• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 25 آبان 1398
کد مطلب : 87892
+
-

افزایش تولید برق در نیروگاه نکا

مدیرعامل نیروگاه: تا پایان سال1400 در مجموع به توان تولید 2700 مگاوات برق می‌رسیم

مازندران
افزایش تولید برق در نیروگاه نکا

اشکان جهان‌آرای _  ساری - خبرنگار

نیروگاه شهید سلیمی نکا به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نیروگاه‌های کشور در سال‌های اخیر به خودکفایی در تولید قطعه‌های مورد نیاز و بهینه‌سازی واحدهای تولید برق رسیده است؛ ظرفیتی که، به تاکید مدیرعامل نیروگاه، تولید برق در این مرکز را تا پایان سال 1400 به 2700 مگاوات می‌رساند. 

محسن نعمتی با بیان این‌که فعالیت‌های رو به توسعه این مجموعه مهم تولید برق کشور با سرعت خوبی در حال انجام است، گفت: نیروگاه شهید سلیمی نکا یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های کشور است که 40 سال قدمت دارد و از 2 بخش واحدهای بخار شامل 4 واحد 440 مگاواتی با ظرفیت مجموع 1760 مگاوات و یک بخش سیکل ترکیبی تشکیل شده‌ است و در مجموع 2214 مگاوات توان تولید برق دارد.

وی افزود: با توجه به این‌که نیروگاه نکا توسط آلمانی‌ها ساخته شد، تا چند سال پیش و قبل از تحریم‌ها قطعه‌های مورد نیاز نیروگاه از خارج خریداری می‌شد، اما پس از تحریم‌ها علیه ایران، قطعه‌های مورد نیاز در اختیار ما قرار نمی‌گرفت. بنابراین، تنها راه ممکن تولید قطعه‌های مورد نیاز در داخل کشور و با استفاده از توان متخصصان بومی بود. براین اساس، در 5 سال اخیر در این زمینه توانستیم اقدامات مؤثری انجام دهیم و بسیاری از نیازهای نیروگاه را در داخل تامین کنیم.

مدیرعامل نیروگاه نکا با اشاره به تعدد قطعه‌های تولیدشده مورد نیاز نیروگاه در همین مجموعه بزرگ اظهار کرد: طی 5 سال اخیر بیش از 42 هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه شهید سلیمی نکا، درهمین نیروگاه یا سایر واحدهای تولیدی کشور ساخته شد. در تولید قطعه‌هایی که تا چند سال قبل از کشورهای غربی وارد می‌شد، خودکفا شده‌ایم و با بالاترین کیفیت در حال استفاده هستند. نعمتی با بیان این‌که ارزش اقتصادی انرژی تولیدشده پس از اجرای پروژه‌های این نیروگاه در سال‌های اخیر 420 میلیارد تومان است در حالی که هزینه نوسازی و ترمیم واحدها کمتر از 20 میلیارد تومان بوده، گفت: قرار است این پروژه‌ها را امسال هم انجام دهیم تا واحدهای دیگر نیروگاه به توان اصلی تولید برگردند و برق بیشتری از این نیروگاه وارد مدار شود.
وی از برنامه‌ریزی برای افزایش توان تولید برق نیروگاه نکا تا سال 1400 خبر داد و افزود: یکی از اقدامات مؤثری که برای افزایش ظرفیت نیروگاه شهید سلیمی نکا انجام شد، دریافت موافقت از وزارت نیرو برای ایجاد 2 واحد جدید گازی با ظرفیت هر واحد 162 مگاوات است که در مجموع 324 مگاوات به ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه شهید سلیمی نکا می‌افزاید.
نعمتی عنوان کرد: در فاز دوم هم قرار است واحد بخار 160 مگاواتی دیگری در نیروگاه ایجاد شود که در مجموع 484 مگاوات توان تولید این نیروگاه را افزایش می‌دهد. با اجرای این پروژه‌ها نیروگاه نکا تا پایان سال1400 در مجموع به توان تولید 2700 مگاوات خواهد رسید. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید