• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 20 آبان 1398
کد مطلب : 87402
+
-

با تصویب لایحه‌ای در شورا؛

اجرای شبکه فاضلاب تهران سرعت می‌گیرد

اجرای شبکه فاضلاب تهران سرعت می‌گیرد

مجید جباری _‌ خبر‌نگار

 جلسه دیروز شورای شهر تهران علاوه بر 2مصوبه مهم، با سخنان رئیس شورا درباره ضرورت همدلی و همراهی اعضای شورا و مدیریت شهری همراه بود. محسن هاشمی‌رفسنجانی پیش از اینکه شورا وارد بررسی دستور جلسات شود، صحبت‌های توأم با گلایه و تخطئه شهردار اسبق نسبت به مدیریت شهری تهران آن هم در آغاز هفته وحدت را زیبنده شهر و مردم ندانست و از این سخنان گلایه کرد.

یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران طبق روال گذشته با تذکرات اعضا آغاز شد؛ اما نخستین دستور جلسه پارلمان شهری پایتخت، بررسی 2 دستورالعمل کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران بود. سی و دومین و سی و سومین صورتجلسه این کمیسیون ابتدا از سوی حجت نظری قرائت شد. از مهم‌ترین موارد نامگذاری‌ها، بلوار فردوس غرب به نام مرحوم ناصرحجازی دروازه‌بان بزرگ تیم ملی ایران و باشگاه استقلال تهران، خیابان کشفیان واقع در منطقه 3به نام «محسن نوربخش» رئیس فقید و سابق بانک مرکزی و میدان و خیابان پیروزان به نام «پرسپولیس» بود. در جریان بررسی نامگذاری بلوار فردوس غرب به نام مرحوم ناصر حجازی، زهرا نژادبهرام ضمن تأکید بر زنده نگاه داشتن مفاخر ورزشی، ادبی، علمی و فرهنگی گفت:« باید در این موارد نظرسنجی و نیاز‌سنجی شود و صرفا به‌نظر شورایاران بسنده نشود.» ناهید خداکرمی اما گفت:« بلوار فردوس بیشتر بر بخش شرقی آن اطلاق می‌شود و بخش غربی آن به این نام خوانده نمی‌شود؛ بنابراین با این نامگذاری موافقم.» در ادامه جلسه، 2 دستورالعمل کمیسیون به رأی گذاشته شد که اعضا با اکثریت آرا به نامگذاری‌های سی و دومین و سی و سومین صورتجلسه کمیسیون نامگذاری موافقت کردند.

بررسی 5پلاک ثبتی
در ادامه جلسه علنی شورای شهر تهران، بررسی 5پلاک ثبتی در مناطق مختلف پایتخت در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس، اعضای شورای شهر پس از بحث‌های کارشناسی، بررسی شرایط مورد نیاز و همچنین نظر کمیسیون شهرسازی و معماری، 4پلاک ثبتی واقع در ازگل، شهران، ولنجک وخیابان دولتخواه در منطقه 19را باغ تشخیص دادند و یکی از این پلاک‌های ثبتی واقع در منطقه 11که شرایط لازم را برای باغ بودن نداشت، با رأی شورا باغ تشخیص داده نشد. بررسی کلیات لایحه حمایت از اجرای شبکه فاضلاب تهران، آخرین دستور یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بود.
بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا در جریان بررسی کلیات این لایحه شهرداری تهران گفت: «کمیسیون برنامه و بودجه لایحه را مورد بررسی قرار داد و با توجه به اینکه پیش از این شورای شهر در تصویب تبصره۳ و ماده۷ بودجه امکان دریافت مبالغی را برای اجرای طرح فاضلاب به شرکت آب و فاضلاب داده بود، به‌نظر می‌رسید تخفیف مجدد روی مبالغ توجیهی ندارد اما در عین حال از آنجا که مناسبات میان شرکت آب و فاضلاب و شهرداری تهران به‌ویژه در احداث تصفیه‌خانه‌های محلی زیاد است و همکاری‌هایی باید در این راستا شکل بگیرد و از آنجا که در تبصره۳ و ماده۷ ذکر شده بود مبالغی که شهرداری تهران دریافت کند می‌تواند به‌عنوان آورده شهرداری به حساب آید و ضمنا تعاملات فیمابین در این خصوص شکل گیرد.‌»

سخنان موافقان و مخالفان
زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم در ادامه گفت: «دوستان شرکت آب و فاضلاب مدعی‌اند اگر تسهیلاتی بابت عوارض حفاری به آنها پرداخت کنیم، ما قادر خواهیم بود تا سال۱۴۰۴ کل شبکه فاضلاب شهر تهران یعنی سالانه ۵۰۰کیلومتر را احداث و تکمیل کنیم. از این‌رو شرکت آب و فاضلاب باید متعهد شود اگر از شهرداری تهران مساعدت‌هایی می‌گیرد، در زمان مشخص وظایف خود را انجام دهد. ما 2سناریو را ‌پیشنهاد می‌دهیم. اول اینکه مجوزهای حفاری شرکت فاضلاب بدون تبادل مالی نقد صادر شود و صرفا ارقام قطعی حاصل از مجوز‌های حفاری صادره بدون لحاظ تخفیف جهت اجرای شبکه فاضلاب در حساب‌های فیمابین شرکت آب و فاضلاب استان تهران و شهرداری تهران به‌صورت غیرنقد منظور شود. در سناریوی دوم همچنین در متن ماده واحده بعد از عبارت «کمیته حفاری مناطق» لازم است عبارت «مطابق ماده هشتم مصوبه شورای اسلامی نحوه صدور مجوز حفاری در شهر تهران» با عنوان اضافه شود.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهر‌سازی‌ و معماری شورا نیز اظهار کرد: «ارائه تخفیف به شرکت آب و فاضلاب برای حفاری، هزینه از جیب مردم است و شهرداری باید برای این لایحه توضیح ارائه دهد. شهرداری تهران باید توضیح دهد که چرا در وضعیت بحران مالی، برای شرکت فاضلاب ۵۰درصد تقاضای تخفیف می‌کند. این موضوع جای نگرانی و شائبه دارد، درحالی‌که اینگونه اقدامات هزینه‌کرد از جیب مردم است. شبکه فاضلابی که اجرا می‌شود مشروط بر اینکه پساب فاضلاب برای آبیاری پارک‌ها استفاده شود، برای تهران خوب است، نه اینکه این پساب به جنوب شهر برود و برای آبیاری دشت‌های شهرهای اقماری استفاده شود. متأسفانه شرکت فاضلاب وقتی به مدل‌های مالی ورود می‌کند، شبکه اجرا شده و پساب را نیز جزو آورده خود می‌داند، درحالی‌که براساس مصوبه دولت، پساب باید به‌صورت رایگان در اختیار شهرداری‌هایی که نسبت به ایجاد تصفیه‌خانه اقدام می‌کنند، قرار گیرد.»
سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورا اما در ادامه گفت: «اگر می‌خواهیم شبکه فاضلاب تهران 10سال دیگر تکمیل شود، به همین منوال ادامه دهیم و 3هزار میلیارد تومان هزینه صورت‌گرفته در شبکه فاضلاب تا به حال نیز بلاتکلیف خواهد ماند. تا‌کنون 6هزار کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده و تنها 2هزار کیلومتر دیگر باقی مانده، لذا باید هرچه سریع‌تر در جهت رفع مشکلات شهروندان تهرانی حمایت‌های لازم صورت گیرد تا شبکه فاضلاب تهران تکمیل شود. » پس از سخنان موافقان و مخالفان، کلیات لایحه حمایت از اجرای شبکه فاضلاب تهران با 13رأی موافق و 6رأی مخالف به تصویب رسید. به این ترتیب جزئیات این لایحه در جلسه بعدی پارلمان شهر پایتخت بررسی خواهد شد.

شورای شهر بلوار فردوس غربی را به ناصر حجازی و میدان و خیابان پیروزان را به پرسپولیس تغییر نام داد

سخنان شهرداراسبق تهران زیبنده نبود
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران


در آغاز هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم به روایت اهل سنت قرار داریم. رسول اکرم(ص) بزرگ‌ترین موهبت الهی در تاریخ بشریت است که نماد رحمت واسعه و بخشش بی‌انتهای الهی است. مهربانی و مدارای خاتم‌الانبیا با انسان‌ها در حدی است که بارها قرآن کریم، آن را فراتر از رسالت الهی پیامبر برشمرده و این خلق عظیم را علت جذبه بی‌نظیر شخصیت پیامبر دانسته است.
ابتکار آیت‌الله منتظری در نامگذاری هفته وحدت که با تأیید امام خمینی صورت گرفت، یکی از اقدامات محمدی‌گونه انقلاب اسلامی بود که بر آتش کینه، اختلاف و دشمنی مذهبی، چشمه‌ای از دریای رحمت نبوی را گشود. پیامبر اکرم، نه‌تنها پیروان مذاهب و فرق اسلامی بلکه همه انسان‌ها را به وحدت، همدلی و همراهی فراخواند و جامعه‌ای مبتنی بر صفات انسانی را تاسیس کرد.

امروزه که به‌دلیل سیاست‌های تفرقه‌افکنانه استعمار و جهالت ناشی از استبداد جوامع اسلامی درگیر جنگ‌های داخلی و خشونت ناشی از تحجر و کج‌فهمی قرآن و سیره پیامبر(ص) بیش از هر زمان دیگری امت اسلام تشنه و نیازمند نسیم رحمت و وحدت نبوی هستند تا کینه، خشونت و دشمنی را به اخوت، الفت و مدارا تبدیل کند. اما در آستانه هفته وحدت، اظهارات توأم با گلایه و تخطئه شهردار سابق نسبت به مدیریت شهری تهران، زیبنده نبود. رویه من در اداره شورای شهر، جلوگیری از تنش‌زایی و صرف‌شدن انرژی همکارانم در مدیریت شهری، در مباحث مربوط به گذشته و اختلافات ناشی از آن بوده است. بنابراین از مدیران شهری گذشته نیز انتظار داریم که از بیان اظهاراتی خارج از دایره انصاف خودداری کنند. قضاوت در مورد پرونده‌های گذشته، در حوزه اختیارات مقامات قضایی است اما مدیریت شهری، دفاع از حقوق تضییع‌شده شهروندان را پیگیری خواهد کرد. شهروندان تهرانی، با رأی بی‌سابقه خود به شورای پنجم، خواستار تحول در وضعیت اداره شهر و توقف روندهای نادرست تصمیم‌گیری شدند، اگرچه مدیریت شهری برای اجرای مطالبات بحق مردم، به‌صورت کامل نتوانسته است به موفقیت برسد اما این به‌معنای تأیید سیاست‌های گذشته نیست و حتما باید تحولات مدنظر شهروندان اجرایی شود. از مسئولان گذشته و فعلی مدیریت شهری می‌خواهم به‌جای مجادلات کلامی، پیگیری حقوق مردم را سرلوحه اقدامات و رفتارهای خود قرار دهند، تا تحمل شرایط سخت کنونی، با اختلافات و درگیرهای لفظی مدیران برای مردم دشوارتر نشود.

تذکرات یکصدوهفتادوپنجمین جلسه شورای شهر تهران

جدایی ری، نه به نفع ری است، نه به نفع تهران
   احمد مسجدجامعی 
این روزها بحث جدایی ری از تهران دوباره مطرح شده است. در اینجا یک بحث کارشناسی وجود دارد و یک سلیقه. نظر من، همچون دوره‌های قبل کاملا روشن است.به‌نظر من جدایی ری، نه به نفع ری است و نه به نفع پایتخت. بنابراین اگر قرار است در شورا موضوعی طرح شود باید مبتنی بر کار کارشناسی باشد. شهرداری وارد بحث کارشناسی نشده و صرفا از ما دعوت شده که در نشستی با حضور دو موافق و دو مخالف درباره این موضوع مهم صحبت کنیم. اگر یک روزنامه هم می‌خواست چنین موضوعی را طرح کند از این قاعده‌مندتر انجام می‌داد. در تهران‌گردی اخیر در منطقه 12بودیم. این منطقه به‌دلیل رفت‌وآمد 1.5میلیون نفر در روز، نیاز به 500چشمه سرویس بهداشتی دارد. موتورسیکلت‌ها در آن آلودگی‌هایی ایجاد می‌کنند که بیداد می‌کند. شب‌مردگی در این منطقه فراوان است. بنابراین ضرورت دارد یک بحث اقناعی هم انجام و راجع به منطق این موضوع صحبت شود. متأسفانه شهرداری تاکنون کاری نکرده و فقط یکی از کارکنان آنجا با دفتر تماس گرفته و دعوت کرده دو تا موافق و دو تا مخالف بنشینند صحبت کنند. به هر حال، جدایی ری از تهران موضوع اساسی شهر تهران است. براساس طرح جامع، چنین تصمیمی، مسئله توسعه شهر و موضوعات بسیار دیگری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و چون شرایط جدیدی ظهور می‌کند خیلی از موضوعات شهر دچار تلاطم می‌شود. از این رو، باید درنظر داشت که لابد چندی پس ازجدایی ری، منطقه 12خواهان جدایی می‌شود و منطقش این است که 1.5میلیون جمعیت نقاط دیگر تهران در منطقه‌مان رفت‌وآمد می‌کنند و بابت آن باید امتیازاتی بگیریم. بعد نوبت شمیران و کن و سایر جاها می‌رسد و ادامه پیدا می‌کند. یعنی انسجام تهران به پراکندگی می‌رسد.


ضرورت اطلاع‌رسانی مداوم به شهروندان
   زهرا نژادبهرام 
دانستن حق مردم است؛ بنابراین اقدامات مستقل شهرداری بسیار اهمیت دارد و اطلاع‌رسانی شورای شهر تهران به شهروندان ضروری است. در این زمینه گزارش‌دهی به شهروندان، همواره مهم‌ترین رویکرد شورای پنجم بوده است اما متأسفانه رسانه ملی در پوشش اقدامات مدیریت شهری، کم‌لطفی می‌کند. جا دارد از اقدام سریع و بجا در گزارش‌دهی اقدامات دوساله مدیریت شهری به مردم که از روز پنجشنبه روی عرشه‌ها، تابلوها، پل‌ها و حاشیه بزرگراه‌ها نصب شده است، قدردانی و تشکر کنم. ضمن اینکه لازم است این اقدامات به‌صورت مداوم در معرض دید شهروندان قرار گیرد.


اجرای دستورالعمل مدیریت منابع و مصارف غیرنقد
   مجید فراهانی 
یکی از شیوه‌های تامین مالی پروژه‌ها، بازپرداخت دیون و استفاده از منابع غیرنقد و به‌کار بستن آن در مصارف است؛ بر همین اساس در پانزدهم آبان‌ماه 1397با رأی 14نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران «دستورالعمل اجرایی مدیریت منابع و مصارف غیرنقد» به‌عنوان سند ملاک عمل شهرداری تهران به تصویب رسید. اما متأسفانه ظاهرا این دستورالعمل در اجرا با آنچه شورا به تصویب رسانده است متفاوت است. براساس این دستورالعمل، شهرداری طی بندی مکلف بوده است. دربند 1 این دستورالعمل گفته می‌شود  که سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، نسبت به انعقاد قرارداد کارگزاری با بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز و شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای مجوز مورد تأیید بورس و کمیسیون، با رعایت رقابت‌پذیری بین آنها و از طریق فراخوان عمومی اقدام کند.در بند 13، بخش ششم آمده که شهرداری تهران موظف است گزارش عملکرد دستورالعمل مدیریت منابع و مصارف غیرنقد را هر شش‌ماه یک‌بار به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند و از طریق انتشار اطلاعات در سامانه شفافیت گزارش را در دسترس شهروندان قرار دهد.متأسفانه به‌رغم گذشت یک سال از تصویب این مصوبه نه‌تنها شورا گزارش عملکرد را در موعد مقرر دریافت نکرده است، بلکه شواهد و قرائن حکایت از عدم‌اجرای دقیق بندهای یادشده دارد. بر همین اساس  درباره لزوم «اجرای دقیق دستورالعمل اجرایی مدیریت منابع و مصارف غیرنقد، انتشار اطلاعات و گزارش اجرای آن در سامانه شفافیت » تذکر می‌دهم.


بازنگری فوری طرح کاهش آلودگی هوا
   سیدآرش حسینی‌میلانی 
آلودگی هوا یک موضوع فرابخشی است و همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها ازجمله شهرداری در این‌باره مسئولیت دارند اما مهم است به‌صورت شفاف در مورد آلودگی هوا به مردم گزارش داده شود. نزدیک به 2 سال است که طرح پیشنهادی کاهش آلودگی هوا توسط شهرداری مطرح شده و در این طرح طی مدت 4سال پیش‌بینی شده است که با صرف ۲۵ هزار میلیارد تومان حدود ۳۰واحد شاخص کیفیت هوا بهبود یابد. از این میزان، تامین ۲۵ درصد از منابع عمومی و باقیمانده از محل تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده است. با توجه به محدودیت شدید شرایط مالی و فرسودگی هشداردهنده ناوگان اتوبوس، ون و تاکسی، لازم است طرح کاهش آلودگی هوا بازنگری فوری شود. با توجه به اولویت راهبردی کنترل آلودگی هوا از شهرداری تهران می‌خواهم ضمن بازنگری مفروضات طرح مذکور، گزارشی شفاف تا پایان آذر ۱۳۹۸ به شورای شهر ارسال کند: «عملکرد تامین مالی و پیشرفت تجهیز ناوگان شرکت واحد، تعویض کاتالیست تاکسیرانی و فیلتر دوده از شهریور ۹۶ تا شهریور ۹۸ و بهنگام‌سازی اهداف کمی و بازنگری بودجه مورد نیاز و سازوکارهای تامین مالی طرح مذکور.»

این خبر را به اشتراک بگذارید