• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85857
+
-

معمای زم و دوستان

سرشبکه ضدانقلاب آمدنیوز در نخستین بخش از اعترافات، نام محمدحسین رستمی را به‌عنوان یکی از همکاران خود ذکر کرده است؛ کسی که در سال96 به جرم جاسوسی بازداشت شد

بازداشت سرشبکه ضدانقلاب آمدنیوز، انتظارات نسبت به افشای روابط او با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی و البته منابع داخلی روح‌الله زم را افزایش داده است. یک فایل تصویری چندثانیه‌ای در ارتباط با همکاری‌های زم با یک جاسوس بازداشت‌شده سابق، نخستین سری از اطلاعاتی است که مازاد بر گزارش نخستین دستگیری او در روز شنبه 20مهرماه به‌دست آمده است. محمدحسین رستمی، مؤسس سایت عماریون و فعال ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در سال‌های 84 و 88، نخستین نامی است که در اعتراف‌های زم لو رفته است. خبرگزاری فارس در توصیف این فرد نوشت: «محمدحسین رستمی، جوان 34ساله‌ای با هیبت کاملا حزب‌اللهی بود که چندی قبل خبر بازداشت شوک‌آورش به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی رسانه‌ای شد.» زندگی او به 3اپیزود دوره نوجوانی و جوانی تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال84، دوره فعالیت تبلیغاتی و رسانه‌ای در حمایت از دولت محمود احمدی‌نژاد و پس از آن حضور در سوریه خلاصه می‌شود.

اپیزود اول؛ نوجوان حزب‌اللهی
محمدحسین رستمی دوره نوجوانی و جوانی خود را در بسیج می‌گذراند. از 13سالگی «کار خبری و تبلیغاتی» می‌کرده و به گفته خودش با این امور نیز آشنایی داشته است. در گفت‌وگویی که سال90 با روزنامه شرق داشته به حضور 13ماهه خود در مناطق عملیاتی تفحص شهدای جنگ تحمیلی اشاره می‌کند. اینها البته تا قبل از سال84 و حضور در ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد بودند. ساکن شهرری بوده و در توصیف نوجوانی خود می‌گوید: «در کارهایی که تشخیص می‌دادم به نفع اسلام و نظام است، شرکت می‌کردم؛ کفن‌پوشیدن‌ها و...»

اپیزود دوم؛ عضو ستاد انتخاباتی
سال84 با نام‌نویسی احمدی‌نژاد در رقابت‌های انتخاباتی وارد ستاد مرکزی به ریاست مهرداد بذرپاش می‌شود. بعد هم در حراست سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور مشغول به‌کار می‌شود. با این حال وقتی نانی از گندم انتخابات نصیب او نمی‌شود، کم‌کم مخالف‌خوانی‌ها را با طیف احمدی‌نژادی‌ها آغاز می‌کند: «یک‌مدت ماندم تا اختلاف پیدا کردم با جوان‌هایی که تا قبل از 84 غاز می‌چراندند ولی بعد از پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات به آلاف و الوف رسیدند.» بعد از آن با نام مستعار در سایت‌های اصولگرا گزارش‌نویسی می‌کند. در سال88 هم کار ستادی برای احمدی‌نژاد می‌کند. در بازرسی وزارت رفاه مشغول به‌کار می‌شود و همان‌ها به او پیشنهاد می‌دهند یک سایت راه‌اندازی کند.

اپیزود سوم؛ جبهه سوریه
رستمی بعد از فاصله ایدئولوژیک خود از جریان محمود احمدی‌نژاد در آذرماه سال89، با مدیریت سایت عماریون راه مالی خود را از ستادهای انتخاباتی دولت مهرورز جدا کرده بود. از او پس از انتخابات سال92 و واگذاری قدرت از دولت محمود احمدی‌نژاد خبری به‌دست نمی‌آید. سازمان اطلاعات سپاه با انتشار دومین کلیپ تصویری از روح‌الله زم در پنجشنبه هفته گذشته از روابط رستمی و زم پرده برمی‌دارد. با فعالیت آمدنیوز، رستمی همکاری خود را با این کانال تلگرامی آغاز می‌کند. او در فایل صوتی منتشرشده در این کلیپ می‌گوید: «روح‌الله پول جور کن، پول!» و زم با تأیید این موضوع می‌گوید: «این مربوط به آخرین صوتش است.» زم اقرار می‌کند: «من خودم دو سه‌بار به او پول دادم.» زم در اعترافات خود می‌گوید که رستمی عملیات‌ها را برای او لو می‌داده است.
جنگ سوریه شاید سرنوشت متفاوتی برای رستمی رقم زد. او که در سال96 چندمدتی به جبهه‌های سوریه رفته بود، ناگهان به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی بازداشت می‌شود. هم‌اکنون نیز در حال گذراندن 10سال حبس خود است. انتشار این فایل صوتی و آغاز اعترافات زم شاید جدی‌ترین هشدار به افراد مرتبط با روح‌الله زم طی 3سال گذشته بود. اعترافات زم تهدید بزرگی برای چهره‌های ناشناخته پشت پرده این جریان محسوب می‌شود؛ اتفاقی که در حادترین حالت خود ممکن است دامنگیر برخی مسئولیت‌ها و صاحبان پست‌ها هم بشود.

سردرگمی ضد انقلاب درباره نحوه دستگیری زم

یک‌هفته پس از بازداشت روح‌الله زم، مدیر سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز تفسیرهای مختلفی درباره نحوه بازداشت او ایجاد شد. این تحلیل‌ها به‌ویژه پس از اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه مبنی بر عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چندوجهی برای دستگیری زم منتشر شدند که جزئیاتی از آن منتشر نشده است. با این حال انتشار گزارش‌های متعدد خارجی از همکاران روح‌الله زم در خارج از کشور و گزارش صداوسیما از ابعاد این ماجرا، بازداشت و دستگیری او در عراق را تلویحا تأیید کردند. شیرین نجفی، فردی که در گزارش صداوسیما از او با عنوان مدیر دوم کانال آمدنیوز یاد می‌شود در گزارش صداوسیما می‌گوید با روح‌الله زم در عراق دیدار کرده است.

نجف، بغداد یا اربیل؟
«علی.ج» ضدانقلاب خارج‌نشین کشور در اربیل عراق می‌گوید روح‌الله زم از پاریس عازم اردن می‌شود و سپس وارد عمان می‌شود و از آنجا عازم فرودگاه بغداد می‌شود تا اینکه در نجف با وعده دیدار با آیت‌الله سیستانی از سوی نیروهای قدس سپاه پاسداران بازداشت می‌شود. بی‌بی‌سی فارسی به نقل از یک منبع آگاه از دولت عراق نوشت: «دستگاه اطلاعاتی عراق همزمان با ورود هواپیمای حامل روح‌الله زم به بغداد او را بازداشت کرده و پس از مدتی تحویل ایران داده است.» و اینکه: «زم بیش از یک روز در بازداشت دستگاه اطلاعاتی عراق بود و سپس مطابق موافقتنامه استرداد مجرمین به ایران تحویل داده شد.» 
همچنین درحالی‌که «علی.ج» از شیرین نجفی به‌عنوان همکار اطلاعات سپاه در عملیات فریب زم یاد کرده بود، نجفی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با یک شبکه فارسی‌زبان خود را جزو معدود دبیرهای آمدنیوز معرفی کرد و گفت در کشاندن روح‌الله زم به عراق هیچ نقشی نداشته و خود نیز به عراق دعوت شده، اما به این سفر نرفته است.
شبکه المیادین لبنان نیز به نقل از منابع عراقی و کردی آگاه مدعی شد که روح‌الله زم، سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز در شهر اربیل عراق بازداشت شده است. خبرگزاری تسنیم به نقل از این شبکه گزارش داد: «سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز شنبه این هفته (۲۰مهر) وارد عراق شده و به سفارت فرانسه در شهر بغداد رفته و در آنجا بعد از دیدار و نشست با نیروهای امنیتی فرانسه، بغداد را به مقصد اربیل ترک کرده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید