• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 29 مهر 1398
کد مطلب : 85975
+
-

فروش 154میلیون دلار بنزین در رینگ بین‌المللی بورس انرژی

6هزار میلیارد تومان نفت، گاز، بنزین و فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال تاکنون در رینگ بین‌المللی بورس انرژی مبادله شده است

آمارها نشان می‌دهد ارزش معاملات رینگ بین‌المللی بورس انرژی از ابتدای امسال تاکنون 3برابر شده و به 6هزار میلیارد تومان معادل 530میلیون دلار رسیده، در این مدت 154میلیون دلار بنزین در این رینگ بین‌المللی فروخته شده است.

به گزارش همشهری، از ابتدای امسال تاکنون یک میلیون و 143هزار تن محصول شامل نفت گاز، بنزین، گاز مایع، نفت خام سنگین، نفتای سنگین، انواع حلال و رافینت در رینگ بین‌المللی بورس انرژی معامله شده است.
 بخش زیادی از معاملات رینگ بین‌المللی بورس انرژی مربوط به فروش محصولات عرضه شده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بوده و این شرکت جمعا توانسته 379میلیون تومان از محصولاتش را از طریق بورس انرژی به بازارهای بین‌المللی صادر کند. در این مدت نفت گاز بیشترین میزان ارزآوری را برای بورس انرژی داشته و جمعا 225میلیون دلار شامل 43درصد از کل معاملات را به‌خود اختصاص داده است.

بعد از نفت گاز بیشترین معاملات انجام شده به بنزین اختصاص دارد. معاملات بنزین که از مرداد‌ماه امسال در بورس انرژی آغاز شده در همین مدت اندک 30درصد از کل معاملات را به‌خود اختصاص داده و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اقدام به فروش بخشی از بنزین پالایشگاه‌ها در این بورس کرده است. آمار‌ها نشان می‌دهد در این مدت 256هزار تن بنزین به ارزش 154میلیون دلار از طریق رینگ بین‌المللی بورس انرژی به بازار‌های جهانی عرضه شده است. 
برآورد‌ها نشان می‌دهد هر لیتر بنزین به قیمت 6800تومان یا به قیمت هر تن 602دلار مورد معامله قرار گرفته است. بخش عمده بنزین فروخته شده مربوط به بنزین اکتان 91و 95بوده است.
کارشناسان بر این باورند که عرضه مستمر بنزین از طریق بورس انرژی می‌تواند به کاهش صادرات غیررسمی بنزین منجر شود. هم‌اکنون روزانه به‌طور متوسط 85میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف می‌شود که نسبت به سال قبل 10درصد افزایش دارد و بخشی از این بنزین به‌دلیل تفاوت قابل توجه قیمت بنزین در ایران با سایر کشورهای همسایه به‌صورت قاچاق از ایران خارج می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید