• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 16 اسفند 1396
کد مطلب : 8818
+
-

جهانگیری در نشست استانداران و فرمانداران کل کشور اعلام کرد:

مأموریت پاسخگویی به اعتراض مردم

وقتی رشد اقتصادی منفی ۷ درصد بود می‌گفتند دوره خوبی بود، الان که رشد به۶درصد رسیده می‌گویند رکود است

گزارش
مأموریت پاسخگویی به اعتراض مردم

معاون اول رئیس‌جمهور مأموریت پیگیری گفت‌وگو میان گروه‌ها، نخبگان جامعه و جریان‌های سیاسی را به وزارت کشور محول کرد. او در عین حال از تدوین دستورالعملی برای شنیده شدن صدای اعتراض‌های مردم خبر داد و گفت: این مأموریت به دولت محول شده است.

اسحاق جهانگیری اخیرا گفت‌وگو برای ترمیم سرمایه اجتماعی را مسئله حیاتی کشور دانسته بود. او روز سه‌شنبه نیز در همایش استانداران، مدیران کل سیاسی و فرمانداران سراسر کشور با بیان اینکه اگر می‌خواهیم اعتراضات در کشور به کینه و نفرت مبدل نشود نیازمند ایجاد فضای گفت‌وگو میان نهادهای مدنی شناخته شده و مسئولان هستیم، گفت: مشکلات اقتصادی و اجتماعی که امروز مردم را نگران و ذهن مسئولان را مشغول کرده است راه‌حل‌شان صرفاً تکنیکی و فنی نیست بلکه راهکار آن بدون تردید سیاسی است. به این معنا که همه باید در کنار هم برای حل مسائل در یک صف قرار بگیریم. جهانگیری گفت: ما خود را مکلف می‌دانیم این اعتراضات را به رسمیت بشناسیم و البته برای آن پاسخ درخور داشته باشیم.

او با بیان این‌که آنچه ما را باید نگران کند نفرت، خشم و کینه مردم نسبت به مسئولان و نظام است افزود: هنر ما باید این باشد که به اعتراض مردم پاسخ دهیم. من به دبیرخانه دولت هم ماموریت دادم که کار قانونمندی برای پاسخگویی دولت به اعتراضات قانونی مردم انجام شود و دولت مکلف باشد پاسخ اعتراضات را بدهد. وزارت کشور اخیرا منشور گفت‌وگوی سیاسی را با هدف «نهادینه شدن فرهنگ گفت‌وگو، بالاخص بین جریان‌ها و تشکل‌ها و سلایق مختلف سیاسی و از سوی دیگر میان دولت و ملت» به استانداران سراسر کشور بخشنامه کرده بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، جهانگیری با اشاره به اینکه خوشبختانه وزارت کشور به‌درستی بانی گفت‌وگو در کشور شده است، تصریح کرد: استانداران و فرمانداران به‌درستی می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند و بدون تردید تقویت جامعه مدنی در مقطع کنونی تقویت نظام و دولت است. او با بیان اینکه ما باید به مطالبات، نظرات و خواسته‌های مردم توجه کنیم تصریح کرد: متأسفانه برخی طوری صحبت می‌کنند که گویا از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری 4سال گذشته است، درحالی‌که این اتفاق مهم چند‌ماه پیش رخ داد و مردم از میان همه شعارها و راهکارها به مشی دولت تدبیر و امید رأی دادند. برخی به‌دنبال شرایطی هستند که مردم احساس کنند نمی‌توانند مطالباتشان را از طریق انتخابات دنبال کنند که این امر ظلم به نظام است.

توصیه شد سکوت کنیم

جهانگیری گفت: دوره بدی بر کشور گذشت. من در 4سال اول به گوشه‌هایی از وضعیتی که دولت را تحویل گرفتیم اشاره کردم که توصیه شد در این‌باره سکوت کنیم و ما هم سکوت کردیم. خوب است امروز جواب کسانی را بدهند که نامه می‌نویسند و همه ارکان نظام را زیر سؤال می‌برند و در آن راهکار انقلابی می‌دهند و پیشنهاد برگزاری انتخابات زود هنگام و پرهیز از مهندسی انتخابات را مطرح می‌کنند. وقتی طرف آن کارها را کرد و کسی جوابش را نداد و نگذاشتند جواب بدهیم حالا به صحبت‌های او جواب بدهند، چرا جوابش را نمی‌دهند؟ اگر لازم باشد در مقطعی جواب این صحبت‌ها را خواهیم داد و وضعیت گذشته را تشریح خواهیم کرد.

بخشنامه جلسه هفتگی دولتی‌ها و مردم

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش گفت: مردم باید به راحتی به وزرا، استانداران و فرمانداران دسترسی داشته باشند؛ به همین دلیل بخشنامه‌ای صادر کردم تا مسئولان اجرایی کشور یک روز در هفته را برای ملاقات عمومی با مردم اختصاص دهند. قطعا نتیجه این ملاقات‌ها فقط چند تصمیم برای حل مشکلات نیست بلکه اطمینان به مردم است که می‌توانند درصورتی که به آنها اجحاف شد مستقیم با مسئولان گفت‌وگو کنند. جهانگیری با اشاره به تعداد کم بانوان حاضر در جلسه گفت: در چند استان این موضوع را در شورای اداری دیدم و مطرح کردم چرا تعداد خانم‌ها کم است. نیمی از جامعه ما خانم هستند که تحصیلکرده و توانمند بوده و شاید کارها را از مردها بهتر انجام می‌دهند. من خواهش می‌کنم حتما از ظرفیت و توانایی زنان استفاده بیشتری شود و این موضوع را باید جدی گرفت. البته کشور برخی محدودیت‌ها دارد و آن محدودیت‌ها را نیز باید مدنظر قرار داد.

تا این حد سیاه‌نمایی، هنر می‌خواهد

معاون اول رئیس‌جمهور با انتقاد از کسانی که در کشور سیاه‌نمایی می‌کنند، گفت: گاهی اوقات آنقدر یک مفهوم منفی را تکرار می‌کنند که همه فکر می‌کنند وضع کشور خیلی بد است. البته کسانی که تا این حد فضای منفی را جلوه می‌دهند خدمت به کشور نمی‌کنند. واقعا هنر می‌خواهد که کسی بتواند بهترین دستاوردهای کشور را به‌عنوان منفی‌ترین عملکرد، وارونه نشان بدهد. اگر 10سال گذشته را به 2دوره 5ساله تقسیم کنیم و واکنش‌هایی را که برخی نسبت به این دوره دارند بررسی نماییم متوجه این سیاه نمایی‌ها می‌شویم. در 5سال اول سالی 70هزار شغل ایجاد شد، می‌گفتند خوب است اما در 5سال دوم که به‌طور متوسط سالی 470هزار شغل ایجاد شده می‌گویند خیلی بد است. در سال 91تورم 35درصد بود می‌گفتند خوب است اما تورم زیر 10درصد در امسال را می‌گویند بد است. رشد اقتصادی منفی 7درصد در سال 91را می‌گویند خوب بود اما رشد 12.5درصدی سال گذشته و حدود 6درصدی امسال را می‌گویند بد است. می‌گویند اقتصاد دچار رکود است، باید از آنها پرسید شما معنی رکود را می‌دانید؟ می‌توانید رکود را برای مردم توضیح دهید؟

  نشانی نادرست در مبارزه با مفاسد می‌دهند

معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص مبارزه با فساد با اشاره به عدم‌فعالیت ستاد مبارزه با مفاسد در هفته‌های گذشته گفت: از اوایل سال 97با رویکرد جدیدی به موضوع مفاسد وارد خواهم شد. متأسفانه عده‌ای در کشور می‌خواهند مدیران را بدنام کنند و هر از چند گاهی به بهانه حقوق‌های نجومی و یا ثروت به آنها می‌تازند. به‌نظر من این شیوه، شیوه درستی نیست؛ البته در کشور فساد زیاد است، اتفاقا فساد سیستمی در کشور وجود دارد و بعضی از کسانی که خود آلوده هستند تلاش دارند که با نشانی نادرست توجه ما را به جای دیگر منحرف کنند. ما فریب این آدرس‌های غلط را نخواهیم خورد. ان‌شاءالله در این رابطه با کمک قوه قضاییه، هم با فساد مصداقی مقابله خواهیم کرد و هم در حوزه پیشگیری کارهای جدی انجام خواهیم داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید