. به گزارش همشهری، در جریان تحمیل تحریم‌ها به اقتصاد ایران، نرخ ارز در اقتصاد ایران به 3برابر نرخ معمول افزایش یافت، نرخ تورم از محدوده تک‌رقمی به بالای 40درصد رسید، صادرات نفت و درآمدهای آن محدود شد، تراز ارزی بانک مرکزی تغییر کرد، تجارت خارجی به‌واسطه تحریم‌های بانکی با چالش‌هایی مواجه شد و حفظ ثبات قیمت کالاهای اساسی نیز هزینه سنگینی به خزانه تحمیل کرد؛ اما برخی دولتمردان آمارهایی ارائه می‌دهند که گویا وضع آنقدرها هم که به‌نظر می‌رسد بد نیست و چه‌بسا در مواردی بهتر هم شده است.

بزرگ‌ترین تحریم تاریخ معاصر
 اما همزمان با این موج خوش‌بینی، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه در مراسم امضای تفاهمنامه ساخت ۲۰هزار نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس اعلام کرد: هم‌اکنون بزرگ‌ترین تحریم تاریخ معاصر علیه مردم ایران در حال اجراست. او گفت: دشمنان حتی امروز نفت و غذا را نیز تحریم کرده‌اند؛ به‌طوری‌که قصد دارند نگذارند حتی یک بشکه نفت برای واردات دارو و غذا صادر کنیم. او افزود: دشمنان ازنظر خود تحریم‌های فلج‌کننده‌ای را علیه کشورمان اعمال کرده‌اند. نوبخت با اشاره به طرح‌های در دستور کار دولت برای بهبود وضعیت اقشار محروم و کم‌درآمد، گفت: باید در بخش‌هایی مانند مسکن به حدی ساخت‌وساز انجام شود تا مسکن ارزان در اختیار همه قرار بگیرد؛ ضمن اینکه برای همه استان‌ها برنامه‌های اشتغال‌زایی جداگانه‌ای درنظر گرفته شده است.

ذخایر ارزی در بهترین شرایط تاریخ
دیروز معاون اول رئیس‌جمهور، در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور گفت: خوشبختانه بانک مرکزی از نظر ذخایر ارزی در بهترین شرایط قرار دارد و مدعی هستیم این پشتوانه مالی تاریخی است. از سوی دیگر سامانه نیما نیز در ارائه ارز به فعالان اقتصادی شرایط خوبی را سپری می‌کند. اسحاق جهانگیری استفاده از اقتصاد فعال را ازجمله سیاست‌های دولت برای مقابله با جنگ اقتصادی عنوان کرد و افزود: شاخص تورم در ۶‌ماه گذشته روندی کاهنده داشته، این کاهش نرخ در بیشتر اقلام و کالاها مشاهده می‌شود و دولت در تلاش است این روند کاهنده تورم را تا پایان سال در نرخ خدمات نیز کاهش دهد. به‌گفته جهانگیری، دولت مطالبات مردم را شنیده است.

وفور کالا در بازار 
جهانگیری با بیان اینکه راهبرد مقاومت فعال در مقابل دشمنان باعث وفور کالا در بازار شده است، گفت: در تأمین مستمر کالاهای اساسی هیچ کمبودی نداریم. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده روند تولیدات داخلی صعودی باشد و تولیدات نه‌تنها برای برآورده کردن نیاز داخلی بلکه برای صادرات ادامه می‌یابد. معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: تصمیم جدی و قطعی در دولت وجود دارد که پرداخت حقوق هیچ‌یک از افرادی که حقوقشان مستقیم یا غیرمستقیم از بودجه دولت تأمین می‌شود به تأخیر نیفتد، ضمن اینکه با استفاده از تمام ابزارهای نظارتی مانع سوءاستفاده از وضعیت فعلی خواهیم شد و در این مسیر از اصناف و اتحادیه‌های صنفی می‌خواهیم دولت را یاری کنند.

وزارت صنعت: بازار را کنترل کرده‌ایم
در جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در روزهای پس از اجرای سیاست اصلاح قیمت بنزین، 3دغدغه شامل وفور و دردسترس‌بودن کالاها، پیشگیری از بروز مشکل در روند تولید و جلوگیری از تأثیر روانی افزایش قیمت بنزین روی قیمت بقیه کالاها وجود داشت که تا حدود قابل‌توجهی در این زمینه موفق بوده‌ایم. در این جلسه عباس تابش، رئیس سازمان حمایت و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی هم اعلام کرد: اجرای طرح افزایش قیمت بنزین روی کالا و خدمات تأثیری نداشته و با توجه به ابلاغ افزایش نیافتن قیمت به 96انجمن و تشکل بخش خصوصی، انتظار می‌رود این ثبات ادامه داشته باشد. اما درمقابل محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه با اشاره به اینکه روش‌های سنتی نظارت بر بازار، پاسخگوی گستردگی بازار تولید و توزیع و مصرف کالا نیست، پیشنهاد کرد: هرچه سریع‌تر سامانه‌های یکپارچه نظارتی به‌طور کامل راه‌اندازی شود که هم امکان نظارت دقیق بر بازار مقدور باشد و هم بتوان در برابر هر اقدام نسنجیده‌ای به‌موقع واکنش نشان داد.

تراز تجاری مثبت است
دیروز محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز در جریان بازدید از سامانه‌های گمرک به وضعیت مساعد تجارت خارجی و درآمدهای ارزی حاصل از صادرات و همچنین ذخایر مناسب کالاهای استراتژیک در کشور اشاره کرد. در شرایطی که آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد تراز تجاری ایران از چندی پیش منفی شده، محمد نهاوندیان از مثبت‌شدن تراز تجاری کشور خبرداد. او اعلام کرد: عمده نیازهای کشور با ارز حاصل از صادرات تأمین می‌شود، ازاین‌رو هوشمند‌سازی‌ تجارت باید دنبال شود و این اقدامات، پاسخ عملی ایران به تحریم‌ها به‌شمار می‌رود.

    شاخص تورم در ۶‌ماه گذشته روندی کاهنده داشته، این کاهش نرخ در بیشتر اقلام و کالاها مشاهده می‌شود و دولت در تلاش است تا این روند کاهنده تورم را تا پایان سال در نرخ خدمات نیز کاهش دهد

    پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده روند تولیدات داخلی کشور صعودی باشد و تولیدات نه‌تنها برای برآورده کردن نیاز داخلی بلکه برای صادرات ادامه می‌یابد

   تصمیم جدی و قطعی در دولت وجود دارد که پرداخت حقوق هیچ‌یک از افرادی که حقوق‌شان مستقیم یا غیرمستقیم از بودجه دولت تأمین می‌شود به تأخیر نیفتد

    نوبخت: بزرگ‌ترین تحریم تاریخ معاصر علیه ایران اعمال شده و دشمنان حتی امروز نفت و غذا را نیز تحریم کرده‌اند؛ به‌طوری که قصد دارند نگذارند حتی یک بشکه نفت برای واردات دارو و غذا صادر کنیم

این خبر را به اشتراک بگذارید