• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 آبان 1398
کد مطلب : 87419
+
-

کاظم جلالی اصلی‌ترین حامی لاریجانی در مجلس از نمایندگی استعفا داد و سفیر ایران در روسیه شد

سودای لاریجانی و یاران

مجلس
سودای لاریجانی و یاران


مجلس دیروز با استعفای کاظم جلالی از نمایندگی تهران در بهارستان موافقت کرد تا او راهی سفارت ایران در مسکو شود و با خداحافظی تلخ مهدی سنایی از روسیه سکان سفارت کشورمان در روسیه را عهده‌دار شود. مهدی سنایی هم سال 92از کسوت نمایندگی مردم نهاوند در مجلس درآمده به سفارت مسکو رفته بود، او آخرین روزهای حضورش در مسکو را با فوت ناگهانی دخترش سپری کرد.
رای دیروز مجلس به استعفای کاظم جلالی هرچند در لابه‌لای صف بلندبالای مخالفانش صورت گرفت اما رأی به تصمیم مشترک مجلس و دولت برای سفیر شدن جلالی بود؛ سفیرشدنی که قریب به 6‌ماه زمزمه‌اش در راهروهای مجلس شنیده می‌شد و حواشی قابل تاملی در وزارت خارجه درمورد آن شکل گرفته بود.
به گزارش همشهری،‌ به هر روی مسیر رفتن جلالی به مسکو دیروز با رأی اکثریت مجلس هموار شد چرا که مجلس در لابی سران دولت و مجلس راه گریز دیگری نداشت چراکه به زعم قریب‌به‌اتفاق نمایندگان استوارنامه او 3‌ماه پیش صادر شده بود و عملا صحن مجلس در مقابل عمل انجام‌شده قرار گرفت و عدم ‌رای به این استعفا انعکاس چندصدایی به خارج از کشور بود. هرچند جلالی نخستین مستعفی مجلس دهم نیست و پیش از او – قریب به دوسال پیش- محمدجواد فتحی، نماینده تهران در اعتراض به بی‌تأثیر بودن کرسی نمایندگی استعفانامه‌اش را رسما به هیأت‌رئیسه مجلس ارائه کرده است اما همچنان هیأت‌رئیسه از اعلام وصول و بررسی استعفای او طفره می‌رود اما با رأی دیروز مجلس او نخستین نماینده استعفایی مجلس دهم است، نماینده‌ای که پس از قریب به 20سال تجربه نمایندگی قید این کرسی را زد و نماینده ایران در خارج از کشور شد.
با رفتن جلالی که همزمان ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس به‌عنوان بازوی کارشناسانه بهارستان و ریاست فراکسیون مستقلین به‌عنوان بدنه حمایتی علی لاریجانی را در مجلس برعهده داشت، دو کرسی با اهمیت برای طیف نزدیک به لاریجانی در مجلس سرگردان شده است هرچند در ماه‌های پایانی عمر مجلس دهم این دو کرسی تأثیرگذاری اولیه‌اش را ندارد اما اینکه چه کسانی بعد از جلالی بر آنها تکیه خواهند زد محل بحث و رایزنی‌های دیروز راهروهای بهارستان بود. رفتن کاظم جلالی که برای درآوردن کرسی ریاست از چنگ رقبای لاریجانی در مجلس نهم و دهم، مرد شماره یک بود شاید تحلیلی انتخاباتی هم داشته باشد. او که ریاست فراکسیون حامی علی لاریجانی را دارد، طبعا در انتخابات بعدی مجلس شرکت نخواهد کرد و این مسئله در کنار صحبت‌هایی از عدم‌حضور لاریجانی در انتخابات بعدی، به‌معنای پایان دوران سیاسی لاریجانی و یارانش در عرصه سیاسی کشور تلقی می‌شود. تحلیلی که یک‌ سر آن در انتخابات دوم اسفند است و ممکن است مجلس بعدی بدون لاریجانی و یارانش تشکیل شود و سر دیگر آن در انتخابات 1400و سودای ریاست‌جمهوری لاریجانی.

جلالی:اگر انقلاب نبود نام و نشانی نداشتم
به هر روی دیروز کاظم جلالی بعد از قریب به 7سال و 5‌ماه تجربه ریاست بر مرکز پژوهش‌ها در سودای سفارت عطای این جایگاه را به لقایش بخشید. روند بررسی استعفای او از نمایندگی بهارستان روند پرمباحثه‌ای بود. کاظم جلالی در جریان بررسی استعفایش از نمایندگی مردم تهران برای عهده‌دار شدن سکان سفارت روسیه گفت: بنده هم‌اکنون در استخدام وزارت خارجه هستم. سال ۷۲ در دبیرستان البرز آزمونی برگزار شد و ما امتحان دادیم و به وزارت خارجه رفتیم. من چند سال در معاونت بین‌الملل بودم که در آن زمان آقای دکتر ظریف متصدی امور بین‌الملل بود. در وزارت خارجه دو رسته وجود دارد یکی اداری و دیگری سیاسی، که در رسته سیاسی افراد ارتقای مقام پیدا می‌کنند. من هم از وابستگی تا دبیر سوم، دبیر دوم، دبیر اول، رایزن سوم، رایزن دوم و رایزن اول ارتقا پیدا کردم و هم‌اکنون مقام رایزن اولی را دارم. او با اشاره به فعالیت خود در حوزه دیپلماسی پارلمانی، عضویت در کمیته اجرایی بین‌المجالس جهانی، و همچنین عضویت در کمیته حقوق بشر بین‌المجالس و برخی از فعالیت‌های دیگر در این حوزه‌ها یادآور شد: در دولت هم مسئولیت‌های دیگری به من پیشنهاد شد که به‌دلیل نمایندگی از پذیرش آن سر باز زدم. نهایتا پذیرش من مرداد‌ماه از ناحیه روسیه صادر و استوارنامه هم در شهریور‌ماه صادر شد. اما قصد داشتم سفارت را تا پایان دوره نمایندگی به تأخیر بیندازم که به‌دلیل فوت دختر و تنها فرزند آقای سنایی، سفیر سابق ایران در مسکو این روند تسریع شد. جلالی با بیان اینکه در داخل کشور نگاه‌ها یا غرب‌گرایانه و یا شرق‌گرایانه است و نگاه متعادل وجود ندارد، افزود: موافقت‌نامه تجاری با اتحادیه اوراسیا در کشور امضا شد و مجلس هم آن را تصویب کرد و از ۴آبان اجرایی شده است این اتفاق مهمی است. چرا که این اتحادیه ۵کشور و ۱۸۰میلیون نفر جمعیت دارد و رتبه اول گاز و استخراج نفت را دارد. به اعتقاد من مهم‌ترین اتفاق در حوزه اقتصادی پیوستن به این موافقت‌نامه است. روسیه ۲۵۰میلیون دلار انواع محصولات از کشاورزی تا غذایی و دارویی وارد می‌کند. چرا باید سهم ایران در این بازار حداقلی باشد.

روسیه محور مواضع موافقان و مخالفان
درپی سخنان کاظم جلالی 2نماینده در موافقت و 6نماینده در مخالفت با او سخن گفتند، غلامرضا تاجگردون و محسن کوهکن دو موافق استعفای جلالی بودند، علیرضا رحیمی، مهرداد لاهوتی، جبار‌کوچکی‌نژاد، ناصر موسوی‌لارگانی، نادر قاضی‌پور و حسینعلی حاجی‌دلیگانی نیز در مخالفت با استعفای او اظهارنظر کردند. به غیر از علیرضا رحیمی بقیه مخالفان جلالی، از طیف اصولگرایان بودند.
در ابتدا، تاجگردون درموافقت با استعفای او از نمایندگی برای حضور در سفارت ایران در روسیه گفت: با توجه به اینکه در چند ‌ماه آینده مجلس تمام می‌شود، خروج ایشان از مجلس ضرری ندارد لذا نمایندگان به این استعفا رأی دهند تا آقای جلالی در عرصه‌ مهم‌تری خدمت کنند و بتوانند راه آقای سنایی که دچار مصیبت شدند را با صلابت ادامه دهند.
در ادامه نوبت به مخالفان رسید. ابتدا علیرضا رحیمی، نماینده تهران درباره استعفای جلالی گفت: آیا صلاح است که برای مهلت ۷ ماهه مدیری در مرکز پژوهش‌ها منصوب شود؟ او با اشاره به تسلط مهدی سنایی سفیر فعلی ایران در روسیه به زبان روسی اضافه کرد:‌ آقای سنایی نخستین سفیری بود که به زبان روسی تسلط داشت و قبلا هم رایزن فرهنگی بود و توانست سطح روابط و مناسبات ایران و روسیه را ارتقا دهد.
نمایندگان با ۱۴۶رأی موافق، ۵۸رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱نماینده حاضر با استعفای کاظم جلالی از نمایندگی مجلس موافقت کردند.



سه نامزد برای بازوی پژوهشی مجلس

اگرچه فراکسیون مستقلین هنوز به بحث جانشینی کاظم جلالی ورود جدی نکرده است اما خبرهای غیررسمی در راهروهای پارلمان حکایت از این دارد که 3 نفر از نمایندگان در رقابتی فشرده باهم برای اقناع هیأت رئیسه به انتصابشان در صدر مرکز پژوهش‌ها در حال رایزنی هستند. جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میاندوآب- عضو هیچ فراکسیون سیاسی نیست- ، محمدحسین فرهنگی نماینده و عضو فراکسیون اصولگرایان ولایی و سعید باستانی نماینده تربت حیدریه و عضو فراکسیون امید 3نماینده‌ای هستند که برای عهده‌دارشدن ریاست مرکز پژوهش‌ها درصدد رایزنی با هیأت‌رئیسه و رئیس مجلس هستند. انتخاب رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیاز به رأی‌گیری از نمایندگان ندارد و هیأت امنای مرکز پژوهش‌ها در مورد ریاست به تصمیم‌گیری می‌رسد. از آنجا که هیأت‌رئیسه مجلس هیأت امنای مرکز پژوهش‌ها را تشکیل می‌دهند، انتخاب رئیس این مرکز در حیطه این جمع 12نفره خواهد بود و رایزنی افراد با هیأت‌رئیسه و در راس آن رئیس مجلس اهمیت و تأثیرگذاری بالایی دارد.



نامزدی در مجلس با 1400 منافاتی ندارد

یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر تصمیم رئیس مجلس برای عدم‌حضور در انتخابات دوره آینده مجلس گفت که لاریجانی هیچ تصمیمی برای عدم‌حضور در انتخابات نگرفته است. بهروز نعمتی که در کنار کاظم جلالی از افراد نزدیک به علی لاریجانی شناخته می‌شود در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عده‌ای برای اینکه کارهای خودشان را لاپوشانی کنند چنین حرف‌هایی را می‌زنند که در قم تشکیلاتی ایجاد شده و قرار است برخی افراد کاندیدا باشند و بعد هم می‌گویند لاریجانی رزومه نداده است. وی افزود: آقای لاریجانی کدام دفعه به یک تشکیلات رزومه داده است. مشخص است که این حرف‌ها حرف رقیب است و به این شکل می‌خواهند از ایشان انتقام بگیرند. نعمتی ادامه داد: طبیعتا اگر آقای لاریجانی تصمیمی در مورد حضور یا عدم‌حضور در انتخابات گرفته باشد یا باید خودش آن را اعلام کند یا دفترش و یا نزدیکانش، من تا امروز حرف نیامدن از ایشان نشنیده‌ام. نعمتی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ گفت: این موضوع منافاتی با اینکه ایشان در انتخابات مجلس آینده حضور پیدا کند، ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید