• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87081
+
-

ایران- عراق؛ با 4روز تمرین

درحالی‌که به بازی حساس ایران و عراق فقط 5روز باقی مانده در تهران هنوز از سرمربی،لیست و اردوی آمادگی برای این بازی خبری نیست! مدیران فدراسیون فوتبال ایران هنوز نتوانسته‌اند قسط اول قرارداد مارک ویلموتس را پرداخت کنند و فسخ قرارداد این مربی بلژیکی که مدت‌ها به‌عنوان یک شایعه در رسانه‌ها مطرح می‌شد در آستانه بازی با عراق بالاخره شکل واقعی به‌خود گرفت. سرمربی بلژیکی تیم‌ملی ایران برای فیفادی آبان‌ماه و اردوی آماده‌سازی بازی با عراق، به‌موقع به تهران نیامد و نخستین بار یک سایت معروف بلژیکی مدعی شد او به‌دلیل عدم‌پرداخت حقوقش خواستار فسخ قرارداد شده است. سایت nieuwsblad 4روز قبل نوشت: «هنوز 6ماه نشده که ویلموتس سرمربی ایران بوده اما او می‌خواهد تیم ایران را ترک کند. مبلغ قرارداد ویلموتس به‌طور منظم پرداخت نشده و به همین‌خاطر وی خواستار لغو این قرارداد شده است.» نخستین واکنش فدراسیون فوتبال ایران به این اخبار این بود که 3قسط از دستمزد ویلموتس تهیه و به مقصد یک بانک خارجی ارسال شده تا از آن طریق به‌دست ویلموتس برسد. مدیران فدراسیون مدعی شدند این مشکلات به‌دلیل تحریم‌های شدید بانکی برای ایران ایجاد شده و ارسال مبالغی در حد دریافت سرمربی تیم ملی ایران به دشواری امکان‌پذیر است. حتی برخی رسانه‌ها روز سه‌شنبه از قول منابع خبری خود در فدراسیون اعلام کردند ویلموتس طی 72ساعت آینده وارد ایران می‌شود تا اردوی تیم‌ملی را تشکیل دهد. اما از این مهلت 72ساعته، 24ساعت هم گذشته و هنوز خبری از ویلموتس و تیم‌ملی نیست!
چند روز بعد از اخبار اولیه، سایت آلمانی «فوتبال‌ اروپا» در خبری مدعی شد با وجود اینکه روزهای حضور مارک ویلموتس در تیم‌ملی ایران به پایان خود نزدیک شده اما او قصد دارد به فدراسیون فوتبال ایران فرصت دهد تا توضیحات خود را برای رفع مشکلات موجود ارائه کند. این سایت نوشت: «ویلموتس درخواست جلسه‌ای با رئیس فدراسیون فوتبال ایران داشته و این جلسه‌ قرار است در ترکیه برگزار شود. این در حالی است که فدراسیون فوتبال ایران مدعی شده، حقوق ویلموتس را پرداخته است.» اما برخلاف آنچه سایت «فوتبال اروپا» نوشته فدراسیون فوتبال هرگز مدعی نشده بود پول به ویلموتس پرداخت شده، بلکه اعلام کرده بود پول آماده است و فقط در راه نقل‌وانتقال آن مشکلاتی وجود دارد. همان مشکلاتی که به‌دلیل تحریم‌ها برای ایران پیش آمده و حضور در ترکیه هم دقیقا برای دور زدن همین مشکلات بوده است. آنچه از دید رسانه‌های اروپایی پنهان مانده این است که جلسه در ترکیه، نه به درخواست ویلموتس که دقیقا به انتخاب فدراسیون فوتبال ایران بوده و دلیل انتخاب کشور ترکیه، انتقال پول از طریق یکی از بانک‌های این کشور است. روسای فوتبال ایران از ویلموتس و همسرش که برخی از کارهای حقوقی و مالی او را انجام می‌دهد خواسته‌ بودند با حضور در استانبول، پول را از حسابی در یکی از بانک‌های این کشور دریافت کنند. به همین منظور علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون فوتبال به استانبول رفت و در جلسه با ویلموتس به توافقات لازم در این خصوص دست یافت و با نقل‌وانتقال مبلغ موردنظر مشکلات ویلموتس را برای حضور در ایران حل کرد. گفته می‌شود ویلموتس بامداد فردا (یکشنبه) به تهران می‌رسد تا اردوی آماده‌سازی ملی‌پوشان را با کمی تأخیر تشکیل داده و برای بازی حساس با عراق آماده شود.
  تغییر میزبان؛ تغییر داور
خبر مهم دیگر درخصوص بازی ایران و عراق، تغییر میزبان این بازی از عراق به اردن بود. روز چهارشنبه فیفا با ارسال نامه‌ای از اتحادیه فوتبال عراق خواست به‌دلیل بی‌ثباتی وضعیت امنیتی عراق، برای 2 بازی آینده‌اش مقابل ایران و بحرین، زمین ثالثی را پیشنهاد کند. این دو بازی قرار بود در شهر بصره برگزار شود اما فیفا به‌دلیل ناآرامی‌های کشور عراق اجازه میزبانی را از این کشور سلب کرد. فدراسیون فوتبال عراق نیز در پاسخ به نامه فیفا اعلام کرد کشور اردن را برای میزبانی از تیم‌های ملی ایران و بحرین انتخاب کرده است. به این ترتیب ورزشگاه بین‌المللی شهر امان با گنجایش 17هزار نفر در روز 23آبان‌ماه میزبان بازی ایران و عراق خواهد بود. جالب اینکه بلافاصله بعد از تغییر میزبان مسابقه، داور بازی ایران و عراق نیز تغییر کرد و اعلام شد دیلان پررا از سریلانکا به‌جای ادهم مخادمه اردنی این بازی حساس را سوت خواهد زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید