• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 3 آذر 1398
کد مطلب : 88534
+
-

کاهش یک ساعته زمان پایان طرح‌های ترددی پایتخت

کاهش یک ساعته زمان پایان طرح‌های ترددی پایتخت

محمد فخار _ خبرنگار

از دیروز دوم آذر تا پایان سال‌جاری، زمان اجرای طرح‌های ترافیکی از ساعت۱۹ به ساعت۱۸ تغییر یافت و این یعنی یکی از 12بندی که پلیس به طرح کنترل آلودگی هوا ایراد گرفته، با این تغییر ساعت، رفع شده است.
به گزارش همشهری، در اطلاعیه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران آمده: «به اطلاع شهروندان محترم می‌رساند از ابتدای آذرماه تا پایان سال‌جاری، زمان اجرای طرح‌های ترافیکی از ساعت۱۹ به ساعت۱۸ تغییر می‌یابد. کاهش یک‌ساعته زمان اجرای طرح شامل هر دو محدوده طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا می‌شود. این تصمیم با توجه به کوتاه شدن طول روز و به جهت تخلیه سریع‌تر ترافیک بزرگراه‌های شهر در ساعات شبانگاهی، برابر اختیارات قانونی شهرداری تهران و براساس هماهنگی صورت‌گرفته با پلیس راهور تهران اتخاذ شده است.»

اردیبهشت سال گذشته بود که طرح 39ساله ترافیک و شمای جدید اجرا شد و به‌علت موفقیت‌آمیز بودن، در سال‌جاری گسترش یافت. طرح زوج و فرد به‌عنوان یک طرح موقت ترافیکی، پس از 14سال اجرای بی‌اساس و بی‌دستاورد، حذف شد و به جای آن طرح کنترل آلودگی هوا اجرا شد. همزمان برای کنترل آلودگی هوا، رینگ‌های ورودی نیز به دوربین مجهز شد، اما کامیون‌ها و خودروهای آلاینده پلاک شهرستان همچنان بدون جریمه تردد داشتند و هیچ کد جریمه‌ای از سوی پلیس برای آنها صادر نشده بود. پلیس البته با اصول اجرایی طرح جایگزین زوج و فرد مخالف بود و طی نامه‌ای به شهرداری تهران 12ایراد خود را به این طرح اعلام کرد. در پی این اعلام از دیروز زمان پایان 2طرح از ساعت19به 18تغییر کرد تا پیک ترافیک شهری در 6ماه دوم سال، یک ساعت زودتر از معابر شهری عبور کند و ترافیک تهران کمتر شود.

موفقیت بزرگ برای طرح‌های اجرایی
طی هفته سوم آبان و همزمان با افزایش موج آلودگی هوا، یکی از کاربردهای اجرای 2طرح جدید یعنی افزایش سریع عوارض تردد با هدف کنترل ترددها اجرایی شد. این تصمیم موجب کاهش تردد خودروهای شخصی شد. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ایجاد آلودگی هوا به 2 عامل اصلی بستگی دارد، تصریح کرد: این دو عامل عبارتند از تولید آلاینده‌ و وضعیت آب و هوا. در سال گذشته این دو عامل با هم روند نزولی داشتند و کلیه روزهای سال با وضعیت خوبی گذشتند. وی ادامه داد: در آبان‌ماه سال‌جاری به‌علت تأثیرگذاری عامل آب و هوا (عدم‌وزش باد و بارش)، 10روز سکون کامل هوا ایجاد شد. اما با توجه به اجرای طرح‌های ترافیکی جدید، تولید آلاینده‌ها کاهش یافت و به همین علت آلودگی هوای شهر به‌مدت 10روز و نه بیشتر ادامه داشت. معاون شهردار تهران در مورد تاب‌آوری شهر تهران در ایام آلودگی هوا، بیان کرد: شاخص کلیه شهرهای اقماری تهران تا 3 روز در وضعیت ناسالم برای همه قرار داشت، اما شاخص کیفیت هوای تهران در آخرین روز آلودگی و سکون هوا به عدد150هم نرسید. این موضوع نشان‌دهنده تاب‌آوری بسیار خوب شهر از جهت کاهش تولید آلاینده‌هاست. همین شرایط در سال1396هم وجود داشت و با وجود سکون هوا در 3 روز، شاخص کیفیت هوا از عدد150عبور کرد. در سال1395هم مشابه همین اتفاق رخ داد و تعداد روزهای آلوده بیش از 10روز بود. پورسیدآقایی با بیان اینکه در سال‌جاری اجرای سیاست‌های شهرداری تهران در کنترل آلودگی هوا بسیار تأثیرگذار بود و موجب کاهش سطح بالایی از تولید آلاینده‌ها شد، اظهار داشت: به‌منظور کنترل تولید آلاینده‌ها و کاهش استفاده از خودروی شخصی، سیاست نیم بها شدن عوارض حمل‌ونقل عمومی به‌مدت 4روز اجرا شد. خوشبختانه این طرح تشویقی در کاهش استفاده از خودروهای شخصی مؤثر بود و با کاهش تعداد خودروها در محدوده کنترل آلودگی هوا یا طرح ترافیک مواجه شدیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید