• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85797
+
-

فراوانی عرضه و افت قیمت گوشت گوساله

فراوانی عرضه و افت قیمت گوشت گوساله

سیرنزولی قیمت انواع گوشت گوساله، گاوی و گوسفندی در بازار آغاز شده است. با علی خندان روجوان-رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی تهران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

قیمت گوشت گاوی و گوساله چگونه است؟
اکنون انواع گوشت گوساله و گاوی به وفور در بازار عرضه می‌شود و هیچ کمبودی برای تامین این فراورده وجود ندارد. این امر به همراه افت شدید تقاضا زمینه کاهش قیمت خرده‌فروشی این اقلام را فراهم کرده است. از چندی پیش که میزان عرضه دام افزایش و تقاضا کاهش یافت، سیر نزولی قیمت گوشت گاوی و گوساله در بازار آغاز شده است به‌نحوی که نرخ خرده‌فروشی انواع گوشت گوساله و گاوی طی یک‌ماه گذشته حدود 15تا 17هزار تومان کاهش داشته است. اما این کاهش قیمت در نرخ عمده‌فروشی گوشت لاشه گاو و گوساله حدود 30هزار تومان بوده است. با این روند اکنون نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه کامل گوساله به حدود 53تا 54هزار تومان رسیده است. اما این نوع گوشت حدود 25تا 27 درصد استخوان و چربی داشته و حدود 10درصد سود خرده‌فروشی  واحدهای صنفی نیز به آن اضافه می‌شود.

نرخ خرده‌فروشی مغز ران گوساله چقدر است؟
 قیمت خرده‌فروشی 54هزار تومانی مربوط به لاشه یا شقه کامل گوشت گوساله است. اما نرخ خرده‌فروشی گوشت گوساله پاک‌کرده در واحدهای صنفی به 80تا 85هزار تومان می‌رسد. گرانی گوشت قرمز، کاهش قدرت خرید مردم، تثبیت نرخ ارز، مقابله با قاچاق و رشد عرضه دام زنده و تداوم واردات گوشت منجمد زمینه فراوانی عرضه دام زنده سنگین و انواع گوشت گاوی و گوساله و سیر نزولی قیمت‌ها در بازار خرده‌فروشی را فراهم کرده است. با وجود این قیمت گوشت تابع عرضه و تقاضاست و معمولا در فصول سرد سال عرضه گوشت کاهش می‌یابد.

سهم واردات از بازار گوشت گاوی چقدر است؟
اکنون گوشت منجمد گاوی از کشور برزیل و گوشت تازه گوساله وارداتی از طریق سیستان و بلوچستان وارد بازار می‌شود. در واقع دام سنگین زنده وارداتی از پاکستان در زاهدان قرنطینه، پرواربندی و کشتارشده و پس از بسته‌بندی به‌صورت گوشت گرم به تهران و سایر نقاط کشور حمل و عرضه می‌شود. واردات گوشت منجمد برای تامین نیاز ارگان‌ها، ادارات یا عرضه خرده‌فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت می‌گیرد و انواع گوشت قرمز گاوی و گوساله در بازار فراوان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید