رونمایی از جت آموزشی تولید داخل
جت آموزشی «یاسین» که در داخل طراحی و ساخته شده است، پرواز موفقیتآمیز خود را در پایگاه شهید نوژه همدان انجام داد. به گفته امیر سرتیپ عبدالکریم بنیطرفی، رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، طراحی این هواپیما در کشور سبک جدیدی را در حوزه ساخت هواپیما برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورده است.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه با پرواز «یاسین» میتوانیم بگوییم از امروز صنعت ساخت هواپیماسازی کشور بهطور کامل شروع به کار کرد، اظهار داشت: «این جت مطابق با نیازهای نیروی هوایی ارتش و با مشارکت چندساله بین سازمان صنایع هوایی و نیروی هوایی ساخته شد و درنظر داریم هر چه سریعتر آن را به مرحله تولید انبوه رسانده و در اختیار نیروی هوایی قرار دهیم.»
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از جت آموزش پیشرفته بومی یاسین در پایگاه شهید نوژه همدان با بیان اینکه تجهیز ناوگان هوایی کشور به هواپیمای جت آموزش پیشرفته بومی یاسین، چرخه تولید قدرت هوایی ایران در بعد صنعتی را به شکلی منسجم تسریع میدهد، افزود: «هواپیمای یاسین، نهتنها ماهیت راهبردی علمی و فناورانه دارد و بر ارتقای قدرت ملی تأثیرگذار خواهد بود بلکه بهعنوان نماد بارز و افتخارآمیز شکست تحریمهاست که پیام بسیار روشنی را به نظام استکبار منعکس خواهد کرد.»
این جت آموزشی آنطور که امیر حاتمی گفته، قرار است نیاز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را در حوزه آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته پس از گذراندن دورههای آموزشی مقدماتی و متوسط با هواپیماهای ملخی، برآورده کند و با تولید این جت، وابستگی به سایر کشورها در تکمیل دوره آموزشی خلبانان هم رفع خواهد شد.
معمولاً در دنیا، مجموعهای از چند کشور صاحب تکنولوژی و دانش فنی، بهصورت مشترک، اقدام به طراحی و ساخت یک هواپیما در این رده و کلاس میکنند چرا که امکانات و زیرساختهایی نظیر آزمایشگاه تونل باد، تست سازه و تستهای استندی و سایر تجهیزات دقیق بهعلت پیچیدگی محصول نیاز به دانش بالا و سرمایهگذاری سنگین دارد.
جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی یاسین، دارای ۱۲ متر طول، 4 متر ارتفاع و 5.5 تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و میتواند تا سقف ۱۲ کیلومتر پرواز کند.
بال این هواپیما با بیش از ۱۰ متر طول و ۲۴ مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.
وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانورهای مختلف و بهخصوص خروج از حالت «اسپین» یا سقوط دورانی برطرف میکند.
جت آموزشی پیشرفته یاسین از 2موتور توربو جت با قدرت رانش 7 هزار پوند بهره میبرد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیماهای جنگنده دنیاست.
علاوه بر این، کابین این هواپیما با چینش پشت سر هم و غیرهمسطح بهگونهای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و بهویژه استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند.
صندلیپران این هواپیما نسبت به نمونههای خارجی خود قادر است در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشینها را در کسری از ثانیه تا ۱۰۰ متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند.
میزان مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها ۷۰۰ متر است؛ بنابراین هواپیمای «یاسین» حتی قابلیت فرود روی باندهای کوتاه را داراست.