• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 آبان 1398
کد مطلب : 87555
+
-

مرور خبرها نشان می‌دهد که ناباروری راه‌های غیرقانونی را پیش‌روی متخلفان باز کرده است

سراب‌های مادر‌شدن

زهرا رستگار مقدم_روزنامه نگار

شاید مادرشدن برای عده‌ای ارزش این را داشته باشد که هر خط ‌قرمزی را رد کنند و به آینده‌ای دورتر از آن بچه فکر نکنند. همین زمان است که ناباروری می‌تواند بزرگ‌ترین ناباوری یک زوج باشد؛ آغاز تلاش برای به‌دست‌آوردن کودکی که بتوانند با انگیزه بزرگ شدنش باقی عمر خود را سپری کنند. همین تلاش بی‌وقفه است که نه‌تنها راه‌های علمی تازه‌ای را به زوج‌های جوان پیشنهاد می‌کند، بلکه مطالبات نامطلوبی را در برابر زندگی آنها تله‌گذاری می‌کند. در اینجا به چند مورد از این مطالبات نامطلوب را که منجر شده این خواسته و عطش بچه‌دار‌شدن تا تیتر رسانه‌ها بالا بیاید و اخبار داغ‌تر شود، از نظر می‌گذرانیم.

بچه‌دزدی؛ بیراهه ناباروری 
9آبان ۱۳۹۷ ماجرای بچه‌دزدی زن نازا به پایان رسید. او که 70روز پیش از این تاریخ، در چشم به‌هم‌زدنی کودک را بغل زده و از جلوی چشم مادرش دزدیده بود، با کمک پلیس دستگیر شد. ماجرا از این قرار بود که پدرومادر پرنیا (دختر ربوده‌شده) که برای یافتن دخترشان همه جا را زیر پا گذاشته بودند، نمی‌دانستند کودکشان فقط چند کوچه آن‌طرف‌تر در خانه یک زوج نابارور است. مادر پرنیا که همراه 3فرزندش برای خرید به بازار رفته بود در یک چشم برهم‌زدن دختر سه‌ساله‌اش را گم کرد. دزد جوان که پس از 10سال ازدواج با وجود درمان‌های بسیار نتوانسته بود صاحب فرزند شود، غرق در این رؤیا با شوهرش تصمیم گرفت کودکی را بدزدد. بازار خرمدشت محل این  اتفاق بود. کارآگاهان در تحقیقات‌شان متوجه شدند که  زوج جوانی پس از 10سال که در انتظار فرزند بودند به‌تازگی دخترکی به سن پرنیا را به خانه آورده‌اند. پلیس با گرفتن مجوز بازرسی از خانه این زوج که فقط چندکوچه با خانه والدین پرنیا فاصله داشت وارد خانه شدند و توانستند پرنیا را در آغوش زن که کنج حمام خانه پنهان شده بود پیدا کنند. این در حالی بود که زوج جوان با رنگ‌کردن موهای پرنیا سعی کرده بودند ظاهر او را تغییر دهند تا شناسایی نشود.

کلاهبرداری واقعی با ترفند مجازی
تیرماه امسال با شکایت زنی درباره کلاهبرداری ۵ میلیون تومانی فالگیر از او، پرونده تازه‌ای در دادگستری باز شد. این فالگیر که در شبکه‌های اجتماعی، با ترفند درمان ناباروری با فال‌بینی و دعانویسی تبلیغاتی کرده بود، توانست زن نابارور را شکار خواسته خود کند. این زن می‌گوید که براساس همین تبلیغ با فالگیر چت کرده است. فالگیری مدعی شده بود که در این‌باره می‌تواند به زن نابارور کمک کند و برای بهتر نتیجه گرفتن از دوستان دعانویسش هم کمک بگیرد. همین وعده باعث می‌شود زن مبلغ ۲میلیون تومان برای فالگیر و ۳‌میلیون تومان برای دوستش، بی‌اطلاع همسرش واریز کند. مرد زن‌نمای فالگیر هم با هویت کاذب در اینستاگرام، با چت‌کردن اطلاعاتی را به‌دست می‌آورد و با اکانتی که خود را فالگیر معرفی می‌کرد به هدف خاص خود  رسید و اعتماد زن نابارور را برای گرفتن مبلغ 3میلیون برای دعانویسی جلب کرد.

رحم اجاره‌ای و مهر مادری
 ۲۵بهمن ۱۳۹۷ ماجرای 2زن در تیتر اخبار قرار گرفت؛ مادرانی که نمی‌خواستند از حق مادری خود به نفع دیگری بگذرند. گویا پولی که قرار بوده زوج نابارور به مادر صاحب رحم بپردازند، 30میلیون تومان بوده است. این مبلغ را اضافه کنید به 400هزار تومان ماهانه هزینه خوردوخوراک؛ پس از انتقال نطفه، 30درصد هزینه به زن متقاضی پرداخت می‌شود، با تشکیل جنین 30درصد دیگر و تا تولد نوزاد در هر مرحله مبلغی به زن پرداخت خواهد شد. اما مشکل این است که وقتی بچه به دنیا آمده مادر صاحب رحم به بهانه مهر مادری مبلغ بیشتری برای تحویل نوزاد به خانواده صاحب جنین طلب می‌کند؛ مبلغی معادل 200میلیون تومان. وکلا در این‌باره می‌گویند: «چون قانونی مشخصی دراین‌باره وجود ندارد این مسئله به معضل تبدیل شده است. از نظر قانونی، طفل متعلق به پدر و مادری است که از اسپرم و تخمک آنها جنین به‌وجود آمده است، اما بیمارستان‌ها معمولا گواهی ولادت را به کسی می‌دهند که جنین از بطن آن مادر متولد شده باشد. وقتی قانونی نباشد پس هیچ نظارتی بر این عمل نیست».

خریدوفروش در بازار نوزاد
6سال پیش بود که خبر انهدام باند نوزاد‌فروشی در آمل رسانه‌ای شد؛ خبری که حکایت از آن داشت که یکی از مدیران این شهر هم در این جرم بزرگ دست داشت و دادستان آمل آن را تأیید کرده بود. اعضای این باند، پس از شناسایی خانواده‌های بی‌بضاعت با استفاده از مدارک جعلی و تهیه شناسنامه برای نوزادان، کار فروش آنها را در دستور قرار می‌دادند؛ نوزادانی که با قیمت‌هایی بین 15تا 40میلیون تومان فروخته می‌شدند. البته از این اعداد و ارقام میلیونی چیزی دست خانواده نوزادان را نمی‌گرفت، بلکه همه آن سودی بود که به جیب دلالان می‌رفت.
البته این تخلف تنها به آمل ختم نمی‌شد، در اصفهان هم بچه‌فروش‌ها پرونده قطوری داشتند؛ باندی که بعد از دستگیری به فروش 145 نوزاد اعتراف کردند. نوزادانی که به قیمت 10میلیون تومان به زوج‌های نابارور فروخته می‌شدند و برای این باند در طول 7سال فعالیت حدود 5میلیارد تومان آورده مالی داشت‌. در مشهد هم اعضای 26نفره باندی بزرگ تیتر روزنامه‌ها شده بود. در این باند هر نوزاد به قیمت 30میلیون تومان به خانواده‌های متقاضی داده می‌شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید