• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 27 آبان 1398
کد مطلب : 88030
+
-

جزئیات جدید از اعتراض‌های بنزینی

بیش از 100بانک و 57فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شده و به غارت رفته است

امنیتی
جزئیات جدید از اعتراض‌های بنزینی


یک سرگرد نیروی انتظامی در کرمانشاه به شهادت رسید

با گذشت 3روز از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت با تصمیم سران قوا، اعتراض‌هایی در گوشه و کنار کشور نسبت به گران شدن قیمت بنزین صورت می‌گیرد. حجم این اعتراض‌ها از نمونه اعتراض‌هایی که در دی‌ماه سال 96به بهانه گرانی‌ها از مشهد آغاز شد، بیشتر است. در این سو وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و قوه قضاییه اعلام کرده‌اند حساب معترضان از اغتشاشگران جداست و با آنان برخورد جدی می‌شود. بیشترین حجم تخریب اموال عمومی در استان‌های خوزستان، تهران بزرگ، فارس و کرمان بوده است. اگرچه در دی‌ماه سال96 اعتراض‌ها از مشهد آغاز شد اما بعدا شهرستان‌های کوچک درگیر ماجرا شدند و کمتر از یک هفته قضیه فیصله پیدا کرد. در اعتراض‌های اخیر نیز اعتراض‌های پراکنده در شهرها و مناطق حاشیه‌ای بیشتر است. دیروز در شهرستان‌های استان البرز اعتراض‌ها ادامه پیدا کرد اما مسئولان استانی در برخی استان‌ها اعلام کردند که شرایط کنترل شده و عادی است. براساس گزارشی که خبرگزاری فارس از اعتراض‌ها تا صبح یکشنبه داده است، اعتراضات و تجمعات کوچک و بزرگ در 100نقطه کشور صورت گرفته که جمعیت این تجمعات بین 50تا حداکثر 1500نفر تخمین زده شده است. تعداد کل معترضان و آشوبگران از شب جمعه تا ظهر یکشنبه مجموعا 87هزار و 400نفر برآورد شده که از این میزان حدود 82هزار و 200نفر مرد و5 هزار و 200نفر زن بوده‌اند.
بخش قابل‌توجهی از معترضان صرفا در محل تجمعات حاضر بوده و با هسته مرکزی اغتشاشات همراهی نداشتند. با این حال برای بسیاری از آنها پیامک هشدار توسط دستگاه‌های امنیتی ارسال شده است. شیوه عملکرد هسته اصلی خشونت نشان می‌دهد که این افراد کاملا آموزش‌دیده بوده و برخلاف بسیاری از مردم که از افزایش ناگهانی قیمت بنزین غافلگیر شده‌اند، این افراد مترصد و آماده چنین موقعیتی بوده‌اند.
درباره خسارات این اعتراض‌ها آمار دقیقی در دسترس نیست اما به نوشته فارس تا ظهر دیروز بیش از 100بانک و 57فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شده  یا به غارت رفته است.
در ادامه این اعتراض‌ها در شهرهای مختلف، «محمد حدادزاده» دادستان عمومی و انقلاب یزد از دستگیری ۴۰ نفر در تجمعات اخیر این شهر خبر داد و اعلام کرد: اغلب دستگیرشدگان از اتباع بیگانه و غیریزدی بوده‌اند.
سردار علی‌اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه هم گفته است: در جریان ناآرامی‌های روز شنبه در کرمانشاه، عده‌ای از اغتشاشگران که مسلح نیز بودند به سمت کلانتری 24 الهیه هجوم برده و قصد تصرف این کلانتری را داشتند. به گفته وی، سرگرد «ایرج جواهری» از مأموران کلانتری 24 الهیه در درگیری با اراذل و اوباش و اغتشاشگران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
روز گذشته تجمعاتی در بازار بزرگ تهران هم صورت گرفت که احمد کریمی‌اصفهانی، دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در این‌باره گفت: صبح یکشنبه، با کمک پلیس امنیت اقدام برخی برای اخلال در بازار تهران ناکام ماند.
نورالله طاهری، فرماندار شهرستان شهریار استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه از ساعت ۱۲ شب روز ۲۵ آبان‌ماه شهر آرام و فضای آن عادی است، شایعه پخش شده مبنی بر اینکه بخش‌هایی از شهر شهریار در دست برخی گروه‌ها افتاده است را تکذیب کرد و گفت: به ساختمان‌های مختلف شهر آسیب رسانده‌اند اما اینکه ساختمان‌های دولتی را تسخیر کرده باشند، دروغ است.

وزارت اطلاعات: عوامل اصلی اغتشاشات شناسایی شده‌اند
وزارت اطلاعات با صدور بیانیه‌ای درباره مسائل پیش‌آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت اعلام کرد که عوامل اصلی اغتشاشات 2 روز گذشته شناسایی و اقدام مناسب در حال انجام است. در متن اطلاعیه وزارت اطلاعات آماده است: یقیناً دشمنان دلبسته به این اغتشاشات همچون گذشته دستاوردی جز شرمندگی و سرافکندگی نخواهند داشت. برقراری امنیت و آرامش مردم شریف و ملت عزیز ایران را وظیفه دینی و ملی خویش می‌دانیم و به رهبر فرزانه و مردم سربلند کشور اطمینان می‌دهیم که در این راه از هیچ‌گونه مجاهدتی دریغ نخواهیم کرد.
فرمانده نیروی انتظامی هم گفته است: بررسی‌های ما حاکی از خط‌دهی سازمان‌های ضدانقلاب و منافقین در پس پرده این تحرکات است. نهادهای امنیتی و انتظامی کشور، این افراد را شناسایی و در موعد مقرر به سزای اعمال خود خواهند رساند. به گزارش ایرنا، سردار حسین اشتری با بیان اینکه پلیس با «سعه صدر» مأموریت خود را انجام داده است، تأکید کرد: مردم ما هرگز اجازه نمی‌دهند عده‌ای از احساسات پاک مردم و این فضا سوء‌استفاده کنند. ما نیز اجازه اخلال و ناامنی را به اخلالگران و فرصت‌طلبان نمی‌دهیم. فرمانده نیروی انتظامی اضافه کرد: مطمئنا نیروی انتظامی در کنار مردم و در خدمت امنیت آنان است؛ چراکه «امنیت مردم» و «حفاظت از اموال عمومی و مردمی» خط قرمز ماست. وی ادامه داد: پلیس وظایف خود را به خوبی انجام داده و در همین جا اعلام می‌کنم کسانی که قصد اخلال، بی‌نظمی و تعدی به حقوق مردم را دارند یا قانون‌گریز هستند، بدانند که براساس قانون با آنها برخورد خواهد شد. این مقام ارشد انتظامی، یادآور شد: طی روزهای اخیر به همت همکارانم، تعدادی از اخلالگران و فرصت‌طلبان شناسایی شده و برخورد لازم با آنها صورت گرفته و وضعیت نسبت به روز گذشته بهتر است و اینجا به مردم عزیز تأکید می‌کنم صف خود را از صف معدود افرادی که به‌دنبال اخلال و بی‌نظمی هستند، جدا کنند.



مداخله آمریکا در امور ایران




 «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حمایت از آشوب‌ها در حاشیه اعتراضات در ایران، بیانیه‌ای مداخله‌جویانه صادر کرد. این مقام آمریکایی در توییتر نوشت: «ایالات متحده در کنار مردم ایران که مدت‌هاست در حال زجر کشیدن هستند، قرار دارد؛ مردمی که به تازه‌ترین بی‌عدالتی رژیم فاسد در قدرت اعتراض می‌کنند. ما تلاش (دولت ایران) برای قطعی اینترنت را محکوم می‌کنیم». این بیانیه مداخله‌جویانه ساعتی بعد از توییت «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره برخی اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران صادر شد. پمپئو در این پیام توییتری نوشت که آمریکا صدای مردم ایران را شنیده و از آنها حمایت می‌کند.


دستورالعمل قضایی

رئیس قوه قضاییه در مورد اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و مسائل به‌وجود آمده در مورد آن، بیانیه‌ای در ۵ ماده خطاب به مسئولان قضایی صادر کرد. به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، متن کامل این بیانیه بدین شرح است: نظر به اینکه اجرای طرح سهمیه‌بندی و اعلام نرخ جدید بنزین، موجب بروز برخی حوادث و نگرانی‌ها در جامعه شده است، نکات زیر مورد توجه و اهتمام قرار گیرد:
 ـ نسبت به پیشنهاد دولت محترم برای اجرای طرح سهمیه‌بندی و اعلام نرخ جدید بنزین که با استناد به تکالیف قانونی، به‌منظور ایجاد هماهنگی در شورای اقتصادی سران قوا مطرح و مصوب شد، فارغ از نظرات مختلف کارشناسی موجود پیرامون این طرح و شیوه اجرای آن که می‌توان در فضای دور از التهاب و غیرهیجانی به آن پرداخت، دستگاه قضایی خود را موظف می‌داند برای رفع مشکلات احتمالی در فرایند اجرا به وظایف قانونی خود عمل کند.
 ـ در مقاطع مختلف حیات پربرکت نظام جمهوری اسلامی، هر زمان به مردم اعتماد شده است، پشتیبانی و حمایت آنها عامل اصلی اجرای تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز بوده است. نظام، تجربه اجرای تصمیمات مشابه را داشته. در این مورد هم سخن گفتن با مردم و تشریح دلایل این تصمیم قبل و بعد از اجرای تصمیم ضروری می‌نماید. لذا از طریق استانداران و مسئولان مربوطه پیگیری نمایید تا دلایل این تصمیم به‌صورت شفاف برای مردم به‌ویژه اثرگذاران جامعه و نخبگان تبیین گردد و دیدگاه‌های نخبگان و دلسوزان مورد توجه قرار گیرد.
 ـ به دادستان‌های محترم در سراسر کشور تأکید می‌گردد ضمن مراقبت نسبت به حفظ حقوق شهروندی و کرامت مردم در برابر هرگونه تعرض، در مورد اشرار، وابستگان به جریانات ضد‌انقلاب و نفوذی‌هایی که با اقدامات خرابکارانه در راستای خواست دشمنان، امنیت مردم و جامعه را هدف قرار داده‌اند با همکاری نیروهای انتظامی و امنیتی با قاطعیت اقدام قانونی معمول دارند.
 ـ سازمان بازرسی کل کشور موظف است ضمن نظارت دقیق بر محل هزینه‌کرد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین و ایفای وظایف دولت در جهت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، اجرای کامل تعهدات دولت در برابر مردم ازجمله پرداخت به موقع و منظم یارانه‌ها را مستمرا پیگیری نماید تا زمینه برای افزایش اعتماد مردم فراهم گردد.
ـ به معاون اول قوه قضاییه ماموریت داده می‌شود با تشکیل کمیته‌ای متشکل از دادستان کل، رئیس سازمان بازرسی و رئیس حوزه ریاست و با دعوت از مدیران ذیربط، نسبت به پیگیری موارد فوق و بررسی وضعیت حوزه‌های قضایی و گزارش‌های دریافتی و ارائه مشورت‌های لازم، به نحو مقتضی اقدام نمایند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید