• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 مهر 1398
کد مطلب : 86042
+
-

هفت آفت «هفت»

جونیور براندائو، دقیقاً با پرسپولیس چه می‌کند؟

بهروز رسایلی

به یمن حضور چشمگیر دلالان بی‌رحم و مدیران ناشی یا منفعت‌طلب، در این سال‌ها بازیکن خارجی بد در فوتبال ایران زیاد داشته‌ایم اما این جونیور واقعا یک چیز دیگر است. کالدرون احتمالا با این فلسفه که مهاجم برزیلی در ورزشگاه خالی از تماشاگر تحت فشار نیست، او را در ترکیب ابتدایی بازی با پیکان قرار داد اما جونیور نمایشی ارائه کرد که توصیف آن حتی با کلمه «ضعیف» هم ممکن نیست. در این شرایط طبیعی است که موج دیگری از انتقادها از راه برسد. حالا دوباره جونیور، کلیدواژه اصلی همه بحث‌ها در مورد پرسپولیس کالدرون است. او با وضع فعلی‌اش، آسیب‌های زیادی به تیم می‎زند که به 7مورد از آنها اشاره می‌کنیم.
  نخستین آفت این است که پرسپولیس در حضور این بازیکن عملا 10‌نفره است. او برابر پیکان یک نیمه بازی کرد و چندین توپ خوب، در موقعیت‌های مناسب به دست آورد که تک‌تک آنها را لو داد. استفاده درست از هر کدام از این توپ‌ها می‌توانست خیال پرسپولیس را از کسب یک پیروزی پرگل، آسان و روحیه‌بخش راحت کند اما جونیور ناشی گره‌ای به‌کار تیم انداخت که نزدیک بود نخستین تساوی فصل سرخ‌ها رقم بخورد.
   حضور جونیور اما 2 تعویض کالدرون را می‌سوزاند و یک تغییر سیستم اجباری هم به پرسپولیس تحمیل می‌کند. در بازی یکشنبه‌شب، کالدرون ابتدا عالیشاه و بعد عبدی را به زمین فرستاد که هیچ‌کدام از این دو تعویض می‌توانست انجام نشود؛ اگر یکی از آنها از ابتدا به جای جونیور به زمین می‌رفت! به علاوه سرخپوشان که در نیمه اول 3-3-4بازی کردند و خیلی هم خوب بودند، بعد از تعویض جونیور در نیمه دوم تغییر سیستم دادند؛ بنابراین امیری و ترابی جا عوض کردند و باز یک سردرگمی دیگر رقم خورد.
  بعد از خراب شدن چند توپ، طبیعی است که سایر نفرات ترجیح بدهند جونیور را به بازی نگیرند. برشی آشکار از این داستان، حوالی دقیقه 30قابل ملاحظه بود. در یک صحنه جونیور موقعیت بسیار خوبی در یک فضای خالی و ایده‌آل داشت اما علیپور ترجیح داد با او بازی نکند؛ بنابراین تک‌روی کرد و پشت محوطه جریمه متوقف شد.
   نمایش ناهمگون جونیور همچنین باعث افزایش تنش عصبی سایر بازیکنان هم می‌شود. اگر روایت قرارداد 500هزار دلاری این بازیکن درست باشد، استخدام او تازه بدون هزینه‌های جانبی، چیزی حدود 6 میلیارد تومان برای باشگاه پرسپولیس هزینه داشته است. با این اوصاف محال است وقتی جونیور در کنترل توپ یا دادن یک پاس عرضی ساده هم اشتباه می‌کند، همبازیانش همانجا، درون زمین به اختلاف دستمزد خودشان با این برزیلی فکر نکنند.
    در روزهایی که پرسپولیس به اندازه کافی تحت فشار هست، هر بازی جونیور هجمه‌های جدید و مضاعفی را متوجه کادرفنی سرخپوشان می‌کند. به این ترتیب گابریل کالدرون علاوه بر مسائلی همچون 3 شکست رقم خورده تا اینجای فصل و نمایش‌های نه‌چندان محکم پرسپولیس، ناچار است هر بار در مورد چرایی استفاده از این برزیلی هم جواب بدهد و ملامت شود.
  با حضور جونیور در زمین، ماموریت هافبک‌های پرسپولیس برای نجات دادن مهاجمان از بحران «دوبل» می‌شود. در حالت عادی آنها تمرکزشان را فقط روی نجات علیپور می‌گذارند اما وقتی جونیور در میدان باشد باید به او هم برای به ثمر رسیدن نخستین گلش کمک کنند. در مورد علیپور به هر حال می‌شود امیدوار بود یک روز نخستین گل فصلش را بزند اما جونیور... شادی گل او، غیرممکن‌ترین قاب دنیا به‌نظر می‌رسد!
    و بالاخره مورد هفتم، شماره پیراهن اوست؛ شماره هفت که به‌خاطر استفاده طولانی‌مدت علی پروین از آن، در پرسپولیس ارج و قرب دیگری دارد. این شماره که حتی چندبار تا مرز بایگانی شدن هم پیش رفته، حالا بازیچه دست فوتبالیستی شده که استپ کردن هم بلد نیست. خود سلطان هم از این مسئله حسابی شاکی است؛ آنقدر که برخلاف رویه مصلحت‌جویانه‌اش، این بار علنا به موضوع اعتراض کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید