• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85557
+
-

هزار اثر تاریخی مازندران چشم‌انتظار افتتاح موزه کلبادی

 خانه کلبادی به عنوان یکی از مقاصد اصلی یافته‌های باستان‌شناسی و گنجینه میراث منقول مازندران همچنان چشم‌انتظار منابع مالی برای نمایش هزار اثر تاریخی است.به گزارش ایرنا، خانه منوچهر کلبادی یکی از خانه‌های تاریخی مازندران در شهرستان ساری و مربوط به اواخر دوره قاجار است. این بنا سال ۱۳۷۷ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

3 سال پیش بر اساس تفاهم‌نامه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با شهرداری ساری قرار شد علاوه بر استفاده از این خانه به عنوان یک اثر تاریخی، موزه‌ای درون مجموعه خانه کلبادی راه‌اندازی شود تا آثار تاریخی و باستانی منقول مازندران در آن به نمایش عموم گذاشته شود.اکنون پس از گذشت 3 سال موزه کلبادی هنوز در جایگاه اولیه خود ایستاده است. 

به گفته مسئولان بزرگ‌ترین مشکل برای ساخت موزه همان مشکل همیشگی تمام طرح‌های نیمه‌کاره یعنی کمبود اعتبار است.معاون میراث فرهنگی مازندران در این زمینه گفت: احداث این موزه قرار بود سال گذشته به اتمام برسد، اما برای اتمام کار به ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.«مهدی ایزدی» افزود: این اعتبار برای ویترین‌بندی و بخشی از مرمت خانه لازم است و تاکنون نیز ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی گفت: این اعتبار کافی نیست و بخش عمده کار باقیمانده که درصورت تامین اعتبار تا پایان سال آینده موزه کلبادی به بهره‌برداری می‌رسد. بنابراین به نمایش هزار اثر منقول زیرخاکی ثبت خزانه استان می‌توان امیدوار بود.در حال حاضر ۲۰ هزار قلم اثر منقول در خزانه میراث فرهنگی مازندران موجود است که ۱۶ هزار قلم از آنها در استان ثبت و برایشان پرونده تشکیل شده است. از این تعداد قرار است هزار اثر در موزه کلبادی نمایش داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید