• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 25 مهر 1398
کد مطلب : 85747
+
-

11نفر در جریان تصادف تانکر سوخت و اتوبوس مسافربری، در شعله‌های آتش جان باخته بودند

حکم قطعی دادگاه در حادثه مرگبار سنندج

حکم قطعی دادگاه در حادثه مرگبار سنندج

با گذشت حدود 15ماه از تصادف مرگبار تانکر سوخت در سنندج که باعث مرگ 11نفر شد، شهرداری سنندج که پیش از این به میزان 25درصد در این حادثه مقصر شناخته شده بود از سوی دادگاه تبرئه شد اما مقصران دیگر محکوم شدند.

به گزارش همشهری، نیمه‌شب 20تیرماه سال گذشته، یک اتوبوس اسکانیا پس از سوار کردن مسافران در ترمینال سنندج، عازم تهران شد اما پس از خروج از ترمینال، راننده برای سوار کردن چند مسافری که کنار ترمینال ایستاده بودند توقف کرد و همین باعث حادثه‌ای هولناک شد. در همان لحظه یک تریلی حامل تانکر سوخت که از عراق به سمت کرمانشاه در حرکت بود و دچار نقص فنی شده بود، پس از گذشتن از شیب جاده با سرعت تمام به سمت اتوبوس متوقف شده در کنار ترمینال می‌رفت و راننده قادر به متوقف کردن آن نبود. تریلی حمل سوخت از پشت سر به اتوبوس برخورد کرد و پس از این برخورد تریلی واژگون شد و آتش گرفت. از طرفی شدت برخورد به حدی بود که اتوبوس هم از مسیر منحرف شد و به یک وانت که کنار ترمینال پارک بود، برخورد کرد و به‌خاطر منفجر شدن باکش، آتش گرفت. به‌دنبال این حادثه، تیم‌های امدادی راهی آنجا شدند و تلاش برای نجات مسافران شروع شد اما خیلی از آنها در محاصره آتش گرفتار شده و راهی برای فرار نداشتند. بررسی‌ها نشان می‌داد که پس از واژگون شدن تریلی، تانکر جدا شده و به سمت اتوبوس رفته و شیب جاده باعث شده بود که مایع سوختی داخل آن به سمت اتوبوس و پایین جاده سرازیر شده و همین باعث شود که آتش‌نشانان با حریق مهیبی روبه‌رو شوند که کنترل آن سخت بود. با این حال آنها موفق شدند پس از یک ساعت آتش را خاموش کنند اما مسافرانی که در اتوبوس گرفتار شده و نتوانسته بودند خودشان را نجات دهند، کاملا سوخته بودند و حتی شناسایی آنها مقدور نبود. در این حادثه راننده تریلی که تنها بود و 10نفر در داخل اتوبوس جانشان را از دست دادند. پس از آن بود که بررسی‌های کارشناسان برای مشخص شدن علت حادثه آغاز شد.
در تحقیقات اولیه معلوم شد که تانکر نفتکش، حامل نفت کرکوک عراق بود که به سمت پالایشگاه کرمانشاه در حرکت بود که پیش از رسیدن به مقصد این حادثه را رقم زد.

تیم کارشناسان پس از بررسی‌های همه‌جانبه مقصران حادثه را اعلام کردند و بر این اساس راننده تریلی که در مسیر مریوان- سنندج در حرکت بود به‌دلیل ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه و به‌دلیل داغ شدن ترمزها در شیب بلوار محل حادثه و همچنین متصدی شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی به‌دلیل رعایت نکردن قوانین اعزام کامیون به میزان 50درصد مقصر شناخته شدند. همچنین راننده اتوبوس به‌دلیل اینکه خارج از مقررات جاری در بیرون از محدوده پایانه اقدام به سوار کردن مسافران کرده بود به میزان 25درصد و شهرداری سنندج نیز که با وجود هشدارهای مکتوب از سوی پلیس نسبت به نصب سرعت گیر و علائم هشدار‌دهنده در شیب بیش از 10درصد بلوار حسینی کوتاهی کرده و محل را ایمن‌سازی نکرده و برای ترمیم کمربندی و راه‌اندازی آن اقدامی انجام نداده بود به میزان 25درصد در وقوع این تصادف مقصر شناخته شد.
به‌دنبال اعلام این نتیجه و با اعتراض شهرداری به گزارش کارشناسان، بررسی‌های دوباره انجام شد و تیمی از کارشناسان به بررسی دوباره علل حادثه پرداختند و در نهایت اعلام کردند که شهرداری سنندج در این ماجرا قصوری نداشته است. مدیر حقوقی و املاک شهرداری سنندج در جمع خبرنگاران، گفت: نبود کنارگذر و کمربندی برای تردد خودرو‌های ترانزیتی و تانکر‌های حامل مواد سوختی در سنندج باعث شده که این خودرو‌ها از بلوار دکتر حسینی تردد کنند. وی افزود: بلوار دکتر حسینی بلواری است با کارکرد شهری و عبور کامیون‌ها و تانکر‌های حامل مواد سوختی در این بلوار بسیار خطرناک بوده و بار‌ها شاهد تصادفات ناگواری در این مسیر بوده‌ایم.

عمیدی افزود: در نظریه کارشناسی و کروکی اولیه، شهرداری سنندج به‌دلیل عدم‌اصلاح هندسی معبر و شیب تند و غیراستاندارد بلوار دکتر حسینی ۲۵‌درصد مقصر شناخته شده بود؛ حال آنکه کارشناسان شیب بلوار دکتر حسینی را کمتر از 8 درصد اعلام کردند و با توجه به این مقدار شیب، شهرداری استاندارد لازم درخصوص احداث بلوار دکتر حسینی را رعایت کرده بود. 
درخصوص تعریض معبر هم بار‌ها شهرداری با نیروی انتظامی در راستای تعریض معبر نامه‌نگاری کرده بود و هیچ‌گونه قصوری متوجه شهرداری نبود.
مدیر حقوقی و املاک شهرداری سنندج، افزود: با پیگیری‌های مستمر اداره حقوقی شهرداری و وکیل پرونده، قرار منع تعقیب و رفع قصور شهرداری در شعبه ۱۰۶ دادگاه جزایی به‌صورت قطعی صادر شد. وی گفت: در این حادثه راننده تریلی به‌عنوان مقصر شناخته شد و پروانه فعالیت شرکت حمل‌ونقل بار به‌مدت یکسال، پروانه فعالیت شرکت حمل‌ونقل مسافری به‌مدت 3‌ماه لغو و مجوز فعالیت راننده اتوبوس نیز ۲ سال تعلیق شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید