• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 16 اسفند 1396
کد مطلب : 8830
+
-

برای طبیعت کیسه بدوزید

جا‌به‌جا کردن وسایلی که به همراه داریم را کیسه‌ها برعهده می‌گیرند؛ همان‌هایی که توی هر فروشگاهی بروید می‌توانید انبوهی از آنها را ببینید و هر کدام از خریدهایتان را داخل‌شان بگذارید. حالا اگر به شما بگوییم این کیسه‌ها برای سیاره‌مان کیسه دوخته‌اند، چه می‌گویید؟ اگر بگوییم این کیسه‌های پلاستیکی تا چه حد خیانتکار هستند، چه کار می‌کنید؟ دنبال راه‌حل می‌گردید. ما به شما راه‌حل می‌دهیم!

 

 

پلاستیک‌ها خون‌آشام هستند!


راجع به خون‌آشام‌ها اگر شنیده باشید می‌دانید که آنها عمری جاودانه دارند و هیچ جوری از بین نمی‌روند. در حقیقت این خاصیت را کیسه‌های پلاستیکی هم دارند و ما هر روز خیلی راحت و بدون اینکه متوجه باشیم داریم چه کار می‌کنیم سراغ استفاده از این کیسه نایلون‌ها می‌رویم. نایلون به سختی تجزیه می‌شود و مدت زمان بسیار طولانی‌ای باید بگذرد تا تازه از قیافه بیفتد! بعد هم که از قیافه افتاد باید صبوری کرد و منتظر ماند تا تصمیم به تجزیه شدن کامل بگیرد. بعد هم که تجزیه شد به راحتی خاک و آب را آلوده خواهد کرد. البته ما قطعا از کیسه نایلون‌هایی که یک خانواده از آن استفاده می‌کنند، صحبت نمی‌کنیم؛صحبت از کیسه نایلون‌های یک جمعیت 70میلیونی در کشور و 7میلیاردی در جهان است! کیسه‌های پلاستیکی کوچک‌ترین سنخیتی با محیط‌زیست ندارند و خیلی از ما بدون آنکه بدانیم داریم آنها را وارد چرخه طبیعت می‌کنیم. طبیعت هم هر چیزی از ما بگیرد همان را به ما برمی‌گرداند. آلودگی نتیجه‌ای جز آلودگی نخواهد داشت!

 

 

کیسه‌های پارچه‌ای، راه‌حلی مناسب


انجمن‌های حمایت از محیط‌زیست در سراسر دنیا دست به‌کار شده‌اند و از مردم می‌خواهند نسبت به استفاده از پلاستیک‌ها حساسیت بیشتری نشان دهند. این همه پلاستیک، آن هم نه پلاستیک مرغوب، بلکه گزینه‌های بازیافتی تأثیری بسیار منفی روی محیط زندگی ما می‌گذارد. این انجمن‌ها مدتی است که استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای را به جای کیسه نایلون پیشنهاد می‌دهند. این کیسه‌های پارچه‌ای از الیاف کاملا طبیعی تهیه شده‌اند و بسیار سبک هستند. شما می‌توانید آنها را به‌راحتی تا کنید و گوشه‌ای از کیف‌تان بگذارید و هر بار که برای خرید می‌روید وسایل خریداری‌شده را داخل کیسه پارچه‌ای‌تان قرار دهید. اینطوری لزومی ندارد از کیسه نایلون استفاده کنید و اگر افراد دیگر هم مثل شما خودشان را مقید به مراقبت از دنیای اطراف‌شان کنند بعد از مدتی لزومی به تولید انبوه پلاستیک نخواهد بود و بار زمین سنگین و سنگین‌تر نمی‌شود.

 

 

کیسه‌هایی از جنس کاغذ


بعضی از برندها و فروشگاه‌های طبیعت‌دوست گزینه دیگری را هم به شما پیشنهاد می‌دهند؛ استفاده از پاکت‌های کاغذی! مثلا کافی است سری به کتابفروشی افق در خیابان انقلاب بزنید تا متوجه شوید بعد از خریداری کتاب، کتاب شما داخل یک پاکت قهوه‌ای‌تیره قرار می‌گیرد و به شما اهدا می‌شود. این کار را نه فقط این کتابفروشی که بسیاری از فروشگاه‌های لباس‌های ارگانیک و طبیعی هم انجام می‌دهند؛ مثلا برند پوشاک الیاف طبیعی «هزار دستان» در اصفهان یا «تن درست» در تهران هم همین کار را می‌کنند. این پاکت‌های کاغذی خیلی راحت تجزیه می‌شوند و به دل طبیعت برمی‌گردند؛ بدون اینکه مواد سمی یا آلوده‌ای داشته باشند که وارد چرخه طبیعت شود. سعی کنید این فروشگاه‌ها را شناسایی و از آنها خرید کنید.

 

 

کار خیر و طبیعت‌دوستی


اگر دنبال جایی هستید که کیسه‌های دوستدار طبیعت را به فروش می‌رساند ما یک پیشنهاد خیلی خوب برایتان داریم؛ کافی است سری به سایت بعضی از مؤسسات خیریه مثل جمعیت امام علی(ع) بزنید. بسیاری از زنان سرپرست خانوار هستند که تحت پوشش این مؤسسات قرار دارند و کیسه‌های طبیعت را برای درآوردن هزینه‌های زندگی‌شان می‌دوزند و به فروش می‌رسانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :