• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 26 آبان 1398
کد مطلب : 87934
+
-

تجمعات اعتراضی به قیمت بنزین

برخی مراکز استان‌ها و شهرستان‌های کشور در دومین روز اجرای مصوبه افزایش قیمت بنزین شاهد تجمعات پراکنده معترضان بود

تجمعات اعتراضی به قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین در دومین روز اجرای مصوبه شورای‌عالی هماهنگی قوا اعتراضاتی را در برخی مراکز استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور به همراه داشت. تجمع معترضان در برخی خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و میادین شهری رفت‌وآمد خودروها و سیستم حمل‌ونقل عمومی را با اخلال مواجه ساخته بود و معترضان خواهان توقف آنها در اعتراض به گرانی بنزین بودند. این راهپیمایی‌ها و تجمعات اعتراضی در برخی مناطق و شهرستان‌ها به خشونت نیز کشیده و با مداخله نیروهای ویژه انتظامی ختم شد. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده حکایت از اعتراضات در شهرهایی همچون تهران، اصفهان، ارومیه، تبریز، اهواز، بوشهر، شیراز، گرگان و رشت داشتند.  خبرگزاری جمهوری اسلامی در گزارش کوتاه خود از حوادث دومین روز گران شدن بنزین نوشت: «در شیراز، گرگان، خرم‌آباد، همدان، اراک، ایلام و کرج، برخی رانندگان با خاموش کردن خودروهایشان و ایجاد ترافیک، ‌نارضایتی خود را نسبت به نرخ جدید بنزین اعلام کردند. در سنندج، ‌درود و قزوین، مهدیشهر، گرمسار و شاهرود نیز اعتراض‌هایی انجام شده است.»  آتش زدن برخی بانک‌ها و خودروها و کانکس‌های پلیس برخی حواشی این اعتراضات در روز ابتدایی هفته بودند. پلیس برای جلوگیری از اقدام مخرب برخی از این افراد اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد و در برخی مناطق از ماشین‌های آبپاش برای متفرق کردن این افراد استفاده کرد. تجمعات اعتراضی از جمعه شروع شد و خسارت جانی نیز به همراه داشت و نخستین قربانی آن جان خود را در شهر سیرجان از دست داد. برخی گزارش‌های تایید نشده بعدی حکایت از افزایش قربانیان این حادثه داشتند.  

محمد محمودآبادی، سرپرست فرمانداری سیرجان با اشاره به حوادث جمعه شب این شهرستان به ایسنا گفت: «متأسفانه عده‌ای از این تجمع مسالمت آمیز سوءاستفاده کردند و یکسری اموال عمومی را تخریب و به برخی پمپ‌بنزین‌ها خسارتی وارد کرده و قصد داشتند به مخازن اصلی شرکت نفت دسترسی داشته باشند و آنها را به آتش بکشند که با مقاومت نیروهای امنیتی، انتظامی، سپاه و بسیج روبه‌رو و عقب‌نشینی کردند.» به گفته او «متأسفانه یک نفر در این ماجراها کشته شده اما هنوز دلیل کشته شدن این فرد مشخص نیست که تیر خورده یا خیر و اکنون در پزشکی قانونی شهرستان سیرجان در حال بررسی این موضوع هستیم و هر زمانی که دلیل فوت این شخص مشخص شود، اعلام خواهیم کرد ضمن آنکه باید عنوان کرد که این فرد از مردم عادی بوده است.» در عین حال برخی گزارش‌ها حکایت از برخوردهای مسالمت‌آمیز نیروی انتظامی با معترضان نیز داشتند. علیار راستگو، معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تجمعات پراکنده و محدود در اعتراض به افزایش قیمت بنزین در تبریز گفت: اوضاع در استان تحت کنترل است. در شهر تبریز تنها در 3نقطه تجمعات محدودی برپا شد و اوضاع در دیگر شهرستان‌های آذربایجان شرقی آرام است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

