• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 26 آبان 1398
کد مطلب : 87919
+
-

چالش حذف لایک اینستاگرام برای سلامت روان

به‌زودی مرحله مهم حذف لایک از شبکه اجتماعی مشهور جهان آغاز می‌شود. این تحول عجیب در اینستاگرام چطور می‌تواند آن را دگرگون کند؟

چالش حذف لایک اینستاگرام برای سلامت روان

گذاشتن پست در اینستاگرام آن هم وقتی که با لایک کردن دوست و غیردوست همراه می‌شود، می‌تواند منجر به افزایش اعتبار شود. همین تعداد لایک بالا برای خیلی‌ها در این شبکه اجتماعی تبدیل به کسب و کار شده است. با این حال، لایک‌ها برای بعضی از کاربران آمریکایی به‌زودی پنهان می‌شود. آدام موسری، مدیرعامل اینستاگرام می‌گوید: به‌خاطر کاهش فشار رقابتی بر این پلتفرم، اینستاگرام به‌زودی لایک‌ها را برای برخی کاربران آمریکایی مخفی می‌کند. این یک کار آزمایشی است که پلتفرم تحت مالکیت فیسبوک برای 7کشور کانادا، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، برزیل، استرالیا و نیوزلند درنظر گرفته است. پنهان کردن لایک‌ها از اردیبهشت‌ماه در کانادا شروع شد و سپس به ژاپن و برزیل تسری پیدا کرد.

 حالا آمریکا هم به این ماجرا  اضافه خواهد شد. این کشور یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اینستاگرام با 106میلیون کاربر است.
به گزارش همشهری، به این ترتیب لایک‌ها یا همان انبوه قلب‌هایی که دریافت می‌شد، از پروفایل کاربران حذف خواهد شد. یک کاربر می‌تواند تعداد لایک‌هایی را که دریافت کرده است ببیند، اما فالوئرهای او تعداد این لایک‌ها را نمی‌توانند مشاهده کنند. بنابراین تشخیص اینکه پست شما از عکس یک سگ بامزه جذابیت بیشتری نسبت به عکس یک دوست از گربه‌اش داشته، دشوار می‌شود.
موسری در سخنان خود در کنفرانس Wired 25 گفت: این کار به‌خاطر جوانان صورت می‌گیرد. این ایده به‌خاطر این است که اینستاگرام باعث دلسردی نشود و فضای آن کمتر رقابتی باشد.
رسانه‌های اجتماعی تحت فشار قرار گرفته‌اند تا رویکرد فعالانه‌تری برای نظارت بر محتوای پلتفرم‌های خود در پیش بگیرند و پدیده «اعتیاد به صفحه نمایش» را مدیریت کنند.

طرفداران حذف لایک 
 برخی از پرکارترین افراد مشهور این اپلیکیشن اما گفته‌اند که یک سرویس بدون لایک ممکن است برای کاربران سالم‌تر باشد. یکی از سلبریتی‌های آمریکایی گفته است: پنهان کردن لایک‌ها بسیار مفید خواهد بود. این سلبریتی که 151میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد و بیش از یک میلیون لایک برای بعضی از پست‌هایش دریافت می‌کند می‌گوید: این اقدام اینستاگرام واقعا من را خوشحال می‌کند.
نتایج این اقدام بیشتر از لحاظ ذهنی اهمیت دارد. مردم در بعضی از کشورها نسبت به این تغییرات واکنش مثبت نشان داده‌اند و به‌نظر می‌رسد پنهان بودن لایک‌ها تأثیرات بهتری داشته است. با این حال، در بعضی کشورها این اقدام چندان امیدوارکننده نبوده است.
اینستاگرام، فیسبوک و توییتر در سال‌های اخیر در زمینه موضوعاتی مانند اعتیاد به تلفن‌های هوشمند و سلامت آنلاین در کانون بحث و گفت‌وگو بوده‌اند.
 به این ترتیب سلامت محصول در شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی به اولویت تبدیل شده است؛ به‌عنوان مثال، اینستاگرام ویژگی‌ای را طراحی کرده که کاربران از طریق آن می‌توانند زمانی را که در این اپلیکیشن در یک روز مشخص صرف می‌کنند، محدود کنند.

ضربه به اینفلوئنسر‌ها
اینفلوئنسر‌ها در ایران و جهان اکنون برای خود کسب و کاری جدی دارند. برخی از چهره‌های مشهور اینستاگرام در ایران به‌خاطر لایک‌های بالای پست‌هایشان برای تبلیغات مبلغ‌های کلانی دریافت می‌کنند. به همین‌خاطر برخی کاربران از این اقدام اینستاگرام ابراز نگرانی کرده‌اند. این تغییرات می‌تواند اینفلوئنسرهای کوچک‌تر را که وابسته به تعداد زیاد لایک‌ها برای جذب آگهی‌های تجاری هستند، تحت‌تأثیر قرار دهد.  اگرچه لایک‌ها ممکن است پنهان شوند، اما اینستاگرام همچنان از معیار تعداد فالوئر برخوردار است. بنابراین، رقابت برای اینفلوئنسرهایی که تولید محتوا می‌کنند و معمولا تعداد زیادی هم لایک می‌گیرند، اما در عین حال تعداد زیادی فالوئر ندارند، به سمت معیاری حرکت می‌کند که در آن عملکرد خوبی ندارند.
موسری در این مورد می‌گوید: در مورد این اقدام باید ببینیم که مردم چه احساسی نسبت به اینستاگرام خواهند داشت. من شخصا زمان زیادی را صرف این موضوع کرده‌ام.
لایک‌ها و تعداد فالوئرها در اینستاگرام باعث شده است تا این اپلیکیشن تبدیل به یکی از فضاهای مهم آنلاین برای مقایسه محبوبیت‌ها به‌ویژه برای نوجوانان و جوانان شود.
در یک تحقیق اینفلوئنسرهای مختلف با تعداد فالوئر‌های ۵هزار تا ۲۰ هزار مورد بررسی قرار گرفته‌اند و مشخص شده با این تغییر جدید تعداد لایک‌های پست‌های آنها بین ۳ تا ۱۵ درصد کمتر شده است.

سالم‌تر بدون لایک
برخی از پرکارترین افراد مشهور این اپلیکیشن اما گفته‌اند که یک سرویس بدون لایک ممکن است برای کاربران سالم‌تر باشد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید