• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 29 مهر 1398
کد مطلب : 85971
+
-

استقبال از بازار آتی پسته

پسته در همان هفته نخست 61درصد از کل بازار آتی در بورس کالا را به‌خود اختصاص داد

با آغاز به‌کار بازار معاملات آتی پسته از هفته گذشته، توجه سرمایه‌گذاران به این بازار جلب شده است. در همان هفته نخست 61درصد از کل معاملات مشتقه به قرارداد‌های آتی پسته اختصاص یافت.

به گزارش همشهری، از هفته قبل برای نخستین‌بار معاملات آتی پسته در بورس کالا آغاز شد. نخستین‌بار است که معاملات پسته در قالب قرارداد‌های آتی در جهان در یک بورس انجام می‌شود. قبلا هم معاملات آتی زعفران برای نخستین‌بار در جهان در ایران آغاز شده بود. با آغاز معاملات آتی پسته بخش زیادی از معاملات به این محصول اختصاص یافت و حتی معاملات آتی زعفران و زیره را هم تحت‌تأثیر قرار داد.

آغاز معاملات آتی پسته از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند ایران را به مرجع قیمت‌گذاری این محصول در دنیا تبدیل کند و بر روند تولید و کیفیت این محصول در ایران اثر‌گذار باشد. ایران و آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده‌‌های پسته در دنیا هستند و آغاز معاملات آتی پسته می‌تواند بر قدرت رقابت ایران در بازار‌های جهانی در مقابل آمریکا اضافه کند. آمار‌ها نشان می‌دهد در هفته قبل در مجموع 613میلیارد و873 میلیون قرارداد آتی در بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت که این مقدار نسبت به میانگین معاملات آتی 45درصد افزایش نشان می‌دهد. متوسط معاملات قرارداد‌های آتی از ابتدای امسال تاکنون 425میلیارد تومان بوده که این مقدار با آغاز ورود پسته به معاملات آتی یکباره جهش کرده است.

در هفته قبل از جمع کل معاملات انجام شده در تالار معاملات مشتقه 377میلیارد تومان یعنی رقمی معادل61درصد به معاملات آتی پسته و بقیه به معاملات آتی زعفران و زیره اختصاص یافته است. استقبال از ورود معاملات آتی پسته به حدی بوده که ارزش کل معاملات آتی زعفران تحت‌تأثیر قرار گرفته و بخشی از معاملات این محصول به دادوستد قرارداد آتی پسته تعلق گرفته است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند معاملات آتی پسته بتواند جایگزین مناسبی برای معاملات آتی سکه باشد. هفته قبل همچنین 182میلیارد و 300میلیون تومان قرارداد آتی زیره سبز و 54میلیارد تومان قرارداد‌های آتی زعفران توسط سرمایه‌گذاران در بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت. با اضافه شدن معاملات آتی پسته به قرارداد‌های آتی پسته در بورس کالا جمع کل ارزش معاملات آتی در بورس کالا در پایان هفته قبل به 13هزار میلیارد تومان رسید. انتظار می‌رود به‌دلیل استقبال سرمایه‌گذاران از این معاملات تا پایان امسال جمع کل ارزش معاملات آتی پسته در بورس کالا به مرز 9هزار میلیارد تومان هم برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید