تبلیغ ماست و او که تبلیغ ماست!
رسول بهروش
مهدی مهدویکیا در نخستین جلسه رسمی نهاد قانونگذاری فوتبال جهان شرکت کرد؛ مجموعهای که کارش تدوین مقررات است و اهمیت بسیار زیادی دارد. مهدویکیا در کنار هیدهتوشی ناکاتا، 2 مشاور آسیایی این نهاد هستند و مثلا نماینده قاره اروپا هم لوییس فیگو است. این اتحادیه موقع معرفی 17مشاور جدیدش، از مهدویکیا بهعنوان «افسانه فوتبال ایران» نام برده بود که بهنظر کاملا برازنده موشک گریزپای فوتبال ایران است. اینکه کیفیت حضور و اثرگذاری مهدی در نهاد قانونگذاری چگونه خواهد بود یک بحث جداگانه است، اما همینقدر که او با عزت و افتخار در این سطح بالا مورد احترام جهانی است، برای فوتبال ایران موهبتی بزرگ بهنظر میرسد. کیای آدمحسابی، همیشه آرام و متواضع بوده؛ فاکتورهایی که شاید در رفتارشناسی فعلی جامعه ایرانی خریدار چندانی نداشته باشد، اما خدا را شکر دنیا طور دیگری به او نگاه میکند؛ طوری که حق اوست و بهطور مثال هنوز ایرانیان مسافر هامبورگ، از لذت همکلامیشان با مردم بندر در مورد اسطوره فوتبال ایران حکایتها تعریف میکنند.حقیقت آن است که وقتی قابی خوشایند از حضور کیا در جدیدترین موقعیتش را دیدیم، بیشتر از هر چیز دیگری یاد آن استاد سخنران افتادیم؛ هم او که چندی پیش مهدی را صرفا بهخاطر یک اظهارنظر شخصی اجتماعی، به باد هجو و انتقاد گرفته بود و پایانبندی تمسخرآمیز جملاتش هم این بود:
«تو برو ماستت رو تبلیغ کن بابا!»؛ کنایه به مشارکت تبلیغاتی کیا با یک برند لبنیاتی ایرانی. البته که جناب استاد با آن سن کم و بدون هیچ دستاوردی برای مردم و کشورش، هزار برابر مدعیتر و پرسروصداتر از یکی مثل مهدویکیاست و چون از نظر اخلاقی دقیقا در نقطه مقابل او قرار میگیرد، اصلا هضم و درک حال و هوای امثال کیا برایش غیرممکن است؛ اما به هر حال خوب است عکس جدید مهدی را نشانش بدهند و بگویند تبلیغ ماست نه، این پسر تبلیغی برای همه ماست. کاش اگر قدردان نیستید لااقل توان فهمش را داشتید.