• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85580
+
-

یک قدم تا نینوا

رئیس ستاد عتبات عالیات البرز: ارزش تجهیزات و مواد غذایی ارسال‌شده به نجف اشرف 2 میلیارد تومان است

اربعین
یک قدم تا نینوا

فتانه احدی| البرز - خبرنگار:

اربعین دیگر تنها یک نام و یک مراسم سوگواری نیست. اکنون سال‌هاست که اربعین موجی خروشان از عزاداران و حرکتی عظیم در جهان است به سوی نقطه‌ای که میلیون‌ها زائر به شوق زیارت سالار شهیدان گرد هم جمع می‌شوند.اربعین بزرگ‌ترین همایشی است که نه‌فقط مسلمانان، بلکه از ادیان دیگر هم در آن شرکت دارند و هر سال با شکوه بیشتری برگزار می‌شود. مردم عاشقی که با نیت قلبی خود آنچه در توان دارند در سبد اخلاص می‌گذارند تا به نوعی در این همایش عقیدتی و مذهبی سهیم شوند. 

یکی با کمک‌های مالی و دیگری با ارائه خدمات و کمک به زائران نیت خود را ادا می‌کند. برخی برای شرکت حضوری در این مراسم از چند روز قبل راهی کربلا می‌شوند و برخی که توان رفتن ندارند از دور به تماشای این همایش می‌نشینند و آرزو می‌کنند روزی بتوانند زائر شهدای کربلا و امامان صبر و استقامت باشند. مردم البرز نیز مانند دیگر استان‌ها هرسال مشتاقانه‌تر از قبل در این راه قدم برمی‌دارند.

در این بین سازمان‌ها و نهادهای مختلفی برای فراهم کردن مقدمات این سفر زیارتی از ماه‌ها قبل شروع به کار می‌کنند. هماهنگی‌های لازم با دفاتر موقت صدور روادید برای صدور ویزا توسط سازمان حج و زیارت، جمع‌آوری نذور و هماهنگی‌های لازم برای برپایی موکب‌ها توسط سازمان حج و زیارت و همچنین اداره اوقاف و امور خیریه استان انجام می‌شود.از 2 ماه قبل از اربعین اداراتی مانند اوقاف و امور خیریه البرز با کمک‌های مردمی مشغول مهیا کردن اقلام و مواد غذایی لازم برای موکب‌های برپاشده در ایام اربعین شدند.


 قدمی کوچک برای زائران کربلا

یکی از بانوانی که در امامزاده محمد(ع) به همراه تعدادی از بانوان اقدام به مهیا کردن مواد غذایی کرده می‌گوید: امسال نتوانستم به کربلا بروم، اما برای فراهم کردن مواد غذایی مورد استفاده در موکبی که اداره اوقاف البرز برپا می‌کند کمک می‌کنم.

«مریم مرادی» می‌گوید: آرزوی زیارت امام حسین(ع) و حضرت رقیه(س) را دارم و دوست دارم در ایام اربعین خادم زائران کربلا باشم، اما شرایط رفتن به زیارت را ندارم و این کار حداقل کاری است که در توان دارم و مدت 10 روز از صبح تا عصر با حضور در امامزاده به همراه دیگران به کارهایی از قبیل پاک کردن حبوبات و یا پوست گرفتن سیب‌زمینی و سرخ کردن و فریز کردن آن و دیگر کارها مشغول بودم.وی می‌افزاید: با مشارکت در این کار احساس می‌کنم شاید کوچک‌ترین قدمی برای زائران کربلا برداشته باشم و این کار آرامشی شیرین برایم به همراه دارد؛ هرچند حسرت زیارت کربلا را از بین نمی‌برد.


نمایش، نظم و قانونمندی ستاد اربعین 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز می‌گوید: اعضای ستاد اربعین استان باید در کنار تعلق خاطر به ائمه معصومین(ع)، با تعامل و هماهنگی مطلوب بین‌دستگاهی، نظم و قانونمندی را در این رویداد بزرگ به نمایش بگذارند.«سعید ناجی» می‌افزاید: فراهم کردن بسترهای لازم از سوی دستگاه‌های مختلف به منظور رفاه حال شهروندان از جمله ضروریات و وظایف این ستاد است که امیدواریم به نحو مطلوب بهتر از سال‌های گذشته به منصه ظهور و بروز برسد.

وی اظهار می‌کند: تدابیر و امکانات لازم برای حضور زائران البرزی در مراسم اربعین حسینی به مراتب شایسته‌تر از سال گذشته اندیشیده شده است.ناجی می‌افزاید: امسال دفتر موقت صدور روادید در البرز ایجاد شد که از این طریق زوار البرز، قزوین و غرب استان تهران توانستند نسبت به دریافت روادید اقدام کنند و به همه کمیته‌ها تاکید شد که زائران را از تبعات حضور غیرمجاز در مرزها آگاه کنند.وی با بیان این‌که وحدت رویه در خدمات‌رسانی و ساماندهی زائران بسیار حائز اهمیت است، تصریح می‌کند: موازی‌کاری آثار مثبتی در پی نخواهد داشت.


بزرگ‌ترین کنگره جهان تشیع 

رئیس ستاد عتبات عالیات البرز سهم خدمات‌دهی به زائران امام‌حسین(ع) از سوی استان را 37 هزار نفر عنوان می‌کند و می‌گوید: در مراسم اربعین 64 موکب از البرز در عراق فعال است که از این تعداد 26 موکب در نجف، 23 موکب در مسیر نجف به کربلا و 15 موکب در کربلا از زائران پذیرایی می‌کنند.«سلیمان شکری» می‌گوید: در سال‌های گذشته با توجه به حضور گسترده اقشار مختلف از ایران و دیگر کشورها در زیارت امام‌حسین(ع) می‌توان از این اجتماع به عنوان بزرگ‌ترین کنگره جهان تشیع یاد کرد.

وی می‌افزاید: در ادامه ایام سوگواری ماه محرم، بزرگ‌ترین پیاده‌روی از اوایل ماه صفر انجام می‌شود که تا بیست و هشتم این ماه ادامه دارد.شکری ادامه می‌دهد: در این همایش که میزبان 20 میلیون زائر از داخل و دیگر کشورها و مذاهب مختلف هستیم، موکب‌های متعدد از اهل تشیع، تسنن و حتی مسیحیان به زائران خدمات‌رسانی خواهند کرد. این مسئول استانی پیش‌بینی کرد که با توجه به آزاد شدن روادید، تعداد زائران کشور بالغ بر 3 تا 5 میلیون نفر افزایش داشته باشد. شکری می‌گوید: با توجه به حضور گسترده زائران، خدمت‌رسانی موکب‌ها تا 28 ماه صفر خدمت ادامه دارد.

رئیس ستاد عتبات عالیات البرز می‌افزاید: برای رفاه و تامین امنیت زائران، علاوه بر یگان ویژه استانی، کمیته امنیتی در کشور میزبان، تشکیل شد و مسئولیت پذیرایی زائران در مرز بر عهده استان‌های مرزی کشور است.این مسئول با اشاره به معین بودن استان البرز در استان کرمانشاه می‌گوید: البرز در ایجاد بسترسازی این استان برای هماهنگی اعزام، کمک می‌کند.وی ادامه می‌دهد: حدود 1600 نفر از البرز برای خدمات‌رسانی اعزام شده‌اند که در بین آنها تعدادی از اعضای جمعیت هلال احمر استان برای امکانات بهداشت و درمان در جایگاه مخصوص مستقرند.شکری با اشاره به کمک‌های مردمی در این مراسم، می‌افزاید: مردم می‌توانند نذور خود را به شماره حساب‌های ۷۷۶۶۴۸۲۸۸ و ۷۸۷۲۹۸۵۳۴ بانک کشاورزی و شماره کارت ۶۰۳۷۷۰۷۰۰۰۰۹۵۳۰۱ پرداخت کنند.


ارسال چهارمین کاروان نذور مردمی

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات البرز از ارسال چهارمین کاروان کمک‌های مردمی استان به کشور عراق خبر می‌دهد و می‌گوید: ارزش تجهیزات و مواد غذایی ارسال‌شده به نجف اشرف 2 میلیارد تومان است. این تجهیزات شامل امکانات برپایی موکب از جمله اسپیس، لوله، داربست، برزنت، تانکر آب، سرویس بهداشتی، حمام سیار، موکت، پتو، دستگاه‌های تمام‌اتوماتیک کباب‌پز و 5 دستگاه نانوایی است.

شکری در ادامه اضافه می‌کند: مواد غذایی از جمله برنج، آرد، گوشت، حبوبات، میوه و آب معدنی در قالب 4 کاروان با ۵۸ تریلر و کامیون به نجف اشرف ارسال شد.به گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات البرز، موکب استان برای پذیرایی و اسکان روزانه ۲۵ هزار نفر آماده خدمت‌رسانی به زائران امام‌حسین(ع) در نجف اشرف و 5 هزار نفر در کربلاست.

شکری می‌افزاید: موکب استان البرز از ۱۰ روز مانده به اربعین تا 5 روز بعد از اربعین به زائران خدمات ارائه می‌کند.وی به آدرس موکب استان البرز در نجف اشرف اشاره می‌کند و می‌گوید: موکب البرز در 5 فاز کنار هم در نجف اشرف جنب پله‌برقی ورودی به حرم حضرت علی(ع) خیابان شارع الحولی و در کربلا ستون ۱۴۱۸ موکب امام حسن مجتبی(ع) دایر است.


البرز ۵۰ موکب در عراق برپا می‌کند

رئیس ستاد عتبات عالیات البرز می‌گوید: البرز در اربعین سال جاری 64 موکب در عراق برپا کرده است.شکری با اشاره به این‌که استان البرز در راهپیمایی اربعین پذیرای بیش از 60 هزار زائر است، می‌افزاید: جمع‌آوری نذور برای پذیرایی از زائران امام‌حسین(ع) اقدامی مردمی است، به همین منظور مسئولیت جمع‌آوری نذور به موکب‌داران واگذار شده است.

وی در ادامه با بیان این‌که ستاد عتبات عالیات استان لایحه مساعدت را از سوی شهرداری به شورای اسلامی شهر فردیس ارسال کرده است، می‌گوید: این لایحه هنوز تصویب نشده است.رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات البرز در بخش دیگری از بارگیری ۷۵ کامیون اقلام برای ارسال به موکب‌های استان البرز در عراق خبر می‌دهد و می‌افزاید: این کامیون‌ها به سمت عراق حرکت کردند.شکری با بیان این‌که استان البرز در راهپیمایی اربعین سال جاری ۵۰ موکب برپا کرد، می‌گوید: از این میان 3 موکب مخصوص بانوان خواهد بود.به گفته وی، استان البرز در راهپیمایی اربعین امسال ۳۰ موکب در نجف، ۱۰ موکب میان راه و ۱۰ موکب در کربلا برپا می‌کند.


آغاز به کار نرم‌افزار موبایلی «مصباح» 

مدیر حج و زیارت البرز از آغاز به کار نرم‌افزار موبایلی مصباح خبر می‌دهد و می‌گوید: این نرم‌افزار برای امور راهنمایی زائران و اشیای گمشده تدارک دیده شده است.«عباس دمیرچی» درباره راه‌اندازی نرم‌افزار موبایلی مصباح برای زائران  امام‌حسین(ع) حسینی می‌افزاید: سازمان حج و زیارت که متولی راهنمایی و مدیریت امور راهنمایان و اشیای گمشده محسوب می‌شود، این نرم‌افزار را برای تسهیل امور زائران عزیز راه‌اندازی کرده است.

وی با اشاره به امکانات نرم‌افزار مصباح می‌افزاید: راهنمایی زائر به اماکن مورد نظر از روی نقشه یکی از امکانات این نرم‌افزار محسوب می‌شود.دمیرچی می‌گوید: زائر در صورت گم کردن همراه خود، می‌تواند مشخصات فرد همراه را در نرم‌افزار ثبت کند تا اگر فرد همراه پیدا شد، اطلاع‌رسانی لازم از طریق پایگاه‌های راهنمایی مستقر در عراق به فرد ثبت‌کننده درخواست انجام شود.

مدیر حج و زیارت البرز در خصوص خدمات این نرم‌افزار بابت اشیای گمشده نیز می‌افزاید: زائر در صورت گم کردن ملزومات همراه خود، می‌تواند مشخصات شیء مفقودی را در دسته‌بندی‌های مشخص، در نرم‌افزار مصباح ثبت کند تا به محض یافتن اشیای مدنظر، اطلاع‌رسانی لازم از سوی پایگاه‌های مستقر در عراق انجام شود.به گفته وی، تلفن‌های ضروری همانند مراکز درمانی و دفاتر بیمه‌ای نیز در این نرم‌افزار گنجانده شده است.

دمیرچی با بیان این‌که انتقادات و پیشنهادات در نرم‌افزار موبایلی مصباح قابل ثبت خواهد بود، می‌افزاید: زائر می‌تواند کاستی‌های موجود در ارائه خدمات را در نرم‌افزار ثبت کند. همچنین در راستای ارتقای سطح خدمات نیز پیشنهادات ثبت‌شده مورد توجه قرار می‌گیرد.وی افزود: زائر می‌تواند هر گونه رخداد و حادثه‌ای را که باید به اطلاع مسئولان امر رسانده شود، ثبت کند. همچنین آخرین اخبار و اطلاعیه‌ها در خصوص اربعین در این نرم‌افزار به اطلاع زائران خواهد رسید.


کمک نقدی شهرداری کرج  

شهردار کرج اعلام کرد: این شهرداری برای تامین مواد غذایی زائران  امام‌حسین(ع) و بازسازی عتبات عالیات ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص داد.«علی کمالی‌زاده» می‌گوید: از این رقم ۲۵۰ میلیون تومان توسط موکب مدیریت شهری کرج صرف تامین و توزیع مواد غذایی بین زائران حسینی خواهد شد.

وی می‌افزاید: ۲۵۰ میلیون تومان دیگر نیز در اختیار ستاد بازسازی عتبات عالیات قرار گرفته است. کمالی‌زاده در ادامه با اشاره به این‌که شهرداری کرج امسال نیز مانند سال گذشته توفیق خدمتگزاری به مردم در موکب شهرداری کرج را دارد، می‌گوید: 100 پاکبان شهرداری کرج در راهپیمایی اربعین به زائرین خدمت‌رسانی می‌کنند. مدیریت شهری کرج نیز ۴۵ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در مسیر پیاده‌روی اربعین قرار می‌دهد.این مسئول با بیان این‌که خدمات‌رسانی پاکبانان در راهپیمایی اربعین حسینی برگ زرینی از اقدامات شهرداری است، می‌گوید: امیدوارم شاهد خدمات شایسته‌ای از موکب شهرداری کرج به زائرین حسینی باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :