• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 25 مهر 1398
کد مطلب : 85756
+
-

الیزابت وارن، ستاره جدید دمکرات‌ها

مناظره داغ تلویزیونی دیروز دمکرات‌ها به صحنه انتقادهای بی‌پرده دیگر نامزدها از «الیزابت وارن»، سناتور اهل ایالت ماساچوست، تبدیل شد تا او را با پاسخ‌های حساب‌شده به ‌ستاره این رویارویی سیاسی تبدیل کند.

از میان 19نفری که در انتخابات داخلی حزب دمکرات نامزد شده‌اند، 12نفرشان در این مناظره حضور داشتند اما اندکی پس از آغاز بحث، تمرکز همه روی یک نامزد قرار گرفت؛ اتفاقی ناخواسته که از نگرانی دیگر نامزدها از پیشتازی خانم وارن حکایت داشت.
الیزابت وارن 70ساله طی هفته‌های اخیر همچون دیگر نامزدها با حضور در تجمع‌های انتخاباتی سخنرانی کرده و با روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی مختلف مصاحبه کرده است اما وعده‌ها و مواضع متفاوتش او را اکنون به نقطه ثقل حزب دمکرات تبدیل کرده است. دیروز دیگر نامزدها ترجیح دادند بیشتر وقت خود را صرف تاختن به برنامه‌ها، سخنان و مواضع خانم وارن کنند تا ارائه برنامه‌های خود.
سایه سنگین الیزابت وارن بر چهارمین مناظره دمکرات‌ها زمانی به خوبی حس شد که اندرسون کوپر، مجری معروف سی‌ان‌ان، دیگر نامزد زن حاضر در برنامه را با نام «خانم وارن» مورد خطاب قرار داد. تلاش دیگر نامزدها برای بیرون راندن الیزابت وارن از گردونه رقابت‌ها واکنشی به رشد آرام اما غیرمنتظره او در تازه‌ترین نظرسنجی‌هاست. او موفق شده برنی سندرز که در میان جوانان حزب دمکرات از محبوبیت بالایی برخوردار است را پشت سر بگذارد و فاصله خود را با جو بایدن، معاون باراک اوباما، که تا همین چند روز پیش بخت اول دمکرات‌ها برای مبارزه با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا به شمار می‌رفت، کاهش دهد.

نامزدهای حزب دمکرات با دیدگاه‌های به‌شدت متفاوت در انتخابات امسال حاضر شده‌اند؛ به همین دلیل مناظره دیروز عرصه بروز دیدگاه‌های مخالف بود. این تفاوت دیدگاه از منتهی الیه طیف چپ تا منتهی الیه طیف راست حزب دمکرات را در بر می‌گرفت اما زمانی که بحث به ماجرای استیضاح ترامپ رسید، همه هم‌صدا از آن حمایت کردند. پس از استیضاح ترامپ، تنها موضوع انتقاد از برنامه‌های الیزابت وارن بود که 11نامزد را در کنار هم قرار داد. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، امی کلوبوچار و پیت باتیگیگ از او در مورد هزینه‌های برنامه بلندپروازانه‌اش در زمینه بیمه عمومی انتقاد کردند. اندرو یانگ او را به‌خاطر سخنانش درباره ضرورت کوچک‌سازی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی آمریکا به‌شدت مورد انقاد قرار داد. کامیلا هریس رفتار وارن در سکوت در مورد فعالیت توییتری ترامپ را زیر سؤال برد و آن را ریاکارانه خواند. هریس جزو کسانی است که از مسئولان توییتر خواسته‌اند حساب کاربری دونالد ترامپ را معلق کنند. جو بایدن هم برنامه اصلی وارن یعنی همان برنامه خدمات بیمه عمومی را زیر سؤال برد و آن را مبهم و توخالی خواند.
الیزابت وارن اما نشان داد که سیاستمداری کارکشته است. او در تمام مدت 3ساعت مناظره به‌خود مسلط بود و با آرامش پاسخ همه انتقادها را داد. او با درایت از پاسخ مشخص به سؤال‌ها در مورد منبع تامین بودجه برنامه خدمات بیمه عمومی طفره رفت و با زیرکی تمام از دامی که مجریان برنامه برای او پهن کرده‌بودند گریخت. مجریان تلاش داشتند او را وادار کنند که بگوید در مقابل تعمیم بیمه خدمات درمانی به تمامی اعضای جامعه آمریکا، قصد دارد مالیات طبقه متوسط و مرفه را افزایش دهد. در مجموع یک ساعت و نیم از مناظره به بحث بر سر برنامه خدمات بیمه عمومی الیزابت وارن سپری شد.
الیزابت وارن نه‌تنها موفق شد از گزند انتقادهای تند رقبایش در امان بماند، بلکه هیچ وعده و شعاری اضافه‌تر از آنچه تاکنون در سخنرانی‌های تبلیغاتی و برنامه‌هایش آمده، نداد. وارن نشان داد یک سیاستمدار پخته و آرام است که می‌تواند در صورت انتخاب به‌عنوان نامزد نهایی حزب دمکرات، در مناظره‌های تلویزیونی، حمله‌ها و سخنان جنجالی دونالد ترامپ را مدیریت کند.

جو بایدن
رتبه در نظرسنجی‌ها :یک 26 %


برخلاف 3مناظره قبلی، این بار هیچ‌یک از نامزدها علیه بایدن سخنی نگفتند؛ نشانه‌ای برای اینکه دیگر کسی او را بخت اول کسب نامزدی حزب دمکرات نمی‌داند. سخت‌ترین لحظات برای بایدن 76ساله زمانی بود که مجریان برنامه او را در مورد فرزندش سؤال‌پیچ کردند. ترامپ فرزند بایدن را به فساد مالی در اوکراین متهم کرده است. بایدن همچون قبل، دائما برای پاسخ به سؤالات زمان کم می‌آورد؛ چرا که به بحث‌های حاشیه‌ای می‌پرداخت.


الیزابت وارن
رتبه در نظرسنجی‌ها :دو 23 %

الیزابت وارن اعلام کرده به‌دنبال تغییرات «بزرگ» و «ساختاری» است. او گفته برنامه‌اش انتقال قدرت از شرکت‌های بزرگ و ثروتمندان به مردم است. برنامه‌های او اکنون به یک فهرست بلندبالا تبدیل شده و به همین‌خاطر در میان دمکرات‌ها بر سر زبان افتاده است. برنامه اصلی او برنامه «درمان برای همه» است. وارن همچنین قول داده بدهی دانشجویان را ببخشد و غول‌های تکنولوژی را به شرکت‌های کوچک‌تر تبدیل کند. وارن با روی خوش پس از هر سخنرانی تبلیغاتی، با همه آنهایی که در صف «سلفی» ایستاده‌اند، عکس می‌گیرد.


برنی سندرز
رتبه در نظرسنجی‌ها :سه 16 %


برنی سندرز مثل همیشه علیه میلیاردرهای آمریکایی موضع گرفت و از جانب فقرا سخن گفت. حضور سندرز در این مناظره باعث شد تا بسیاری بپذیرند او با گذشت 2هفته از عمل جراحی قلب، سلامتی‌اش را به‌دست آورده است. سندرز بارها تفکرات لیبرالیستی بایدن را مورد انتقاد قرار داد و به انتقادهای بایدن بر سر ایدئولوژی سوسیالیستی خود پاسخ داد. او از فرصت این مناظره استفاده کرد و آدرس سایت تبلیغاتی‌اش را هم اعلام کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید