• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 9 آبان 1398
کد مطلب : 86610
+
-

محکومیت مقصران اردوی مرگ به حبس و دیه

محکومیت مقصران اردوی مرگ به حبس و دیه

15‌ماه پس از مرگ 2فوتبالیست نوجوان یزدی در اردوی گرجستان قضات دادگاه 3نفر از متهمان پرونده را به حبس و پرداخت دیه محکوم کردند.
به گزارش همشهری، مرداد‌ماه سال گذشته 12نوجوان 12ساله یزدی که همگی عضو مدرسه فوتبال آرمان کویر یزد بودند، از سوی مسئولان مدرسه فوتبال برای یک اردوی تفریحی راهی گرجستان شدند. آنها آینده خود و رؤیای فوتبالیست‌شدن‌شان را در گروی این اردو می‌دیدند اما در همان روز نخست اردو، حادثه‌ای اتفاق افتاد که همه این رویاها رنگ باخت. 2نفر از فوتبالیست‌های نوجوان هنگامی که سرگرم بازی در کنار دریا بودند، برای آوردن توپ وارد دریا شده و هر دو غرق شدند و جانشان را ازدست دادند.
چند روز پس از این حادثه بود که اجساد قربانیان و سایر بازیکنان به ایران منتقل شدند و با شکایت خانواده 2قربانی، تحقیقات در این خصوص آغاز شد. متهمان پرونده مدیر باشگاه، مؤسس باشگاه و مسئول نقل و انتقال نوجوانان به کشور گرجستان بودند که پس از انجام تحقیقات مقدماتی پرونده اتهامی‌شان با صدور کیفرخواست به شعبه 107جزایی یزد فرستاده شد. چند روز قبل جلسه رسیدگی به پرونده مرگ 2فوتبالیست نوجوان برگزار شد و سرانجام روز گذشته رأی دادگاه منتشر شد. 
غلامعلی دهشیری، رئیس‌کل دادگستری استان یزد در این‌باره به میزان گفت: مدیر باشگاه ورزشی به‌دلیل اعزام ۱۲ نفر از نوجوانان عضو باشگاه به خارج از کشور بدون همراهی مربی و یا مسئولی که بتواند از آنها مراقبت کند و از رفتار و مسائل مرتبط با آنان آگاه باشد به میزان ۵۰ درصد مقصر شناخته شد. همچنین مؤسس باشگاه به‌دلیل عدم‌نظارت کافی بر عملکرد و نحوه فعالیت مدیریت باشگاه و افراد زیرمجموعه و تحت پوشش خود و همچنین به کارگیری تفویض اختیار کامل باشگاه به فردی که از لحاظ قانونی صلاحیت و رسمیت نداشته،۲۰ درصد مقصر شناخته شده است.
دهشیری درباره سومین متهم نیز گفت: نفر سوم از متهمان این پرونده که ۳۰ درصد مقصر شناخته شده، همان فردی است که مسئولیت نقل و انتقال نوجوانان به کشور گرجستان را برعهده داشت و با انتقال آنها به‌ویژه در محدوده ساحلی و دریاچه و همچنین اجازه ورود آنها به داخل دریاچه در محلی ناایمن و عدم‌حضور نجات غریق موجب غرق‌شدن 2نفر از آنان شد.
اما با روشن‌شدن میزان قصور و کوتاهی هر یک از متهمان چه مجازاتی در انتظار آنان است؟ رئیس‌کل دادگستری استان یزد در این‌باره گفت: مدیر باشگاه از جنبه‌خصوصی جرم به پرداخت ۵۰درصد دیه کامل 2مرد مسلمان، مؤسس باشگاه به پرداخت ۲۰‌درصد دیه کامل 2مرد مسلمان و فرد همراهی‌کننده نیز به پرداخت ۳۰ درصد دیه کامل 2مرد مسلمان محکوم شدند. مجرمان حادثه علاوه بر این باید یک سوم دیه کامل فوت در‌ ماه حرام را نیز بپردازند.
این اما همه مجازات این افراد نیست و دادگاه برای آنها مجازات حبس را نیز درنظر گرفته است. دهشیری در مورد جنبه عمومی جرم گفت: ۱۸‌ماه حبس تعزیری برای مدیر باشگاه، ۱۲‌ماه حبس تعزیری برای مؤسس باشگاه و ۱۴‌ماه حبس تعزیری برای فرد همراه تیم در کشور گرجستان، مجازاتی است که دادگاه به لحاظ جنبه عمومی جرم برای 3مجرم درنظر گرفته که البته این رأی غیرقطعی و قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید