• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85799
+
-

تشخیص روغن زیتون اصل


  روغن زیتون با کیفیت برای همه نوع پخت‌وپز قابل‌استفاده است و نباید استفاده از آن به تهیه سس سالاد محدود شود. برای انتخاب روغن مرغوب، ابتدا آن را ببویید، روغن زیتون خوب باید بوی زیتون، سبزی یا سیب بدهد؛ بویی که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است. در صورتی که بوی فلزی به مشامتان رسید، بدانید که آن روغن زیتون، نامرغوب یا فاسد است.
   چشیدن روش دیگر تشخیص روغن زیتون خالص است. برای این کار طوری روغن را روی زبان بریزید که سقف دهان را نپوشاند. مزه روغن نامرغوب روی زبان به کندی پخش می‌شود. گرچه برخی روغن‌های خوب در انتهای دهان مزه تندی ایجاد می‌کند که نشانه برداشت زیتون نارس است و با رسیدن، مقدار تندی آن کاهش می‌‌‌یابد.
    فراموش نکنید که رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت آن نیست و امکان تقلب در آن راحت است. علاوه بر آن هر نوع زیتون، رنگ مخصوص خود را داشته و درصورتی که میزان برگ‌های همراه دانه به هنگام روغن کشی زیاد باشد، رنگ روغن حاصله را تغییر می‌دهد.
  2تا 4قاشق غذاخوری روغن زیتون را در شیشه مربا ریخته، در آن را محکم ببندید و شیشه را به‌مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار‌دهید. اگر روغن منجمد شد، چربی تکثیر نشده، و روغن زیتون طبیعی است. اما درصورتی که روغن به‌صورت مایع باقی ماند، روغن زیتون طبیعی نیست.
   برخی فروشندگان شیشه‌های روغن زیتون را در پشت ویترین مغازه و در معرض نور قرار می‌دهند، از خرید این روغن زیتون‌ها خودداری کنید؛ چرا که نور موجب
 از بین‌رفتن بسیاری از مواد آنتی‌اکسیدان موجود در روغن‌زیتون برای مقابله با امراض و بیماری‌ها می‌شود.
    روغن زیتون را در جای خشک، خنک و تاریک قرار‌داده و در ظرف را بلافاصله بعد از مصرف ببندید؛ زیرا روغن زیتون به سرعت بو و مزه غذاهای مختلف را به‌خود می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید