• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 30 مهر 1398
کد مطلب : 86155
+
-

تمسخر خاطرات دیوید کامرون

تمسخر خاطرات دیوید کامرون


آرش نهاوندی ـ مترجم

روزهای شنبه و یکشنبه کتابفروشی‌های بریتانیا شاهد اتفاق جالبی بودند؛ فرد یا افرادی ناشناس تمام جلدهای کتاب جدید خاطرات دیوید کامرون، نخست‌وزیر اسبق بریتانیا را تغییر داده بودند. به گزارش مترو، جلدهای جدید کتاب «برای ثبت در سوابق» اثر دیوید کامرون به‌نظر مانند جلدهای قبلی اصل می‌نمایند اما نگاه جدی دیوید کامرون در تصویر روی جلد با نگاه غمگینی از وی جایگزین شده است. در جلد روی کتاب همچنین با استفاده از تکیه‌کلام‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نوشته شده است: کتاب خیلی خوبی است. آنچنان خوب و عظیم. تمام کلمات و تمام صفحات این کتاب عالی هستند. در پشت جلد این کتاب نیز با جایگزینی مطلب اصلی با مطلب فیک (مطلب جعلی) دیگر، با لحنی استهزاگونه با اشاره به دیوید کامرون اینطور نوشته شده است: زنان او را می‌خواستند، کردان می‌خواستند مانند وی باشند، حیوانات از او می‌ترسیدند، دنیا را به پایش ریخته بودند، اما او همه را بر سر یک رقابت تلخ واگذار کرد. در ادامه مطلب پشت جلد کتاب نیز آمده است: این یک کتاب نیست بلکه طرح اولیه نابودی کامل دنیاست که توسط مردی خسته با صورتی ماهواره‌وار که همه آن از ژامبون ساخته شده نگاشته شده است.
در بخشی از مقدمه کتاب تغییراتی به این شرح ایجاد شده است: رفراندوم عضویت در اتحادیه اروپا یکی از رویدادهای جنجال‌برانگیز دوران مدرن بود. اما چرا این اتفاق افتاد؟ چه چیزی در پس این تصمیم قرار دارد؟ شما با خرید این کتاب به قیمت خیلی مناسب می‌توانید پاسخ سؤال خود در این مورد را بیابید.
در بخشی از تغییراتی که در متن پشت‌جلد کتاب ایجاد شده، آمده است: دیوید کامرون نخستین نخست‌وزیر نچسب و گذشت‌ناپذیر بریتانیا بود. کتاب خاطرات دیوید کامرون ماه گذشته توسط انتشارات ویلیام کالینز انتشار یافته بود. او در آن کتاب درباره تصمیمش مبنی بر برگزاری رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توضیحات مبسوطی ارائه داده بود. کتاب خاطرات دیوید کامرون در ابتدا در 400هزار کلمه نوشته شده بود، اما در زمان ویرایش 100هزار کلمه از آن حذف شد. دیوید کامرون در بخشی از کتاب خاطرات خود با عنوان «برای ثبت در سوابق» نسبت به نحوه برگزاری رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) ابراز پشیمانی کرده و نوشته نسبت به برگزیت نظر مثبتی نداشته است.
او در بخش دیگری از این خاطرات به این نکته اشاره کرده است که برخلاف باور رایج بوریس جانسون، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا در زمان پیش از برگزاری رفراندوم، به برگزیت اعتقاد نداشته و تنها به این دلیل از برگزیت حمایت کرده که بتواند در آینده با استناد به حمایت خود جایگاه سیاسی‌اش را ارتقا دهد. پیش از انتشار این کتاب اخبار و شایعاتی مبنی بر اینکه نخست‌وزیر اسبق بریتانیا کتاب خاطراتش را به مبلغ 800هزار پوند به انتشاراتی ویلیام کالینز فروخته، به بیرون درز پیدا کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید