• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 19 آبان 1398
کد مطلب : 87229
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VOOm9
+
-

تلخ و شیرین از زلزله میانه

تلخ و شیرین از زلزله میانه


2 روز پس از زلزله 5.9ریشتری میانه که شمال‌غرب کشور را به لرزه درآورد، شبکه‌های اجتماعی پر شده از کلیپ‌ها و اخباری که گاه دل هر ببینده‌ای را به درد می‌آورد و گاه اشک شوق را بر گونه‌های هر ایرانی روانه می‌کند. خبرهایی مثل مرگ دختربچه خوش‌زبان ورنکشی زیر آوار یا همدلی مردم روستاهای زلزله‌زده در کمک‌رسانی به آنهایی که خانه‌هایشان تبدیل به تلی از آوار شده است.
به گزارش همشهری، از شامگاه جمعه کلیپی در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به‌دست شدن است که از مرگ دختربچه‌ خوش‌زبان ورنکشی در آوار زلزله حکایت دارد. در این کلیپ که ماه‌ها قبل ضبط شده، زهرا عابدی، دختربچه 10ساله ورنکشی با بیانی دلنشین و به زبان ترکی مقابل دوربین صداوسیما از آرزوهایش می‌گوید و اینکه قصد دارد به کشورش کمک کند. او همچنین از مشکلات روستایشان می‌گوید و اینکه« معلم نداریم، درس نمی‌توانیم بخوانیم...» این کلیپ مدتی قبل در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت تا اینکه پس از وقوع زلزله 5.9ریشتری که بیشترین خسارت را در روستای ورنکش به‌جا گذاشت معلوم شد که یکی از قربانیان زلزله کسی نیست جز زهرای 10ساله. حسین محمدی، یکی از اهالی ورنکش به همشهری می‌گوید: زهرا و خانواده‌اش در خانه‌ای قدیمی در روستا زندگی می‌کردند؛ همان خانه‌هایی که بازسازی نشده بودند و در جریان زلزله ویران شدند. وقتی زلزله آمد، همه اعضای خانواده زهرا از ترس به بیرون از خانه گریختند و همان موقع بود که فهمیدند زهرا در خانه جا مانده است. او در خواب بود که خانه‌شان آوار شد و پدر و مادرش وقتی متوجه ماجرا شدند و با کمک همسایه‌ها شروع به کنار زدن آوار کردند و توانستند پیکر نیمه‌جان زهرا را بیرون بکشند. او هنوز نفس می‌کشید اما صدمات زیادی دیده بود و پس از انتقال به بیمارستان به‌خاطر صدمات شدید جانش را از دست داد.
زلزله میانه، علاوه بر زهرا جان 4نفر دیگر را هم گرفت؛ قربانیانی که همگی آنها اهل روستای ورنکش بودند. ریحانه قربانی، 13ساله نیز یکی دیگر از دانش‌آموزانی بود که در این حادثه جانش را از دست داد. به گفته همسایه‌ها، وقتی پیکر او را از زیر آوار بیرون کشیدند، وی نیز مثل زهرا زنده بود و نفس می‌کشید اما تلاش‌ها برای نجات او نتیجه‌ای نداشت و این دختر نوجوان نیز جانش را از دست داد.





همدلی روستاییان
زمین‌لرزه‌ای که بامداد جمعه رخ داد به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی روستایی خسارت وارد کرد که هزار و ۷۰۰ واحد آن در ۴۰ روستای شهرستان میانه بود و ۶۰۰ واحد در ۲۰ روستای شهرستان سراب. به گفته مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی، تاکنون حدود هزار خانواده در این دو شهرستان اسکان موقت شده‌اند و امدادرسانی به آنها ادامه دارد. امدادرسانی اما تنها از سوی تیم‌ها و نهادهای امدادی صورت نمی‌گیرد بلکه مردم روستاهای حادثه‌دیده نیز دست به‌دست هم داده‌اند تا به آسیب‌دیدگان کمک کنند. علی، یکی دیگر از ساکنان روستای ورنکش می‌گوید: در خانه‌های آسیب‌دیده، اسباب و اثاثیه مردم که زیر آوار مانده بود با کمک تیم‌های امدادی از زیر آوار بیرون کشیده شد اما چون جایی برای نگهداری از اثاثیه نبود، مردمی که خانه‌هایشان آسیب ندیده بود به کمک آسیب‌دیدگان رفتند تا با انتقال اثاثیه به خانه‌هایشان، خیال آنها را بابت در امان بودن اثاثیه‌شان راحت کنند. حتی از روستاهای دیگر هم به کمک آسیب‌دیدگان آمدند و خیرین هم دست به‌دست هم دادند تا غذای افراد بی‌خانمان را تهیه کنند.
به گفته علی، هم‌اکنون یکی از دغدغه‌های مردم در روستاهای زلزله‌زده، نیاز آنها به لوازم گرمایشی است. او می‌گوید: درست است که نهادهای امدادی با توزیع چادر و اسکان موقت زلزله‌زدگان به کمک آنها آمدند اما در این مناطق شب‌ها دمای هوا به‌شدت پایین می‌آید و بخاری برقی یکی از نیازهای ضروری مردم است. از سوی دیگر مردم این روستاها دغدغه دیگری هم دارند و آن نگهداری از دام‌هایشان است. هر چند دام‌های زیادی در زلزله تلف شدند اما بسیاری از آنها با کمک امدادگران از زیر آوار زنده بیرون کشیده شدند و حالا آنچه آنها را تهدید می‌کند سرمای هواست. چرا که مردم، چه آنهایی که خانه‌هایشان تخریب شده و چه آنهایی که خانه‌هایشان خسارت کمی دیده از ترس زلزله دوباره دام‌هایشان را در فضای باز نگهداری می‌کنند و سرمای هوا ممکن است باعث تلف شدن آنها شود.





خطرات پس از زلزله

حوادث پس از زلزله همیشه یکی از نگرانی‌ها در مناطق زلزله‌زده است. حوادثی مانند آتش‌سوزی، خفگی و یخ‌زدگی که گاهی ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود؛ مثل حادثه‌ دردناکی که برای خانواده 3نفره در یکی از روستاهای سراب رخ داد. به گفته محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان ‌شرقی، در این حادثه زوج جوانی به نام‌های حسین عزتی و سعیده ایرانی به ‌علت ترس از زلزله تصمیم گرفتند شب را در چادر سپری کنند، اما استفاده از سوخت زغالی برای گرمایش، حادثه هولناکی را برایشان رقم زد. در این حادثه گاز منوکسیدکربن باعث شد که زوج جوان دچار خفگی شوند اما نوزاد ۱۵ روزه آنها پس از انتقال به بیمارستان و انجام عمل احیا به زندگی برگشت اما هم‌اکنون وضعیت وخیمی دارد. وی به ساکنان مناطق زلزله‌زده توصیه کرد برای گرم کردن چادرها حتما از بخاری‌های برقی استفاده کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید