• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 25 مهر 1398
کد مطلب : 85712
+
-

پیشنهاد‌های دوس داشتنی آخر هفته

پیاده آمده بودم...


   مسیر پیاده‌روی اربعین
پس‌فردا، که سالروز اربعین حسینی باشد، تهران است و یک مسیر خاص برای پیاده‌روی آیینی این روز. این سنت چند وقتی است که در ایران و شهرهای مختلف جا افتاده؛ کسانی که به هر دلیلی نتوانستند به پیاده‌روی اربعین بروند، برای مشارکت در این امر معنوی، سعی می‌کنند به‌صورت نمادین این حرکت را بین اماکن متبرکه انجام دهند. در تهران نیز، این مسیر از میدان آیینی امام‌حسین(ع)  تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری تعیین شده است. به این ترتیب که پیاده‌روی از ابتدای صبح اربعین از این میدان آغاز شده و تهرانی‌ها، به سمت شهرری حرکت می‌کنند. در میانه مسیر نیز شهروندان از مناطق مختلف به این جمعیت اضافه می‌شوند. در هر ساعتی که به این جمعیت اضافه شوید، می‌توانید این پیاده‌روی نمادین اربعین در تهران را تجربه کنید. البته همه‌‌چیز با نماز ظهر و در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پایان می‌پذیرد. شاید این پیاده‌روی، مهم‌ترین اتفاقی باشد که میدان امام‌حسین(ع) در طول سال به‌خود می‌بیند. موکب‌ها و دسته‌های عزاداری، خانواده‌ها و... از مواردی است که در این مسیر مشاهده خواهید کرد. در حوالی دولت‌آباد هم که موکب‌های عراقی‌های مقیم ایران پذیرای شما خواهند بود.



در همسایگی شهدا

 امامزاده علی‌اکبر چیذر
اگر در این روزهای خاص قصد دارید به یک مکان مذهبی بروید، چرا به امامزاده علی‌اکبر چیذر فکر نمی‌‌کنید؟ این امامزاده در محله‌ای قرار دارد که هنوز سنتی بودن خودش را حفظ کرده؛ با اینکه در یکی از شمالی‌ترین و مدرن‌ترین نقاط تهران واقع شده. بنای این امامزاده 2هزار مترمربع بوده و در سال 1369هم به‌طور کامل بازسازی شده. ضریح فلزی حال حاضر آن هم در سال 70 بود که جای ضریح چوبی‌اش را گرفت. آینه‌کاری داخل ساختمان حرم هم زیبایی خاص خودش را دارد. این امامزاده یک باب کتابخانه هم دارد. با مراجعه به این مکان مذهبی، هم می‌توانید زیارتی کرده و هم آب و هوایی عوض کنید. ضمن اینکه این مکان محل حضور یکی از معروف‌ترین مداحان کشور هم هست که باعث می‌شود تا در روزهای عزاداری، جمعیت زیادی روانه این مکان شوند. این بنا، منتسب به امامزاده علی‌اکبر از نوادگان حضرت سجاد (ع)است. نقل است که این امامزاده در زمان منصور دوانیقی از مدینه تحت تعقیب بوده و پس از مراجعه به ایران، در این منطقه به شهادت می‌رسد. در حیاط این مجموعه نیز صدها شهید آرمیده‌اند که باعث شده تابه اینجا گلزار شهدای شمیران هم بگویند.



عروس البرز

  کویری نزدیک تهران
خوبی ایران آن است که کشوری 4فصل محسوب می‌شود. یعنی حالا که کم‌کم داریم کاهش دما و سرمای هوا را از اواسط پاییز به بعد تجربه می‌کنیم، باز هم امکان‌های زیادی برای گردشگری وجود دارد. یکی از بهترین این امکان‌ها، کویرنوردی است. کویرها نیز زیبایی‌های خاص خودشان را دارند؛ خاصه در شبانگاهان که از فرط شفافیت و عمق دیدی که دارید احساس می‌کنید آسمان به زمین چسبیده. ایران کشوری نیمه‌خشک و غالباً بیابانی محسوب می‌شود. کویرهای ایران معروف هستند. این کویرها از مرکز ایران کشیده شده و تا جنوب شرقی تهران نیز می‌آیند. حتی در مسیر تهران به قم نیز بخش‌ اعظمی از این کویرها و نقاط بیابانی را می‌توانید مشاهده کنید. به همین دلیل کویرنوردی در این روزها و آخر هفته‌ها، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. فقط تنها اقدام به این کار نکنید؛ ممکن است بلد راه نباشید و راه را گم کنید. شهرهای ورامین و همچنین گرمسار و سمنان، به نوعی دروازه‌های ورود به کویر هم محسوب می‌شوند. از ورامین که بگذرید، می‌توانید کویر را لمس کرده و کاروانسراهای دیرگچین ، سنگی ، قصر بهرام ، عین‌الرشید و... را مشاهده کنید. دیرگچین را مادر کاروانسراهای ایران نیز می‌نامند.


دشت آزو

  نزدیک تهران
در اطراف تهران و با طی یک مسافت دو، سه ساعته، گاهی به چشم‌اندازی از طبیعت می‌رسید که واقعاً یک شگفتانه محسوب می‌شود. دشت آزو ازجمله این شگفتانه‌هاست. البته بهار، بهترین فصل مراجعه به این منطقه است. ضمن اینکه زمستان‌ها به واسطه سرمای سخت و صعب‌العبور بودن، حتی خود اهالی روستای نوا در حوالی این دشت، به آمل می‌روند تا بعد از گذشت سرما، به روستای‌شان برگردند. اما حالا که سرمای هوا به‌صورت جدی شروع نشده، فرصت دارید که بازدیدی از این دشت داشته باشید. این دشت، نزدیک‌ترین و زیباترین چشم‌انداز دماوند را پیش روی شما قرار خواهد داد. حتی اگر با تجهیزات و ایمنی کامل هم به این‌ نقطه بروید، می‌توانید رصد شبانگاهی خوبی هم از آسمان بی‌کران داشته باشید. برای سر زدن به این دشت باید به روستای نوا بروید. این روستا از روستاهای شهرستان لاریجان مازندران محسوب می‌شود؛ در فاصله‌ای نزدیک به تهران. به همین دلیل است که بهار و تابستان، انبوه تهرانی‌ها راهی این ییلاق می‌شوند. دشت آزو را به نوعی عروس دشت‌های البرز هم نامیده‌اند؛ تا بدین‌ترتیب حق مطلب را درباره‌اش ادا کرده باشند. به هر حال تا زمستان نیامده، فرصت را از دست ندهید.


غذایی در بازار

   چلوکبابی‌های قدیمی بازار تهران

احتمالاً زیاد اتفاق می‌افتد که سری به بازار تهران بزنید. بیشتر شهروندان تهرانی ترجیح‌‌شان این است که برای خریدهای خود، سری به بازار تهران بزنند. این گشت و‌گذار اقتصادی و خریدارانه هم معمولاً چند ساعتی به طول انجامیده و حتی به ظهر و بعداز ظهر هم کشیده می‌شود. طبیعی است که در طول این زمان نمی‌توانند گرسنه بمانند. پس بهترین گزینه برای آنها، صرف غذا در بازار است. بازار تهران از قدیم‌الایام چلوکبابی‌های معروفی داشته است. هم‌اکنون هم چلوکبابی‌هایی چون مسلم، شمشیری ، شرف‌الاسلامی و...، با قدمت چند دهه‌ای، سرگرم ارائه خدمات غذایی به مردم هستند. کیفیت غذا و سابقه آنها هم به قدری خوب است که گاهی باید چند 10دقیقه‌ای هم منتظر بمانید تا جایی برای شما خالی شود و مستقر شوید و غذایی میل کنید. جالب اینکه بخشی از این رستوران‌ها هم به‌صورت خانوادگی اداره می‌شوند. جاذبه این رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها به قدری است که حتی پای خریداران شهرستانی و توریست‌ها را هم به آنها کشانده است. ته‌چین، شیشلیک، باقالی‌پلو با ماهیچه و... ازجمله غذاهایی است که می‌توانید در این رستوران‌ها میل کنید.



بی‌ریا باش

   غذاخوری‌های کثیف

قرار نیست همه شکم‌گردی‌ها‌ تر و تمیز و لوکس و مجلسی باشند. اصلاً بعضی از مردم دوست دارند به غذاخوری‌ها و فست‌فودهای کثیف و معمولی بروند و با همان ساندویچ‌ها و غذاها صفا می‌کنند. این هم یک سلیقه است دیگر، نمی‌شود کاری برایش کرد. به همین دلیل است که در تهران، برندهایی ایجاد شده‌اند که به رستوران‌های «کثیف» شهره‌اند. 
معمولاً هم چند تایی از آنها را می‌شناسیم که برویم و سری بزنیم. شگفت اینکه بعضی از آنها هم به‌شدت شلوغ هستند؛ با اینکه هیچ جای مناسبی برای پذیرایی هم ندارند. اما با وجود همه اینها، رستوران‌ها و فست‌فودهای کثیف هم، می‌توانند گزینه‌ای باشندکه حتی برای یک‌بار هم که شده تجربه‌شان کنیم. البته منظورمان از واژه کثیف، به‌معنای غیربهداشتی بودن نیست؛ بیشتر به مفهوم معمولی و ساده بودن است. بهداشتی نباشند که وزارت بهداشت سریع پلمب می‌کند. از معروف‌ترین این برندها در تهران می‌توان به اژدر زاپاتا، فست‌فود فری کثیف و... اشاره کرد. بخشی از فلافلی‌های ارگ تهران ، میدان راه‌آهن ، شوش و... را هم به این سیاهه می‌توانید اضافه کنید.



مهمان عروسک‌ها

موزه عروسک‌های ملل

عروسک‌ها جزو نمادهای مهم فرهنگی هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند؛ یعنی با مشاهده عروسک‌های هر جامعه‌ای، شما می‌توانید به انبوه اطلاعاتی از فرهنگ و مردم‌شناسی و ارزش‌های یک جامعه پی ببرید. در ایران نیز موزه‌ای وجود دارد که به‌نام موزه عروسک‌های ملل شناخته می‌شود؛ جایی در میرداماد تهران، حوالی خیابان نفت. این موزه گزینه بسیار مناسبی برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌هاست تا با فرهنگ‌های گوناگون در قالب عروسک‌های مختلف آشنا شوند. ضمن اینکه این عروسک‌ها، روایت‌هایی از آداب ، رسوم، افسانه‌ها، سبک زندگی، پوشاک و... کشورهای مختلف را هم در دل خود دارند. در این موزه بیش از 2هزار قطعه عروسک از 80کشور جهان موجود است؛ عروسک‌هایی در مدل‌ها و انواع مختلف. این موزه، با تلاش‌های مسعود ناصری دریایی، علی گلشن و... شکل گرفته و به قدری هم خوب کار کرده که جایزه موزه برتر را هم از شورای بین‌المللی موزه‌ها گرفته است. نکته بعدی هم آنکه این موزه، موزه‌ای خصوصی محسوب می‌شود. عروسک‌های این مجموعه به تفکیک قاره از هم جدا شده‌اند تا راوی روایت‌های فرهنگی و قومیتی نقاط مختلف جهان باشند.







عکس‌هایی از عکاسی

  موزه عکاسخانه شهر

این موزه جایی در مرکز شهر آرام گرفته است. در خیابان بهارشیراز، حوالی میدان هفت‌تیر تهران؛ در بوستان بهارشیراز. نخستین موزه تخصصی تاریخ عکاسی در خاورمیانه هم لقب گرفته است. این موزه در 28 اردیبهشت‌ماه 1374 و همزمان با روز جهانی موزه در این مکان افتتاح شد؛ در فضایی به مساحت 250مترمربع. این موزه گنجینه‌ای از عکس و میراث تصویری عکاسی شامل کارت‌پستال، نگاتیوهای شیشه‌ای‌، دوربین‌ها و... است. فضای داخلی این موزه هم 4 سال پیش مرمت و بازسازی شد. در جریان بازسازی، کتابخانه‌ای به این مجموعه اضافه شد. به‌طور کلی هر چیزی که در این موزه مشاهده خواهید کرد، 2 قسم است؛ دوربین‌ها و ابزار و ادوات مختلف عکاسی. بخشی هم شامل عکس‌ها و کارت‌پستال‌ها و نگاتیوهای شیشه‌ای. انواع دوربین‌های قدیمی شامل استودیویی، جعبه‌ای، فانوسی، استریوسکوپ یا جهان‌نما، فیلم فوری و... را در این مجموعه می‌توانید به تماشا بنشینید. از دیگر جذابیت‌های این موزه می‌توان به نخستین نمونه از عکس‌های تاریخ عکاسی ایران اشاره کرد که غالباً متعلق به عصر قجرها هستند؛ بخشی هم به دوره پهلوی اول مربوط می‌شود. عکس‌های قدیمی ایران و تهران را می‌توانید در اینجا تماشا کنید.






پاتوق  هنرمندان

پارک هنرمندان

پارک هنرمندان یا ایرانشهر، جایی در مرکز شهر آرام گرفته است. البته بیشتر به خانه هنرمندان هم شهره است، چرا که این مکان درست در مرکز این بوستان زیبا قرار دارد. قدمت این پارک هم به زمان قاجارها برمی‌گردد؛ چرا که بخشی از اراضی یکی از شاهزاده‌های قجری بوده. در دهه 70این مکان، توسط شهرداری تملیک شده و تبدیل به این بنای امروزی شد. این پارک امکاناتی چون خانه هنرمندان، تماشاخانه ایرانشهر، کتابخانه، بازارها و فروشگاه‌های فروش صنایع‌دستی، کافی‌شاپ، رستوران گیاهی، زمین فوتبال، زمین بسکتبال و... دارد. به‌طور منظم نیز رویدادهایی هنری چون کنسرت‌های موسیقی و نمایشگاه‌های آثار هنری و تئاتر و نمایش فیلم هم در آن برگزار می‌شود. این مکان را به نوعی پاتوق اهل هنر هم می‌دانند؛ هرچند که همه می‌توانند از محوطه‌اش استفاده کنند. به واسطه وجود کافی‌شاپ و رستوران و برنامه‌ها و نمایشگاه‌های خاص، این بوستان در شبانگاهان رونق خوبی دارد و برای یک شب‌گردی جانانه، گزینه مناسبی تلقی می‌شود. دسترسی به این مکان نیز ساده است؛ از طریق متروهای طالقانی یا هفت‌تیر، می‌توانید با یک پیاده‌روی کمتر از 5الی 7دقیقه‌ای، خودتان را به این مجموعه برسانید.





معروف‌ترین بوستان

پارک ملت

پیش از این هم اشاره شده که در شهرسازی مدرن، دیگر اماکن کارکرد یگانه نداشته و غالباً کارکردهای چندگانه دارند. مثل اینکه یک بوستان بزرگ، می‌تواند گزینه به‌شدت مناسبی برای یک شب‌گردی عالی باشد. بوستان ملت، به خیابان‌ ولیعصر و بزرگراه نیایش و مجموعه انقلاب و ساختمان مرکزی صدا و سیما محدود می‌شود. در سال 1345نیز ساخت آن شروع شد. روبه‌روی پارک در راسته خیابان ولیعصر نیز، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های متعدد و شیک و معروفی هم وجود دارند که شب‌گردی در این بوستان را خوشایند می‌سازند. طی یک نظرسنجی به عمل آمده، پارک ملت نخستین بوستانی است که معمولاً تهرانی‌ها به غیرتهرانی‌ها معرفی می‌کنند تا بدانجا رفته و سیر و سیاحتی کنند. این پارک امکانات خوبی برای پیاده‌روی خانواده‌ها و بازی کودکان دارد. ضمن اینکه در ضلع جنوبی آن یکی از بزرگ‌ترین پردیس‌های سینمایی کشور را هم می‌توانیم مشاهده کنیم. دسترسی به این بوستان هم که راحت است؛ چه با وسیله شخصی و چه با بی‌آرتی، به‌راحتی می‌توانید به آن برسید. فاز دوم این پارک با الهام از پارک‌های انگلیسی ساخته شده است. این بوستان دریاچه مصنوعی و... هم دارد و شبانگاهان، میزبان خانواده‌های زیادی است.







ساده ساده ساده

بازی دوز

دوز هم از آن دست بازی‌های اصیل و کلاسیک ایرانی است که همه ما تجربه بازی آن را داریم. البته وقتی می‌گوییم همه ما، یعنی نسل‌هایی که کودکی‌شان با موبایل،‌کامپیوتر و... پر نشد. بازی تنها یک کاغذ و قلم می‌خواهد. در ساده‌ترین و معروف‌ترین شکل ماجرا، یک جدول سه در سه می‌کشید. هر بازیکن هم یکی از علامت‌های ضربدر یا دایره را برای خودش انتخاب می‌کند. سپس شروع می‌کنند به چیدن این علامت‌ها. هدف این است که در یکی از ردیف‌های افقی و عمودی و قطری، هر کدام از بازیکنان بتوانند علامت‌های خودشان را پشت سر هم چیده و آن ردیف را از آن خودشان کنند. در شکل دیگری، می‌توانید 3مستطیل تو در تو کشیده و با 4 خط قطری، گوشه‌ها را به هم وصل کنید. وسط اضلاع هم باید به هم وصل شود. در این نوع از بازی دوز، رقبا به جای خودکار، از نخود و لوبیا استفاده می‌کنند تا به نوبت کار کرده و بتوانند یکی از اضلاع یا خطوط را از آن خود کنند. بازیکن مقابل هم باید مانع این کار شود؛ ضمن اینکه بتواند مهره‌های خودش را در یک ضلع و قطر قرار دهد.








بازی و هیجان

سینما هفت‌بعدی آب و آتش

وقتی که سینما به میدان آمد، جنبه‌های دیگری هم به رسانه‌ها اضافه شد؛ مثل تجربه همزمان صدا ، تصویر، حرکت و... . اما در سال‌های اخیر، بعدهای دیگر هم در حال اضافه شدن به سینماست. حتی سینماها با گیم‌ها ترکیب شده و از این حیث، ابعاد مختلفی به‌خودشان گرفته‌اند. در نتیجه یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات را پیش روی هر کسی قرار می‌دهند. یکی از این سینماهای چند بعدی، سینمای هفت‌بعدی بوستان آب و آتش است؛ جایی که در همسایگی گنبد مینا آرام گرفته و پذیرای شماست. در این سینما، شما علاوه بر صدا و تصویر، حرکت فوق پیشرفته صندلی‌ها ، توفان، رعد و برق و... را هم خواهید داشت. ضمن اینکه هر صندلی هم مجهز به یک تفنگ لیزری است که می‌توانید از آن استفاده کنید و ماحصل همه اینها، هیجان بالایی را به شما تزریق خواهد کرد. در این بازی، شما با دیگر حاضران در سالن در یک بازی شرکت کرده و زامبی‌ها را نابود خواهید کرد. این سینما، نخستین سینماگیم هفت‌بعدی ایران است که امکان ارائه جدیدترین بازی‌های گیگامون و زامبی را دارد. بزرگ‌ترین و عریض‌ترین پرده سه‌بعدی حال حاضر ایران هم متعلق به این مجموعه است.






آلفا و کاسیا

دلفیناریوم برج میلاد

تا پیش از این، اگر می‌خواستید سری به هنرنمایی دلفین‌ها و پارک‌های دلفینی بزنید یا باید به جزیره کیش سفر می‌کردید یا در سفر به کشورهای دیگر چنین تجربه‌ای را از سر می‌گذراندید. اما حالا و در کنار برج میلاد، دلفیناریومی ایجاد شده که این تجربه را، در قلب پایتخت برایتان امکان‌پذیر می‌کند. این تفریح برای شما، در سانس‌های مختلف امکان‌پذیر است و هر سانس را هم یک ساعت درنظر گرفته‌اند. دلفیناریوم برج میلاد را، مرتفع‌ترین نوع آن در جهان می‌دانند؛ چرا که اساساً دلفین‌ها در فضای غیربومی به سختی تاب می‌آورند. این مجموعه تفریحی، 3200مترمربع مساحت داشته و می‌تواند پذیرای 1200نفر باشد. این مجموعه امکان شبیه‌سازی آب اقیانوس را هم برای این جانوران دریایی فراهم کرده است. انجام حرکات آکروباتیک، کشیدن نقاشی،نواختن ساز دهنی توسط شیرهای دریایی و... از نمایش‌هایی است که در این مجموعه انتظار شما را می‌کشد. نام دلفین‌های مجموعه را هم آلفا و کاسیا گذاشته‌اند. ضمن اینکه می‌توانید درصورت امکان عکس یادگاری هم با این دلفین‌ها و شیرهای دریایی هم بگیرید و برای همیشه خاطره‌اش را نزد خودتان نگه دارید. مراجعه به این مکان نیز ساده است؛ امکان پارکینگ هم که دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید