• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 4 آبان 1398
کد مطلب : 86393
+
-

جبهه جدید ترامپ علیه مخالفان

دولت ترامپ برای تحقیقات مولر پرونده قضایی تشکیل داد و ورود 2روزنامه منتقد را به ادارات دولتی ممنوع کرد

گزارش
جبهه جدید ترامپ علیه مخالفان


شروع تحقیقات کیفری در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و قطع اشتراک روزنامه‌های منتقد در سازمان‌های دولتی به دستور دونالد ترامپ، فصل تازه‌ای از نزاع رئیس‌جمهور آمریکا و مخالفانش را در 2جبهه متفاوت گشوده است.
رئیس‌جمهور آمریکا که دشمن شماره‌یک رسانه‌های جریان اصلی کشورش است، هفته پیش مستقیما وارد تقابل با رسانه‌ها شد و دستور داد  اشتراک روزنامه‌های واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز در کاخ سفید قطع شود. بعد از این صحبت‌های ترامپ، کاخ سفید رسما اعلام کرد که تمامی سازمان‌های دولتی باید اشتراک این 2روزنامه را قطع کنند. در جبهه دیگر، وزارت دادگستری آمریکا، بازبینی پرونده‌های مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را رسما به تحقیقات کیفری تبدیل کرده‌اند.
در مسئله تحقیقات کیفری درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری، ترامپ مستقیما دخالت ندارد و تحقیقات زیرنظر ویلیام بار، دادستان کل آمریکا انجام می‌شود. با این حال، مخالفان اینطور مطرح می‌کنند که وزارت دادگستری آمریکا، فعالیتش را عملا در راستای کسب یک پیروزی سیاسی برای ترامپ شروع کرده است.
نیویورک تایمز، یکی از 2روزنامه‌ای که اشتراک آنها در سازمان‌های دولتی آمریکا قطع شده است، برای نخستین‌بار در گزارشی به مسئله این تحقیقات پیوست و این پروسه قضایی را ابزاری برای ضربه زدن به دشمنان ترامپ در مسئله دخالت روس‌ها خواند. این اف‌بی‌آی بود که تحقیقات درباره دخالت روس‌ها در انتخابات 2016 را شروع کرد و بعد از ارائه گزارش‌ها، دادگستری آمریکا، رابرت مولر را مسئول تحقیقات مفصل در این‌باره کرده است. مولر در گزارش 447صفحه‌ای خود تبانی روس‌ها با ستاد انتخاباتی ترامپ را رد و اعلام کرد که در مسئله جلوگیری اجرای عدالت توسط رئیس‌جمهور، ‌به جمع‌بندی نرسیده است. ترامپ، بارها به تحقیقات مولر حمله کرده و آن را توطئه دمکرات‌ها خوانده بود. او مشخصا به افرادی که در ابتدا این تحقیقات را شروع کردند بسیار بدبین بوده است و در همین راستا، جیمز کامی، رئیس سابق اف‌بی‌آی را اخراج کرد.
پیگیری تحقیقات کیفری، شرایط غیرمعمولی را در آمریکا ایجاد کرده است چون سابقه نداشته که وزارت دادگستری، علیه یکی از تحقیقات اداری خود تحقیقات کیفری به راه بیندازد. این تحقیقات توسط جان درهام، یکی از دادستان‌های مورد احترام و خوش‌سابقه آمریکا انجام می‌شود. او سابقه زیادی در تحقیقات علیه رفتارهای نادرست سیا داشته است. ویلیام بار از مدت‌ها پیش از سوی منتقدان متهم است که استقلال سیستم قضایی آمریکا را از بین برده و به آلت دست ترامپ تبدیل شده است. او پیش‌تر گفته بود که گمان می‌کند تحقیقات درباره ارتباط روس‌ها با ستاد ترامپ، نوعی جاسوسی بوده و باید به این مسئله رسیدگی شود. او گفته بود که رفتار اف‌بی‌آی در این زمینه، اگر غیرقانونی نبوده باشد، ‌نادرست بوده است.
روسای کمیته‌های قضایی و اطلاعات مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای درباره این تحقیقات هشدار داده و گفته‌اند این کار، این نگرانی را ایجاد می‌کند که وزارت دادگستری زیرنظر ویلیام بار، استقلال خود را از دست داده و به ابزاری برای انتقام‌گیری ترامپ تبدیل شده است. جری نادلر و آدام شیف، روسای دمکرات این دو کمیته گفته‌اند که این اقدام می‌تواند آسیبی برگشت‌ناپذیر به نظم قانون وارد کند.

انتقام از روزنامه‌ها
بر خلاف تحقیقات کیفری وزارت دادگستری که ترامپ در آن نقش مستقیمی ندارد، رئیس‌جمهور آمریکا هفته پیش شمشیر را از رو برای روزنامه‌های نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست بست و در یک برنامه در شبکه فاکس‌نیوز رسما اعلام کرد که اشتراک آنها را قطع می‌کند؛ «نیویورک‌تایمز که یک روزنامه جعلی است...ما حتی دیگر نمی‌خواهیم آن را در کاخ سفید داشته باشیم. احتمالا (اشتراک) آن را قطع می‌کنیم. و همینطور واشنگتن‌پست. آنها فیک هستند.»
 به گزارش سی‌ان‌ان، چند روز بعد از صحبت‌های ترامپ، استفان گریشام، مسئول رسانه‌ای کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که کاخ سفید به سازمان‌های دولتی دستور داده است که دیگر اشتراک این 2روزنامه را تمدید نکنند. او گفته است که این کار، از مصرف صدها دلار از پول مالیات‌دهندگان جلوگیری خواهد کرد.
به گزارش سی‌ان‌ان، مشخص نیست که ادارات دولتی در آمریکا چند نسخه از این روزنامه‌ها را می‌خرند و چه میزان پول دولت برای خرید آنها صرف می‌شود. هردو روزنامه، از زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شده است، منتقدان سرسخت دولت او بوده‌اند و بارها با گزارش‌های افشاگرانه و انتقادی خود، باعث شرمساری دولت شده‌اند. ترامپ، آنها را رهبران «رسانه‌های جعلی» می‌خواند و بارها به آنها تاخته است. واشنگتن‌پست، مشخصا با گزارش‌های افشاگرانه‌ای که از روابط داخل کاخ سفید داشته، چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای از روابط افراد در دولت فعلی‌ آمریکا ترسیم کرده است. این روزنامه همچنین یکی از رسانه‌های پیش‌رویی است که از ابتدای شروع کار ترامپ، با راستی‌آزمایی ادعاهای رئیس‌جمهور، دروغ‌های بی‌شمار آن را شماره کرده است.رویکرد انتقادی هردو روزنامه، به دوران نامزدی ترامپ بازمی‌گردد. جنیفر جیکوبز، خبرنگار کاخ سفید بلومبرگ در توییتر نوشته است که برخی دستیاران رئیس‌جمهور به‌صورت خصوصی گفته‌اند که از این کار به‌شدت ناراحت هستند. آنها گفته‌اند ترامپ خواننده پر و پاقرص این روزنامه‌هاست و با وجود قطع اشتراک، همچنان به خواندن آنها ادامه خواهد داد. ترامپ، نخستین رئیس‌جمهوری نیست که ورود یک روزنامه به‌خصوص به کاخ سفید را منع می‌کند؛ پیش از این جان اف کندی، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم ورود روزنامه نیویورک هرالد تریبون به کاخ سفید را ممنوع کرده بود. علاوه بر این‌ دو روزنامه، کاخ سفید مشترک روزنامه‌دیگری همچون وال‌استریت، هیل و نیویورک‌پست هم هست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید