• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 15 اسفند 1396
کد مطلب : 8784
+
-

پادرمیانی فناوری برای آشتی‌کنان نسل جدید با موزه‌ها

فناوری
پادرمیانی فناوری برای آشتی‌کنان نسل جدید با موزه‌ها

چند سالی است که موزه‌ها و مراکز فرهنگی جهان به‌صورت گسترده‌ای از فناوری برای جذب بیشتر گردشگر استفاده می‌کنند اما به تازگی علی‌اصغر مونسان، معاون ریاست‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور از توافقی با وزارت ارتباطات خبر داد تا در تمامی موزه‌ها، اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، اینترنت رایگان در دسترس بازدیدکنندگان قرار گیرد.

هرچند این اقدام با مدت‌ها تأخیر صورت گرفته اما می‌تواند نویدبخش همراه کردن و آشتی نسل جدید با موزه‌ها و اماکن فرهنگی باشد و به شرط برآورده کردن امکانات نر‌م‌افزاری حتی در جذب گردشگر خارجی هم تأثیر بسیاری بگذارد. بسیاری از موزه‌های جهان مدت‌هاست با ارائه اپلیکیشن مخصوص خود ارزش افزوده‌هایی روی اشیای داخل موزه اعمال می‌کنند که به‌ویژه برای نسل جدید هیجان‌انگیز و جذاب است. وقتی شما وارد مراکز فرهنگی بزرگ به‌ویژه در ایام تعطیلات می‌شوید با امکان اتصال راحت و رایگان به اینترنت و داشتن اپلیکیشن‌های طراحی شده می‌توانید بدون نیاز به پیدا کردن راهنمای موزه، مسیرها را پیدا کنید، آثار مهم را بشناسید و اطلاعات تاریخی درباره آنچه می‌بینید به‌دست آورید. بعضی‌ها حتی پا را فراتر گذاشته‌اند و مثلا با طراحی اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی کاری می‌کنند که هر کسی با استفاده از موبایل و هدست‌های واقعیت مجازی بتواند شیء یا بنا را در تحولات بازسازی شده زمان خود ببیند. فرض کنید به شیراز می‌روید و با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی بتوانید عظمت کاخ‌های تخت جمشید را با بازسازی گرافیک صورت گرفته با کامپیوتر ببینید. سرتان را که سوی ستون‌های باقی‌مانده و پله‌ها می‌چرخانید آنها را در همان جای واقعی‌شان در آن 125000مترمربع سال۵۱۸ قبل از میلاد حس می‌کنید.

مزایای فناوری برای گردشگری

براساس آمارها، نزدیک به 75درصد بازدیدکنندگان موزه در جهان از موبایل هوشمند و ۳۰درصد آنها در زمان بازدید از تبلت استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد دوست دارند برای درک درست‌‌تر از موزه‌ها و اماکن فرهنگی در همان لحظه بیشتر بخوانند و بدانند. فراهم کردن اینترنت رایگان هر چند شاید به‌نظر کار پیش‌‌پاافتاده‌ای به‌نظر برسد اما باعث به‌وجود آمدن جذابیت‌های جدید برای جوان‌ها می‌شود. درصورتی‌که اپلیکیشن‌های حرفه‌ای و تخصصی در این رابطه برای گوشی‌های موبایل طراحی و ارائه شود این مسئله می‌تواند جذابیتش چندین برابر شود. به‌ویژه بسیاری از گردشگران خارجی به‌دلیل هزینه گران اینترنت رومینگ بین‌المللی، ترجیح می‌دهند از سیستم اینترنت وای‌فای داخلی استفاده کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید