• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 26 آبان 1398
کد مطلب : 87921
+
-

غول پیکرهای دوست داشتنی

معرفی بزرگ‌ترین ماشین‌های جهان که با کاربری‌های خاص خود، مفهوم ابعاد، مشخصات و ظرفیت را عوض کرده‌اند و شهرتی جهانی دارند

غول پیکرهای دوست داشتنی

ساسان شادمان منفرد_روزنامه نگار

انجام بعضی از کارها به ماشین‌ها و وسایلی نیاز دارد که ابعادشان از نمونه‌های عادی آن وسایل بیشتر است. البته باید درنظر بگیریم که برخی‌ها هم با افزایش ابعاد، کارایی‌ و ظرفیت‌شان بیشتر می‌شود. این وسایل و ماشین‌ها به‌دلیل خاص بودن، مورد‌توجه هستند و بسیاری دوست دارند مشخصات و به‌طور کلی اطلاعاتی درخصوص آنها و کاربردشان داشته باشند.

کشتی «سمفونی دریاها»، بزرگ‌ترین کشتی کروزی است که تاکنون ساخته شده که متعلق به شرکت بین‌المللی رویال کارییب است. سمفونی دریا، سالن تئاتر، شبیه‌سازهای گشت‌وگذار، 23استخر و بسیاری امکانات دیگر دارد که آن را شبیه به یک شهر دریایی کرده است. ظرفیت کشتی، 5518مسافر بوده که 2200خدمه آنها را در طول یک سفر همراهی می‌کنند. ساخت این کشتی یک‌میلیاردو350میلیون دلار هزینه داشته است.
    طول: 362متر (18عرشه)      ارتفاع: 72.5 متر      وزن: 228.081تن



OOCL Hong Kong
کشتی‌های مسافرتی و تفریحی ممکن است روزبه‌روز به‌سمت مدرن‌تر شدن و لوکس‌تر شدن حرکت کنند، اما در مورد کشتی‌های باربری چنین چیزی اهمیت ندارد. در موضوع حمل بار، یک کشتی باید قدرتمند با ظرفیتی بالا باشد که بتواند محموله بیشتری را جابه‌جا کند. بزرگ‌ترین کشتی باربری جهان به‌وسیله شرکت کشتی‌سازی صنایع سنگین سامسونگ در کره‌جنوبی برای یک شرکت حمل بار در هنگ‌کنگ ساخته شد. این کشتی می‌تواند فاصله شانگهای تا شمال اروپا را از طریق کانال سوئز در 77روز طی کند. سرعت این کشتی تقریبا 4برابر سرعت یک تمساح در آب است، اما می‌تواند بیش از 20هزار کانتینر را در خود جای داده و حمل کند.
   ابعاد: 399.9متر طول      وزن: 3191.317تن


نیروگاه برق
هر دوی ماشین‌ها دارای 16موتور کششی هستند که به‌وسیله یک موتور برق هزار‌کیلو‌واتی تغذیه می‌شوند. این باربر خزنده به‌وسیله 2موتور دیزلی با قدرت 2050کیلو‌وات به حرکت درمی‌آید.

سیستم جک‌زدن، بالانس و جداسازی
این بخش توسط اتاق هدایت، کنترل می‌شود. این سیستم از موشک محافظت می‌کند که در تمامی مراحل سرنگون نشود.

جعبه لیزر
در سال1985یک سیستم جعبه لیزر به این باربر اضافه شد تا برای فیکس کردن محل پرتاب، بین 635/0تا 25/1سانتی‌متر مورد استفاده قرار بگیرد.

عرشه فوقانی
حدود 27مترمربع مساحت این عرشه است و موشک روی آن قرار می‌گیرد.

کابین هدایت‌کننده
2کابین هر کدام انتهای وسیله نقلیه قرار دارند که کنترل باربر از آنجا شکل می‌گیرد.

چرخ‌های غول‌پیکر
این باربر روی 8چرخ ممتد حرکت می‌کند. هر گوشه یک جفت از این زنجیرها قرار دارد. هر کدام از این چرخ‌های ممتد، دارای 57پره آهنی به طول 3/2متر و ارتفاع نیم‌متر هستند.

استراتولانچ
ابرماشین‌ها، فقط در روی زمین و داخل آب‌ها نیستند، بلکه فناوری آنقدر پیشرفت کرده است که انسان‌ها، هواپیماهای غول‌پیکری را نیز بسازند و به پرواز درآورند. دانشمندان می‌خواستند وسیله‌ای ساخته شود که بشود موشک‌های فضاپیما و حتی سفینه‌های فضایی را در هوا به سمت هدف پرتاب کرد. به‌همین دلیل ایده ساخت استراتولانچ به ذهن‌شان رسید و دست آخر آن را عملی کردند. پل آلن، یکی از ثروتمندان آمریکا با اندیشه ساخت یک سکوی پرتاب متحرک در فضا، طرح ساخت استراتولانچ را ارائه کرد. زمانی که این هیولا ساخته شد، همه متوجه شدند که این وسیله، بزرگ‌ترین هواپیمای دنیاست. موتورهای توربو فن‌جت‌های این هواپیما، مشابه همان‌هایی است که در بوئینگ747مورد استفاده قرار‌می‌گیرند. استراتولانچ دارای 2بدنه مجزاست که به وسیله بال به یکدیگر متصل شده‌اند؛گویی 2هواپیمای به‌هم چسبیده در حال پرواز باشند. کابین خلبان در هواپیمای سمت راستی است و هواپیمای سمت چپی حتی پنجره هم ندارد.
   ابعاد: فاصله دو سر بال: 117متر      وزن: 589.67تن (حداکثر)



طول بال
بال‌های استراتولانچ از هر هواپیمای دیگری بزرگ‌تر بوده، به‌گونه‌ای که طول آنها از یک زمین فوتبال آمریکایی بیشتر است.

بال مرکزی
بال مرکزی تقویتی ثبات بار را تضمین کرده و همچنین از بال‌های سمت راست و چپ نیز حمایت می‌کند.

بدنه دوقلو
این بدنه دوقلو فضای بسیار زیادی را در داخل هواپیما برای حمل بار بیشتر ایجاد می‌کند.

طراحی بال‌های بزرگ
این بال‌های بزرگ پرواز را برای این پرنده بزرگ و سنگین‌وزن آسان‌تر می‌کند.

کابین
کابین این هواپیما نیز درست مثل تمام هواپیماهای دیگر است و فرق خاصی با آنها ندارد.

موتورها
6موتور پرقدرت که در هواپیماهای 747s نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، پیشرانه‌های استراتولانچ به‌حساب می‌آیند.


Bagger 293
این معدن‌کار غول‌آسا، بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین وسیله حمل‌ونقل جهان محسوب می‌شود. با هیبتی که دارد، بیشتر شبیه به یک هیولای ماقبل تاریخ است تا یک ابزار کار امروزی! این وسیله را شرکت تاکراف در آلمان در سال1995ساخته که وزن آن از 2هزار فیل بالغ بیشتر است. Bagger 293 همچنین معادل یک برج 30طبقه ارتفاع دارد. این وسیله می‌تواند به اندازه یک زمین فوتبال با عمق 25متر را در یک روز حفاری کند و با میزان زغال‌سنگی که می‌تواند استخراج کند، این امکان وجود دارد که میلیون‌ها خانه را با آن گرم نگه‌داشت.
   ابعاد: 220متر طول
   ارتفاع: 94.5متر
   وزن: 14196تن
   ظرفیت: 218880تن خاک در روز

18بیل
هر کدام از بیل‌های روی چرخ این وسیله، 6600لیتر حجم دارد و می‌تواند روزانه، 240هزار مترمکعب خاک را جابه‌جا کند.

چرخ‌ چرخان
چرخی با قطر 21متر بیل‌هایی را می‌چرخاند تا تخته‌سنگ‌ها را برداشته و روی نقاله بیندازند.

سیستم تسمه‌نقاله
چند کیلومتر تسمه‌نقاله در داخل دستگاه وجود دارد که کار جابه‌جایی زغال‌سنگ و انتقال آن به قطارها را برعهده دارد.

پرسنل
یک گروه 5نفری لازم است تا Bagger 293 را کنترل و هدایت کند. آنها ‌هنگام کار در این ابرماشین احساس می‌کنند که در طول یک روز حدود 7/9کیلومتر را پیاده‌روی کرده‌اند.

چرخ ممتد
این دستگاه غول‌پیکر روی چرخ‌های ممتد با حداکثر سرعت 53/0کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.


BelAZ 75710

این کامیون غول‌پیکر به‌وسیله شرکت مهندسی خودروی «بلاز» در بلاروس طراحی و ساخته شده است. این کامیون با همه کامیون‌هایی که تاکنون دیده‌اید تفاوت دارد و حتی رکوردی را هم به‌خاطر جثه‌اش در کتاب گینس به‌ثبت رسانده است. این وسیله‌نقلیه سنگین‌وزن، 2 اکسل دارد و روی 8چرخ قرار گرفته که به‌صورت دوبل در کنار هم قرار‌گرفته‌اند. BelAZ 75710، 2دیفرانسیل بوده و چرخ‌ها دارای سیستم هیدرولیک برای ‌حرکت هستند. موتور 64لیتری دیزل این کامیون، 16سیلندر است و حداکثر سرعتش به 64کیلومتر در ساعت می‌رسد. BelAZ 75710 می‌تواند تا 450تن بار را حمل کند. این کامیون در معادن و صنایع راهسازی کاربرد دارد.
   ابعاد: 20.6متر طول
   ارتفاع: 8.166متر
   عرض: 9.87متر
   وزن: 360تن

ماشین خزنده
پرتاب یک موشک به فضا، چالش‌های بسیاری دارد که خیلی زودتر از شروع فرایند شلیک شروع می‌شود. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها، حمل موشک از محل ساخت به محل پرتاب است. این کار برای ناسا به‌وسیله یک باربر خزنده انجام می‌گیرد؛ ماشین دوقلویی که وظیفه حمل موشک‌های سفینه‌های آپولو و شاتل را برعهده داشته است. این باربر در سال1965ساخته شد، اما نیم‌قرن پس از ساخت آن، شاهد توسعه موشک‌ها و بزرگ‌ترشدن آنها هستیم که این موضوع نیاز دارد به‌منظور بالابردن کیفیت و کارایی‌، بهینه‌سازی‌هایی در این وسیله نقلیه ایجاد شود. هرچند باید به این نکته مهم اشاره کرد که باربر خزنده، هنوز هم بزرگ‌ترین وسیله نقلیه‌ای است که خودش، انرژی لازم برای حرکت را ایجاد می‌کند. این بهینه‌سازی ظرفیت حمل را از 4/5به 2/8میلیون کیلوگرم افزایش می‌دهد. در فیلم آپولو11، محصول سال2019، برای لحظاتی این وسیله در تصویر ظاهر می‌شود.
   ابعاد: 40×35متر
   ارتفاع: 6.1تا 7.9متر (قابل تنظیم)
   وزن: 2.721تن

غان
طویل‌ترین قطار مسافری جهان با نام جالب «غان» در استرالیا حرکت می‌کند. غان از عبارت «افغان اکسپرس» گرفته شده است. برخی گفته‌اند به افتخار شترسواران افغان که در اواخر قرن نوزدهم وارد استرالیا شده بودند، این قطار که برای نخستین بار در سال1929به حرکت درآمد، نام افغان اکسپرس را به‌خود گرفت و بعدها به نام «غان» خوانده شد. تایتانیک قطارها، 44واگن و 2لوکوموتیو دارد و طولش بیش از یک‌کیلومتر است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید