• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 2 آذر 1398
کد مطلب : 88472
+
-

کشف نام ایران در کتیبه اوایل دوران اسلامی

کشف نام ایران در کتیبه اوایل دوران اسلامی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان سمیرم از کشف نام «ایران» روی یکی از کهن‎ترین کتیبه‎های اوایل دوران اسلامی (سده اول هجری قمری) در شهرستان سمیرم و در قلب فلات مرکزی ایران خبر داد.
به‌گزارش اداره‌کل میراث‌فرهنگی اصفهان سعید سلیمانیان گفت: سابقه زندگی اجتماعی انسان در پهنه شهرستان سمیرم که در جنوبی‌ترین نقطه استان اصفهان واقع شده به بیش از ۷ هزار سال قبل (هزاره پنجم پیش از میلاد) می‌رسد و بر همین اساس در شهرستان سمیرم آثار مختلفی از دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی تاکنون شناسایی و کشف شده است.

او افزود: با توجه به‌وجود آثار ارزشمند از دوران مختلف تاریخی در موزه حمام خانعلی سمیرم، طی این هفته، گروهی از باستان‌شناسان گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و گروه باستان‌شناسی دانشگاه هنر اصفهان در بازدید از این موزه، از کتیبه مربوط به سده اول هجری قمری متعلق به بخش مرکزی سمیرم که در 2هفته گذشته کشف شده بود، بازدید کردند که در بررسی‌های این گروه مشخص شد در گوشه‌ای از این کتیبه، نام ایران به زبان پارسی در سده اول هجری قمری درج شده است. سلیمانیان گفت: بررسی‌های اولیه روی این کتیبه حاکی است، این کتیبه یکی از کهن‌ترین کتیبه‌های کشف‌شده متعلق به سده اول هجری قمری است که برای نخستین‌بار نام ایران (حداقل در منطقه فلات مرکزی ایران) به زبان پارسی روی آن درج شده است.
شهرستان سمیرم در محور مواصلاتی جنوب استان اصفهان واقع شده و آخرین شهرستان این استان (در محور جنوب استان) در مسیر شاهراه بزرگ و تاریخی شمال به جنوب کشور است.

این خبر را به اشتراک بگذارید