با اخلالگران برخورد می‌کنیم

دادستان کل کشور با اشاره به اصلاح قیمت بنزین و اعتراض‌هایی که به این واسطه ایجاد شده، گفت: اعمالی که‌ منجر به اخلال در نظم می‌شود، به موجب قانون جرم است و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با افرادی که اخلال می‌کنند طبق قانون برخورد می‌کند. به گزارش ایرنا، محمدجعفر منتظری با اعلام اینکه اصلاح قیمت بنزین براساس قانون و کارشناسی‌های انجام شده توسط دولت ابلاغ و اجرا شده، افزود: متأسفانه افرادی که به‌دنبال ناآرامی و سوءاستفاده از شرایط هستند با ایجاد ا خلال در نظم عمومی، مشکلاتی را برای مردم فراهم کردند و قطعا مردم خط خود را از این تعداد اندک اخلالگر که با راهبندان و حمله به بعضی اماکن موجب بی‌نظمی در جامعه شده‌اند، جدا خواهند کرد. مردم از این اعمال بیزار بوده و اجازه سوءاستفاده به اخلالگران که قطعا ریشه در خارج از کشور دارند  نخواهند داد. وی در مورد اقدام دستگاه قضایی نیز تأکید کرد: قوه قضاییه موظف است در چارچوب قانون با کسانی که اخلال ایجاد می‌کنند برخورد کند و درخصوص جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، سازمان تعزیرات که زیرمجموعه دولت است با همکاری سایر دستگاه‌ها عمل خواهد کرد.

واکنش 3تن از مراجع به گرانی بنزین

آیات عظام تقلید لطف‌الله صافی گلپایگانی، ناصر مکارم شیرازی و سیدمحمدعلی علوی گرگانی با صدور بیانیه‌ جداگانه‌ای نسبت به افزایش قیمت بنزین واکنش نشان داده و خواستار ورود مجلس و تجدید نظر مصوبه سران قوا نسبت به این موضوع شدند. به گزارش ایرنا، آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید روز شنبه در بیانیه‌ای آورده است:‌ متأسفانه درحالی‌که گرانی، تورم و بیکاری بسیاری از اقشار مملکت را در وضعیت سخت و ناراحت کننده‌ای قرار داده، طرحی در شب میلاد رسول رحمت(ص) توسط سران قوا تصویب شد که موجب تأسف و نگرانی شدید است. از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم که لغو این طرح را اعلام کنند و برای رفع مشکلات مردم، با مشورت بزرگان و استادان علم اقتصاد اقدام فوری کنند. آیت‌الله محمد‌علی علوی‌گرگانی از مراجع تقلید نیز با صدور بیانیه‌ای آورده است: ‌خبر ناراحت‌کننده افزایش ناگهانی قیمت بنزین در شرایط فعلی که اثر تحریم‌ها و افزایش غیرمتعارف ارز بر زندگی مردم فشار زیادی را وارد کرده است موجب ناراحتی شدید اینجانب شده است. اینجانب از همه نمایندگان مجلس می‌خواهم که با قاطعیت جلوی ایجاد التهاب معیشتی در جامعه را گرفته و از دولت محترم نیز می‌خواهم که تا دیر نشده در تصمیم خود تجدیدنظر کرده و با همفکری کارشناسان دلسوز و متعهد و به کار‌گیری جوانان مؤمن و متعهد و نخبه به تقویت تولید داخلی و حل اساسی مشکلات آن اهتمام ورزند.
آیت‌الله مکارم شیرازی در بیانیه‌ای با اشاره به گران‌شدن قیمت بنزین گفت: آیا بهتر نیست دولت یا رؤسای قوای سه گانه دلایل خود را برای این کار بیان کنند و افکار عمومی را به مدد طلبند. به گزارش فارس، در بیانیه آیت‌الله مکارم شیرازی آمده است: گرانی بنزین آن هم در حدّ سه برابر و آن هم در وقت نامناسب و بدون ذکر دلیل، یک شوک مهم بر افکار عمومی وارد کرد و اسباب بعضی نارضایتی‌ها گردید. در ادامه این بیانیه تصریح شده است: آیا بهتر نیست دولت یا رؤسای قوای سه گانه دلایل خود را برای این کار بیان کنند و افکار عمومی را به مدد طلبند و اگر بعد از شنیدن آن دلایل، افکار عمومی هماهنگ شد، اقدام نمایند و اگر دولت مشکلی دارد ـ که قطعا دارد ـ آیا آن مشکل را با راه‌حل دیگری غیراز این راه نمی‌توان حل کرد؟! در این بیانیه تأکید شده است: به هر حال این کار آن هم بدین صورت، شتابزده به‌نظر می‌رسد و باید پیرامون آن بررسی بیشتری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید