• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 21 آبان 1398
کد مطلب : 87572
+
-

عربستان و بحرین صلح هرمز را بررسی می‌کنند

گزارش
عربستان و بحرین صلح هرمز را بررسی می‌کنند


سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه کشورمان گفته است طرح ابتکار صلح هرمز که از طرف ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ازجمله عربستان سعودی و بحرین ارسال شده بود از سوی این کشورها در حال بررسی است. یک روز قبل‌تر سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان هم گفته بود ایران بازتاب‌های خوبی از طرح صلح هرمز گرفته است.
ابتکار صلح هرمز که از طرف رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس سازمان ملل مطرح شد، اخیرا از طریق کویت به عربستان و بحرین ارسال شده است. پیش‌تر علی ربیعی، سخنگوی دولت گفته بود رئیس‌جمهور محترم نامه‌هایی را در این‌باره ارسال کرده‌اند و اساس این نامه‌ها صلح و ثبات منطقه است.
معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه تمام کشورهای منطقه در حال بررسی طرح ابتکار صلح هرمز هستند افزود که ایران و عربستان 2بازیگر مهم در تمام مسائل هستند و باید از طریق گفت‌وگو مشکلاتشان را حل کنند.
درباره جزئیات این طرح، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با انتشار یادداشتی در روزنامه الرای کویت توضیحاتی داده و نوشته بود: ابتکار صلح هرمز بر اصول ثابتی بنا شده است؛ ازجمله پایبندی به اهداف و اصول بین‌المللی، حسن همجواری، احترام به حاکمیت ملی و یکپارچگی کشورها، عدم ‌ایجاد تنش در مرزهای بین‌المللی، حل تمام اختلافات از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز، عدم ‌ایجاد تهدید و استفاده نکردن از خشونت و عدم‌ مشارکت در هرگونه ائتلاف نظامی علیه کشورهای دیگر، پرهیز از دخالت در امور داخلی و روابط خارجی کشورهای دیگر، احترام به مقدسات و نمادهای ملی، دینی و تاریخی یکدیگر، منافع متقابل و مساوی بودن جایگاه تمام کشورهای منطقه، دستیابی و همکاری‌های دوستانه برای ریشه‌کن کردن تروریسم.
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفته است: به تماس‌ها و مشورت‌های خود با کشورهای همسایه و تمام طرف‌های مربوط ادامه خواهیم داد تا تمام پایه‌های این طرح را به آنها توضیح دهیم و بتوانیم این ابتکار عمل را اجرایی و در منطقه خلیج‌فارس صلح و ثبات و امنیت ایجاد کنیم.
معاون ظریف در پاسخ به سؤالی در رابطه با میانجیگری میان تهران و ریاض گفت: ما بر این باوریم که ایران و عربستان 2بازیگر مهم و برجسته در تمام مسائل هستند و این 2کشور باید بتوانند با آرامش تمام اختلافاتشان را حل کنند.
به گزارش ایسنا، عراقچی افزود: بی‌شک میان 2کشور اختلاف نظرهایی وجود دارد و بی‌شک راه‌حل این اختلافات گفت‌وگوی سازنده و مثبت است؛ گفت‌وگویی که ما از آن استقبال می‌کنیم و از هر کشوری که دست یاری به سوی ما دراز کند استقبال خواهیم کرد اما متأسفانه عربستان تا به این لحظه دیدگاه و نظری همانند دیدگاه ما نشان نداده و پاسخ مثبتی به این تلاش‌ها نداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید