• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 آبان 1398
کد مطلب : 86325
+
-

بورس؛ برنده بازارها در 7ماه امسال

میانگین بازده بورس در 7‌ماه امسال به 72.5درصد رسید

بازار
بورس؛ برنده بازارها در 7ماه امسال


با وجود نزول سنگین بورس در2هفته گذشته، این بازار همچنان درکورس رقابت با سایر بازارها برای کسب بازده رتبه نخست را دارد و با 72.5درصد رشد به‌طور میانگین بیشترین مقدار بازده را در7‌ماه امسال نصیب سرمایه‌گذاران کرده است.به گزارش همشهری، اطلاعات آماری از مقدار بازده بازارها نشان می‌دهد، بورس در 7‌ماه امسال تنها بازاری بوده که توانسته از دارایی مردم در مقابل تورم محافظت کند. با توجه به تورم 42.7درصدی سالانه همین مقدار از قدرت یا ارزش واقعی پس اندازها کم‌ می‌شود مگر اینکه به این دارایی‌ها نرخ سودی معادل تورم تعلق بگیرد. مقدار نرخ سود بانکی20درصد است و ازابتدای امسال زیان سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا و دلار هم افزایش یافته است، یعنی امسال سپرده‌گذاری بانکی و سرمایه‌گذاری در بازار‌های طلا و ارز نتوانسته مانع از کاهش ارزش دارایی‌های نقدی شود.

آمار‌ها چه می‌گویند؟
آمارها نشان می‌دهد؛ قیمت هر سکه بهار آزادی در 7‌ماه امسال 14.7درصد افت کرده و از 4میلیون و 623هزار تومان در ابتدای امسال به 3میلیون و 940هزار تومان در پایان مهرماه رسیده است. در همین مدت قیمت هر دلار آمریکا هم 12.4درصد افت را تجربه کرده و از 12هزارو 900تومان در ابتدای سال به 11هزارو 300تومان رسیده است. به‌باور تحلیلگران چنانچه سیاست‌های بانک مرکزی برای ایجاد ثبات ارزی کماکان ادامه داشته باشد احتمالا قیمت دلار و به تناسب آن قیمت طلا در محدوده‌های فعلی باقی خواهد ماند؛ زیرا قیمت طلا هم در بازار داخلی تابعی از قیمت دلار است. ادامه رویه موجود امکان سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا و ارز و حتی مسکن را به کمترین حدخواهد رساند.
وجود نزول در این بازارها شاخص کل بورس تهران در 7‌ماه امسال به‌طور میانگین 72.5درصد افزایش یافته و بیشترین رکورد را از نظر بازده در میان همه بازار‌ها به‌ثبت رسانده، پس از بورس بیشترین بازده متعلق به بازار مسکن است که در 7‌ماه امسال به 15.5درصد رسیده، برآوردها نشان می‌دهد بازارمسکن هم به نقطه اشباع خرید رسیده و از شهریور‌ماه وارد دوره رکود شده است.
باتوجه به رکود سایر بازارها، چنانچه جریان ورود نقدینگی به بورس همچنان ادامه داشته باشد این احتمال وجود داردکه مقدار بازده سالانه بورس در سال‌جاری باز هم افزایش یابد، اما نزول 2هفته گذشته بازارسهام درتداوم روند صعودی بورس تردید ایجاد کرده و اگر این نزول تداوم یابد امکان خروج نقدینگی از بورس به‌سمت بازارهای اوراق بهادار دیگر ازجمله بازار اوراق بدهی وجود دارد.
در 7‌ماه امسال حجم ورود پول‌های جدید به بورس افزایش یافته و در جریان عرضه‌های اولیه 920هزار نفر به خرید سهام اقدام کرده‌اند.این رویه موجب شده ارزش روزانه معاملات بازار سهام در برخی روزها حتی از مرز 3500میلیارد تومان فراتر رود که این عدد بی‌سابقه‌ای در بورس تلقی می‌شود. سهامداران در 7‌ماه امسال 310هزار میلیارد تومان اوراق بهادار خریده‌اندکه این مقدار نسبت به‌مدت مشابه پارسال 200درصد افزایش داشته، به‌نظر می‌رسد افزایش ورود نقدینگی به بورس به افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد بازده سرمایه‌گذاری در بورس منجر شده است.

برندگان بازار سهام
اطلاعات آماری ازوضع بازده شرکت‌های حاضردربورس و فرابورس نشان می‌دهد با وجود افت 9درصدی شاخص بورس از13مهر‌ماه تا دوشنبه هفته جاری، از مجموع 46صنعت فعال در بازار سهام ارزش سهام 23صنعت در7‌ماه امسال 100درصد رشد کرده و هیچ کدام از صنایع بورس در این دوره با کاهش ارزش سهامشان مواجه نشده‌اند. ارزش سهام نیمی از صنایع بورس در 7ماه امسال دوبرابر شده و ارزش سهام 18صنعت هم بین 50تا 96درصد افزایش یافته است. در این میان صنعت محصولات چرمی با 312درصد رشد ارزش بیشترین مقدار بازده را داشته است. بعد از محصولات چرمی، گروه عمده فروشی و چاپ به‌ترتیب با 222و 183درصد افزایش ارزش در جایگاه دوم و سوم بازار سهام جای گرفته است. از دیگر صنایعی که ارزش سهامش در 7ماه امسال بیش از 150درصد افزایش یافته می‌توان به صنایع دارو‌سازی‌، خرده‌فروشی و زراعت اشاره کرد.


این خبر را به اشتراک بگذارید