• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 30 مهر 1398
کد مطلب : 86150
+
-

لیست تبادل روی میز مذاکره


4سال پس از انجام نخستین دور مذاکرات موفق بین ایران و آمریکا پرونده‌ای مشابه روی میز مذاکره قرار گرفته است. دست کم 20ایرانی زندانی در آمریکا امیدوارند همچون سال94 یک بار دیگر مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان به سرانجام برسد.
روز گذشته سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری درباره آخرین وضعیت زندانیان ایرانی در آمریکا اظهار داشت: حدود ۲۰نفر از ایرانیان به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا بازداشت و زندانی شده‌اند. اقدامات آنها خلاف مقررات، آدم‌ربایی و گروگانگیری است.
اسامی این 20نفر اعلام نشده اما شاخص‌ترین آنان مسعود سلیمانی، پژوهشگر و استاد دانشگاه است که در آمریکا در زندان به‌سر می‌برد.
 سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: وزارت امورخارجه در همان لحظه باخبرشدن از این مسائل، چه به دولت‌هایی که به خواست آمریکا پاسخ مثبت داده‌اند و چه دولت ‌آمریکا، اعتراض کرده است.
این دیپلمات کشورمان درعین حال درباره احتمال تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا بیان کرد: اگر اراده‌ای باشد آماده مبادله و تلاش برای حل مسئله هستیم. لیستی هم به آنها داده‌ایم، اگر اراده‌ای باشد امیدوار به آزادی این افراد هستیم.
اردیبهشت امسال محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران در نیویورک گفته بود که حدود 6ماه پیش به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد مبادله زندانیان را داده، اما پاسخی دریافت نکرده است. او همچنین تأیید کرده بود نامه‌ای از اوبرایان، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور گروگان‌ها دریافت کرده که به گفته او، آن نامه یکجانبه بوده است و نه یک پیشنهاد.
با این حال سفر هیأت ایرانی به نیویورک به ریاست حسن روحانی یک‌بار دیگر موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا را داغ کرد. روحانی پنجشنبه، ۴مهر درباره این موضوع گفت: «ما به دفعات با مقامات آمریکایی در گذشته برای آزادی زندانیان در دوطرف صحبت کرده‌ایم. در دولت آقای ترامپ نیز یکی دوبار این بحث شروع شد که درباره آزادی زندانی‌ها مذاکره کنیم. ما یک زندانی دوتابعیتی لبنانی-آمریکایی را آزاد کردیم، اما آنها به‌جای اقدام متقابل فقط تشکر کردند. ایران همیشه آماده مذاکره برای مبادله زندانیان است و هم‌اکنون توپ در زمین آمریکاست.»
به‌نظر می‌رسد اشاره روحانی به آزادی نزار زکا، تبعه لبنانی-آمریکایی است که خرداد امسال به‌صورت یکجانبه از طرف ایران آزاد شد، با این حال ساعاتی بعد از اظهارات روحانی، آمریکایی‌ها نگار قدس کنی شهروند ایرانی بازداشت‌شده را ناگهان آزاد کردند.
قدس‌کنی 40ساله از سوی دادگاه فدرال ایالت مینه‌سوتا در آمریکا به تحمل ۲۷‌ماه زندان محکوم شده بود. او در تیر۱۳۹۶ به خواست آمریکا و به اتهام تلاش برای صادرات تجهیزات الکترونیکی ممنوعه به ایران و نقض تحریم‌های اعمالی از سوی واشنگتن در استرالیا بازداشت شده بود.
26دی‌ماه94 همزمان با توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 دادستانی ایران بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد براساس مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی 4زندانی دوتابعیتی را آزاد کرده. اسامی این 4نفر سعید عابدینی، امیر میرزایی حکمتی، جیسون رضاییان و نصرت‌الله خسروی اعلام شد و به‌صورت همزمان در آمریکا هم 7ایرانی از زندان آزاد شدند که اسامی آنان نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، تورج فریدی، آرش قهرمانی، نیما گلستانه و علی صابونچی بود. علاوه بر این براساس توافق ایران و آمریکا، ۱۴نفر از ایرانیانی که به درخواست پلیس آمریکا تحت تعقیب اینترپل قرار داشتند از لیست خارج شدند.
ایران در یک مرحله دیگر با میانجیگری عمان سارا شورد و شین باوئر 2آمریکایی که در مناطق حساس مرز ایران و عراق بازداشت شده بودند را آزاد کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید