• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 3 آذر 1398
کد مطلب : 88538
+
-

تقدیر از برنامه «تهران هوشمند» در نمایشگاه جهانی بارسلون

تهران جزو 6شهر موفق در هوشمند‌سازی‌ در سال2019 معرفی شد

تقدیر از برنامه «تهران هوشمند» در نمایشگاه جهانی بارسلون

در جایزه جهانی شهرهای هوشمند، ۶ شهر بریستول، کوریتیبا، مونته‌ویدئو، سئول، تهران و استکهلم به مرحله نهایی رسیدند
برنامه «تهران هوشمند» پس از رقابت با 5شهر بزرگ جهان، در کنگره جهانی و نمایشگاه شهر هوشمند بارسلون شایسته تقدیر شناخته شد.
به گزارش شهرنوشت، شهردار تهران در جلسه شورای معاونان با اشاره به مشارکت شهرداری تهران در کنگره جهانی شهر هوشمند در بارسلون اسپانیا تصریح کرد: اقدامات شهرداری تهران در این کنگره معرفی می‌شود و شهرداری تهران نیز به‌عنوان یکی از ۶ شهر اصلی انتخاب شده است. واقعیت این است که مسیر دستیابی به شهر هوشمند را باید باهم تعقیب کنیم.
پیروز حناچی تاکید کرد: در این راستا ضروری است به اقداماتی که در شهر انجام می‌شود به‌درستی جهت دهیم و در قالبی صحیح آنها را در اختیار سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه‌های شهری بگذاریم؛ حضور مؤثر شهرداری تهران در رخدادهای جهانی از موضوعات کلیدی و مهمی است که نباید از آن غافل شویم.

هوشمندسازی
تهران توانست با برنامه «تهران هوشمند» توجه بسیاری از شهرهای بزرگ جهان را که در حوزه هوشمندسازی فعالیت می‌کنند جلب کند. تا آنجا که بنابر اعلام کمیته ارزیابی جایزه جهانی شهرهای هوشمند (WSCA) برنامه تهران هوشمند (STP) به‌عنوان یکی از 6شهر برگزیده نهایی برای کسب جایزه جهانی شهر هوشمند سال2019 در بخش
City Award انتخاب شده بود و در نهایت این برنامه به همراه برنامه‌های 5شهر بزرگ جهان شایسته تقدیر شد.
در این جایزه معتبر جهانی در نهایت شهر استکهلم از کشور سوئد توانست رتبه نخست را تصاحب کند.
جایزه جهانی شهرهای هوشمند2019 در 6بخش جایزه با عناوین «جایزه ایده‌نوآورانه»، «تحول دیجیتال»، «محیط شهری»، «جابه‌جایی»، «حکمروایی» و «مالی» و «شهرهای فراگیر و اشتراکی» طرح‌ریزی شده است. 
برگزارکنندگان WSCA امسال بیش از 450شرکت‌کننده از 54کشور مختلف دنیا، برنامه‌ها، پروژه‌ها، دستاوردها، ایده‌ها و راهبردهای مختلف خود در حوزه توسعه شهرهای هوشمند پایدار را ثبت کردند و این پروژه‌ها مورد سنجش کمیته ارزیابی WSCA قرار گرفتند.
بخش جایزه شهرها با محوریت راهبردهای مبتنی بر پروژه‌ها، اقدامات ابتکاری و سیاست‌های عملیاتی شهروندمحور در حوزه شهر هوشمند طرح‌ریزی شده است و در سال2018 شهر سنگاپور موفق به کسب عنوان برتر جایزه جهانی شهرهای هوشمند در این بخش شد.
 
شهردار تهران: فرمایشات مقام معظم رهبری، فصل‌الخطاب و راهگشا بود
شهردار تهران با اشاره به حوادث اخیر در کشور گفت: در مورد حوادثی که در راستای برنامه‌ریزی گروه‌های سازمان‌یافته خرابکار اتفاق افتاد، فرمایشات مقام معظم رهبری به واقع فصل‌الخطاب و بسیار راهگشا بود. در این شرایط است که نقش رهبری بیش از هرزمانی حس می‌شود. بدانیم اگر نعمت وجود بی‌بدیل ایشان نبود، اتفاقات دیگری می‌افتاد.
حناچی در جلسه شورای معاونان، مشاوران و شهرداران مناطق که در ساختمان اصلی شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه به‌دلیل بارش برف و اتفاقات حاصل از افزایش قیمت بنزین، هفته سختی را در تهران پشت سر گذاشتیم، گفت: بنزین از موضوعاتی بود که در گذر زمان به تناسب برای آن تصمیم گرفته نشد؛ درحالی‌که همه می‌دانستند در این شرایط و با این میزان تقاضا به‌هرحال یک روز باید قیمت بنزین اصلاح شود. در عین حال، فاصله میان قیمت عرضه و قیمت تمام‌شده بنزین نیز همواره بیشتر و بیشتر شد. البته شاید اگر مشکلات اقتصادی تا این اندازه نبود، این فاصله بیشتر هم می‌شد.
او تأکید کرد: موضوع افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، یک جراحی بزرگ در اقتصاد کشور است و ارتباط مستقیم با کلانشهرهای ما و البته معیشت خانواده‌ها دارد. مصرف روزانه‌ بنزین بیش از ١٠٠میلیون لیتر است که طبعا هرچه بیشتر صرفه‌جویی کنیم بهتر خواهد بود.
حناچی ادامه داد: ما به‌عنوان مسئولین این شهر نباید چشمانمان را حتی لحظه‌ای آرام روی هم بگذاریم و این یک خصیصه مهم و یکی از شروط اصلی اداره و مدیریت کلانشهرهاست. یادمان باشد یک بخاری برقی حادثه پلاسکو را رقم زد. پس گاهی به‌سادگی و با هم‌افزایی 2آیتم کم‌اهمیت، یک موضوع ساده به بحران شهری تبدیل می‌شود؛ تاب‌آوری هم چیزی جز آمادگی، مانور و پیش‌بینی نیست. 
شهردار در این جلسه ضمن اشاره به تلاش‌های شهرداری‌های مناطق در زمان بارش برف و ضرورت برنامه‌ریزی برای پرداخت طلب پیمانکاران عنوان کرد: از شهرداران مناطق انتظار داریم تا جایی که امکان دارد مشکل پیمانکاران را مدیریت و حل و فصل کنند؛ از طرف دیگر حوزه مالی هم به‌دنبال روش‌هایی برای رفع مشکلات این عزیزان است.
شهردار تهران‌ با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی معابر شهری، در این جلسه از شهرداران مناطق و معاونان خود خواست تا برنامه‌ریزی‌های قابل‌توجه و مثبتی برای روز جهانی معلولان در ١٢آذر داشته باشند.

نمایشگاه شهر هوشمند بارسلون

برنامه «تهران هوشمند» از اواخر سال 1396در شهرداری تهران و به همت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری آغاز شد. حالا و پس از گذشت نزدیک به 2سال، پروژه‌هایی که در جریان برنامه «تهران هوشمند» اجرا شده، مورد توجه شهرهای بزرگ قرار گرفته است. کنگره جهانی و نمایشگاه شهر هوشمند بارسلون که از 28تا 30آبان امسال در این شهر برگزار شد، در بخش جایزه جهانی شهرهای هوشمند، برنامه «تهران هوشمند» را شایسته تقدیر دانست. براساس چشم‌انداز ترسیم شده اقتصاد هوشمند، جابه‌جایی هوشمند، محیط هوشمند و زیرساخت هوشمند، حکمروایی هوشمند و زندگی هوشمند، ابعاد کلان 6گانه برنامه تهران هوشمند است. راهبردهای کلان 5گانه برنامه تهران هوشمند نیز شامل تـوسعه شهری پایدار، هـدایت نوآوری شهری، رضایت شهروندان، ارتقای مشارکت و شفافیت و نـظام‌های مدیریت و خدمات کارآمد است.

در جایزه جهانی شهرهای هوشمند، ۶شهر بریستول، کوریتیبا، مونته ویدئو، سئول، تهران و استکهلم به مرحله نهایی رسیدند و برای دریافت جایزه شهر هوشمند۲۰۱۹ با یکدیگر رقابت کردند

این خبر را به اشتراک بگذارید