• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 اسفند 1396
کد مطلب : 8719
+
-

در بازار میوه شب‌ عید گم نشوید

تره بار
در بازار میوه شب‌ عید گم نشوید

طی 2هفته پایانی سال، همواره بازار میوه یکی از جنجالی‌ترین بازار‌های کشور شده و رونق این محصولات رنگی و جذاب برای خانواده‌ها دوچندان می‌شود. از این‌رو نظارت و پیگیری بر بازار میوه نیز به تبع شلوغی شب عید بیشتر شده و بحث حداکثر قیمت میوه‌های مختلف بالا می‌گیرد. روز گذشته رئیس اتحادیه بارفروشان تأکید کرد اگر گرانفروشی در برخی میوه‌فروشی‌ها صورت می‌گیرد، ارتباطی به بارفروشان ندارد و آنها نمی‌توانند حتی یک ریال هم میوه‌هایشان را گران‌تر به میوه‌‌فروشان بفروشند.

بر این اساس قیمت منطقی خرده‌فروشی هر کیلوگرم میوه براساس قانون باید ۳۵درصد بیشتر از نرخ عمده‌فروشی آن در بازار باشد که براساس آخرین کشف قیمت صورت گرفته، در بازار هر کیلوگرم نارنگی بندری درجه‌یک ۸۰۰۰تومانی باید حداکثر ۱۰هزار و ۸۰۰تومان در خرده‌فروشی‌ها عرضه شود. همچنین هر کیلوگرم توت‌فرنگی گلخانه‌ای درجه یک ۱۰هزار تومانی باید ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان در بازار مصرف فروخته شود و حداکثر قیمت هر کیلوگرم انار ۷۰۰۰ تومانی درجه یک نهایتا ۹۴۵۰ تومان است.

البته در این میان میوه‌های دیگری هم به‌عنوان ارزان‌ترین محصولات در این بازار وجود دارد که قیمت‌شان از ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است؛ به‌عنوان مثال حداکثر قیمت کشف شده هندوانه، نارنج، خیار رسمی و پرتقال رسمی شمال کیلویی ۱۵۰۰ تومان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار است که با احتساب سود منطقی ۳۵درصدی نهایتا باید با کیلویی ۲۰۲۵تومان به‌دست مصرف‌کنندگان برسد. همچنین هر کیلوگرم انگور شاهرودی، سیب لبنانی زرد، لیموشیرین و نارنگی تخم پاکستانی، حداکثر قیمت ۳۵۰۰تومانی در عمده‌فروشی‌ها دارند که باید نهایتا با کیلویی ۴۷۲۵تومان در بازار خرده‌فروشی عرضه شوند. از طرفی حسن صابری هرندی - رئیس اتحادیه بارفروشان- درباره وضعیت بازار میوه و تره‌بار و عرضه و تقاضا در آن به ایسنا توضیح داد هم‌اکنون به‌دلیل وفور محصول و بالا بودن سطح عرضه، قیمت انواع میوه در سطوح پایینی قرار دارد و غیراز محصولاتی مانند انار، خرمالو، نارنگی و... که فصل برداشت و عرضه آنها به پایان رسیده است، مابقی میوه‌ها آنقدر قیمت‌شان پایین آمده که کفاف هزینه‌ها و مخارج تولیدکنندگان را نمی‌دهد و صدای آنها درآمده است.

وی افزود: براساس کشف قیمتی که در میدان مرکزی میوه و تره‌بار هر هفته صورت می‌گیرد، قیمت انواع میوه در بازار نباید بالاتر از ۳۵درصد سود منطقی درنظر گرفته شده نسبت به نرخ‌های عمده‌فروشی باشد و اینکه بعضا گفته می‌شود بارفروشان میوه‌ها را گران‌تر به فروشندگان می‌دهند درست نیست و صحت ندارد، چرا که آنها حتی نمی‌توانند یک ریال بالاتر از سودی که برایشان تعیین شده، عرضه کنند. با توجه به وضعیت کنونی بازار میوه و تره‌بار هر کیلوگرم میوه براساس قیمت‌های عمده‌فروشی کشف شده باید با نرخی مشخص عرضه شود که در جدول زیر حداکثر قیمت عمده‌فروشی یک میوه درنظر گرفته شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید