• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 30 مهر 1398
کد مطلب : 86049
+
-

تأثیر روانی کاهش عرضه بر گرانی خودرو

تأثیر روانی کاهش عرضه بر گرانی خودرو



قیمت برخی خودروهای داخلی طی هفته گذشته افزایش یافت.با سعید‌مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل و فروشندگان خودرو، گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت بازار خودرو‌های داخلی چگونه است؟
بازار خودروهای داخلی تا پایان شهریور و هفته اول مهر‌ماه شاهد ثبات نسبی یا سیر نزولی قیمت‌ها بود، اما از اوایل هفته دوم مهر ماه، قیمت چند مدل از محصولات انواع گروه سمند و انواع پژو 206 در بازار حدود یک تا 4میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت پژو 206تیپ 2 که در بازار تا 73میلیون تومان کاهش یافته بود به بیش از 77میلیون و نوع فول این خودرو به 80میلیون تومان افزایش یافته است. در محصولات سایپا نیز قیمت پراید 131حدود یک میلیون و پراید 111حدود 500هزارتومان گران شده است.

این افزایش قیمت‌ها جنبه روانی دارد؟
در بازار انحصاری خودرو هرگاه زمزمه پیش‌فروش برخی خودروها مطرح می‌شود، قیمت‌ها در بازار افزایش می‌یابد. وقتی شرکت خودروساز به تعهدات قبلی خود برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی مشتریان عمل نکند، پیش‌فروش خودرو برای شهریورماه سال99 مشکلی را از بازار حل نخواهد کرد. تناقض‌گویی‌های وزارت صنعت در مورد نحوه فروش، ممنوعیت و آزادسازی مجدد پیش‌فروش خودرو نیز به این شرایط دامن زده است. بخشی از این افزایش قیمت‌ها متاثر از فضای روانی ایجاد‌شده توسط برخی سایت‌های اینترنتی است و برخی افراد سعی می‌کنند با انتشار خبرهای منفی بار روانی آن را به بازار خودرو منتقل کنند که این موضوع نیز فضای گرانی خودرو در بازار بی‌مشتری را فراهم می‌کند.

نوسان قیمت‌ها چه تأثیری بر معاملات خودرو داشته است؟
در بازار بی‌مشتری خودرو، درصورتی که وضعیت عرضه مناسب بود، فاصله قیمت کارخانه و حاشیه بازار به حداقل خود می‌رسید، اما از حدود چند هفته پیش خودروسازان، عرضه قطره‌چکانی خودرو را در دستور کار قرار داده‌اند و تحویل و فاکتورکردن خودروهای ثبت‌نامی مشتریان توسط ایران‌خودرو و سایپا به‌شدت کاهش یافته است. این عامل به نوسان و سیر صعودی قیمت‌ها در بازار بی‌مشتری خودرو دامن زده است. این در حالی است که اکنون تعداد معاملات روزانه خودرو به کمترین حد خود رسیده است و در بازار خودروهای داخلی یا وارداتی معامله‌ چندانی صورت نمی‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید