• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 30 مهر 1398
کد مطلب : 86145
+
-

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت در پاسخ به همشهری:

نیمی از نمایندگان تهران حمایت مجدد ما را دارند

قضایی
نیمی از نمایندگان تهران حمایت مجدد ما را دارند


فرزانه آئینی ـ خبر‌نگار

   عکس/ همشهری:‌رضا نوراله

گرانی‌ها و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم از یک‌سو و ناکارآمدی مجلس شورای اسلامی و عدم‌پیشبرد اهداف این جریان سیاسی توسط نمایندگان منتسب به لیست امید از سوی دیگر پشتوانه اجتماعی اصلاحات را به جد از حضور در پای صندوق‌های رأی دلسرد کرده است؛ دلسردی‌ای که حالا و در 5‌ماه باقی مانده به انتخابات به بزرگ‌ترین چالش اصلاحات برای ورود به رقابت‌های دوم اسفندماه بدل شده است. در این بین اما حزب اتحاد ملت در میان دیگر احزاب اصلاح‌طلب برای ورود به کارزار رقابت‌های مجلس یازدهم پویاترین و پیشگام‌ترین حزب است، از سوم خردادماه گذشته به میدان آمده و برای چگونگی ورود به این ماراتن سیاسی حساب و کتاب می‌کند.  ماحصل حساب و کتاب‌های انتخاباتی اتحاد ملتی‌ها نگارش نامه‌ای از سوی دفتر سیاسی این حزب و ارجاع آن به شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاحات است که در آن از چند و چون و بایدها و نبایدهای ورود اصلاحات به این رقابت‌ها سخن گفته است؛ نامه‌ای که هرچند شورای‌عالی اصلاحات هنوز به آن ورود نکرده است اما دیروز علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت در نشست خبری‌اش از ماهیت و جزئیات آن پرده برداشت.
شکوری‌راد در جمع خبرنگاران با طرح این مقدمه که در کشور ما به جای اینکه احزاب را یک فرصت تلقی کنند به آنها به‌عنوان تهدید نگاه می‌کنند، گفت: احزاب در حقیقت باید فرصت تلقی شوند؛ چراکه افرادی که دغدغه‌های‌شان بیش از سایرین است دور هم جمع می‌شوند تا به حاکمیت در اداره جامعه کمک کنند. متأسفانه از فقدان نگاه مثبت نسبت به احزاب رنج می‌بریم. وی به‌شرح نگاه و جمع‌بندی اتحاد ملت برای چگونگی حضور در انتخابات دوم اسفند‌ماه پرداخت.


اعتبار اصلاحات با پیش‌شرط‌های جدید
دبیرکل حزب اتحاد ملت سپس به جمع‌بندی دفتر سیاسی حزب به‌عنوان مواضع انتخاباتی اشاره کرد و ادامه داد: حزب اتحاد ملت  براساس اولویت احیای سرمایه‌ اجتماعی و اعتبار اصلاح‌طلبان، موارد زیر را به‌عنوان موضع و رویکرد حزب در نحوه ورود به موضوع انتخابات مجلس یازدهم مصوب کرد. اصل بر استفاده از فرصت انتخابات و شرکت در آن است. افراد صاحب صلاحیت شناسایی شوند و لیست انتخابات قبل از ثبت‌نام مشخص و به آنها توصیه شود ثبت نام کنند.
وی تأکید کرد: نمایندگان فعلی ارزیابی شوند و مشخص شود که از نامزدی کدام یک از آنان حمایت خواهد شد. افرادی از لیست امید که عملکرد مناسبی نداشته‌اند مورد حمایت قرار نخواهند گرفت. برنامه‌ای برای مجلس یازدهم تنظیم شود و براساس آن تبلیغ صورت گیرد. این برنامه قابلیت انجام در یک دوره مجلس را خواهد داشت و عملکرد نمایندگان و فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم براساس آن سنجیده خواهد شد. این فعال سیاسی گفت: نامزد انتخابات باید برنامه انتخاباتی را بپذیرد و تعهد خود را به آن اعلام کند. نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان تعهد خواهند داد که عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان خواهند بود. وی در تبیین معیارهای اصلی انتخاب نامزدها، گفت: اصلاح‌طلب بودن، عملکرد اصلاح‌طلبانه روشن، کارنامه مالی روشن، بری بودن از هرگونه رانت و فساد مالی و اشتهار اخلاقی روشن و مثبت ازجمله معیارهای ماست. اینکه منافع ملی نزد او بر منافع قومی، محلی، جناحی، حزبی و شخصی ترجیح داشته باشد.

 نیمی از نمایندگان فعلی تهران قابل حمایتند
وی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه واکنش شورای‌عالی اصلاحات نسبت به مواضع انتخاباتی شما چه بوده و از 30نماینده تهران چند نفر نمره قبولی گرفته‌اند، گفت: نامه ما به کمیسیون مربوطه ارجاع شده و برآورد ما این است که رویکردهایمان مورد قبول اکثریت اعضای شورای سیاستگذاری قرار خواهد گرفت. نقطه‌نظرات احزاب به شورای‌عالی ارائه شده و این شورا به‌دلیل ماهیت جبهه‌ای چابکی لازم را ندارد. شورا درصدد است ستاد انتخابات را شکل دهد و این ستاد به موارد جدی‌تر می‌پردازد.شکوری‌راد ادامه داد: براساس معیارهایی فعالیت نمایندگان را بررسی کرده‌ایم. در مورد تهران معتقدیم وضعیت نمایندگان از مجموع کل کشور بهتر بوده‌است. افراد شاخصی بوده‌اند که مطالبات مردم را بیان کرده‌اند. نام نمی‌برم اما حتما بدون ملاحظه نظرمان را اعلام خواهیم کرد. معمولا نمایندگان علاقه دارند دوره بعد هم حضور داشته باشند. از نظر ما در مورد نمایندگان تهران نیمی از نمایندگان فعلی ملاک لازم برای حضور مجدد در لیست را دارند.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ادامه داد: در تهران افرادی انتخاب شدند که از سبد تأیید صلاحیت‌ها قابل انتخاب بودند. شرایط در تهران به نسبت بهتر بود تا بتوانیم لیست انتخاب کنیم اما در شهرستان‌ها متأسفانه اینگونه نبود و بعضا افرادی انتخاب شدند که بدوا نمی‌توانستند در لیست باشند.


اعتدالی‌ها هم طرف مذاکره شوند
شکوری‌راد در ارتباط با ائتلاف اصلاح‌طلبان احزاب میانه‌رو و اعتدالی و اصولگرا، گفت: در انتخابات مجلس ائتلاف دقیقه نودی شکل گرفت که اصلاح‌طلبان هم از آن راضی نبودند اما مصلحت بود. در این دوره به حزب اعتدال و توسعه گفته شد اگر تمایل دارند می‌توانند به‌عنوان یکی از احزاب در جلسات حاضر باشند. ما ۲۸حزب در جلسات داریم که آنها هم می‌توانند حزب ۲۹‌ام باشند اما اینکه یک طرف مذاکره آنها باشند و یک طرف اصلاح‌طلبان باید بگویم به هیچ‌وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد.


 وضعیت اصلاحات از سال قبل بهتر است
دبیرکل حزب اتحاد ملت در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر اعلام نظرسنجی‌ها درخصوص اقبال افکار عمومی به اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: نظرسنجی‌های مختلفی انجام شده و در همه اینها میزان مشارکت پایین برآورد می‌شود اما وضعیت اینگونه نیست که جناح مقابل دست بالا را داشته باشد. اصولگراها برای آوردن هوادارانشان مشکل کمتری دارند؛ هرچند در آنها هم ریزش اتفاق افتاده است. وی در ادامه چنین گفت: سال گذشته فضا برای انتخابات منفی بود اما امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که بخشی از مردم آمادگی دارند درباره انتخابات صحبت کنند. پس شرایط نسبت به سال گذشته برای ما بسیار بهتر شده اما مطلوب نیست. هرچه به انتخابات نزدیک‌تر شویم گوش‌ها هم شنواتر خواهد شد.




نگاه شورای‌عالی اصلاحات به لیست انتخاباتی

شورای‌عالی اصلاحات نیز چراغ خاموش و در سکوت خبری به بحث انتخابات و چگونگی حضور این جریان سیاسی ورود کرده است؛ هرچند از جزئیات مذاکرات و مباحث این تشکل تأثیر‌گذار اصلاحات خبری در دست نیست اما آنطور که امید گزارش داده است، بیست‌ویکمین جلسه شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان یکشنبه شب گذشته با حضور اعضا برگزار شد. در این جلسه با توجه به تجارب فرایندها و سازوکارهایی که در تهیه لیست انتخاباتی در دوره‌های گذشته وجود داشته بحث و تبادل نظر صورت گرفت و با آسیب‌شناسی روندهای پیرامون این سازوکار و نقاط ضعف و قوت آن، بر ضرورت اتخاذ روشی شفاف و دمکراتیک که انسجام و وحدت جبهه اصلاح‌طلبان را مخدوش نکند، تأکید شد.



احمدی‌نژاد اصولگرا‌ها را منفجر کرد

شکوری راد، در واکنش به ادعای خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی گروه‌های اصولگرا از الان خود را برنده می‌دانند، چنین ابراز عقیده کرد: مشکل ما اصلاح‌طلب‌ها نظارت استصوابی و امکان حضور نامزدهای اصلی در انتخابات است. ما مشکل چندانی برای انسجام نداریم. فرایند رسیدن به انسجام در ما کارآمدتر از اصولگرایان است. مشکل اصلی آنها به‌دست آوردن انسجام است و هیچ سازوکاری برای آن ندارند. وی در ادامه گفت: احمدی‌نژاد اصولگرایان را منفجر و آنها را به شاخه‌های مختلف تقسیم کرد. بعد از آیت‌الله مهدوی‌کنی هم آنها نتوانستند دیگر کسی را پیدا کنند که این نقش را ایفا کند. بخشی از سهم پیروزی اصلاح‌طلبان مرهون انسجام است و بخشی از دلیل شکست اصولگرایان تشتت میان آنها بوده و هیچ چشم‌اندازی هم برای انسجام‌شان نیست. شکوری‌راد همچنین در پاسخ به این احتمال که محمدرضا عارف سرلیست نخواهد بود و قصد ورود به انتخابات ۱۴۰۰ را دارد، گفت: من مستقیما از آقای دکتر عارف چنین چیزی نشنیده‌ام ولی شنیده‌هایی وجود دارد که احتمالا براساس همان شنیده‌ها چنین مباحثی مطرح می‌شود. اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که تصمیم گرفتیم در تهران لیست بدهیم و دامنه انتخاب‌مان آنقدر بسته باشد که تنها از میان همین نمایندگان تهران حق انتخاب داشته باشیم آن وقت فکر می‌کنیم اصلا شرایط لیست دادن وجود دارد یا خیر؟در مورد کاندیداتوری آقای دکتر عارف برای ۱۴۰۰ هیچ بحث تشکیلاتی نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید