• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85493
+
-

زنبورها به مقابله با آفات مزارع پارس‌آباد رفتند

سرپرست جهاد کشاورزی پارس‌آباد: امسال با استفاده از روش بیولوژیکی میزان مصرف سموم شیمیایی کاهش یافت

کشاورزی
زنبورها به مقابله با آفات مزارع پارس‌آباد رفتند

پوپک قاسمی | پارس‌آباد - خبرنگار:


اجرای موفق طرح کنترل آفات با استفاده از روش بیولوژیک در مزارع شمال استان خبر خوبی است که این روزها به گوش می‌رسد. کشاورزان پارس‌آبادی با استفاده از 2 گونه زنبور توانسته‌اند شیوع آفت در مزرعه بادام را کنترل کنند. «سلیم فدایی»، یکی از کشاورزان پارس‌آباد، در این باره می‌گوید: امسال برای اولین بار از روش مبارزه بیولوژیکی برای مقابله با آفت در مزرعه بادام زمینی استفاده کردیم و نتیجه آن رضایت‌بخش بود. 

در روش مبارزه بیولوژیکی که نتیجه مطالعات و تحقیقات کارشناسان کشاورزی است، هم‌زمان با مشاهده آفت، زنبور «تری کوکاگاما» در مزارع رهاسازی می‌شود؛ بعد از یک هفته اقدام به رهاسازی گونه زنبور «براکون» می‌شود و این براکون‌ها مستقیم روی لارو آفت تخم‌ریزی می‌کنند و آفت را از بین می‌برند. کنترل بیولوژیکی شامل مبارزه با آفت‌هایی مانند حشرات، کنه، علف هرز و بیماری‌های گیاهی است که با استفاده از موجودات زنده به روش گیاه‌خواری یا دیگر مکانیزم‌های طبیعی انجام می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی پارس‌آباد در این باره بیان می‌کند: حرکت برای توسعه پایدار کشاورزی، کاهش نسبی آلودگی محیط زیستی و امکان افزایش راندمان تولید از جمله مزایای استفاده از این روش است. «اصغر نظیفی» با تاکید بر ضرورت کاهش مصرف سموم شیمیایی اظهار می‌کند: روش مبارزه بیولوژیکی با آفات در مزارع محصولات مختلف این شهرستان مانند گوجه‌فرنگی، پنبه و سویا در مساحت 4 هزار هکتار انجام شده است. وی می‌گوید: حشره‌های مورد نیاز طرح مبارزه بیولوژیکی در جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد تولید و در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود. 

نظیفی با اشاره به تشریح مزایای استفاده از مبارزه بیولوژیک در مزارع کشاورزی می‌گوید: از مزایای این گونه اقدامات می‌توان به کاهش مصرف سموم شیمیایی، تولید محصول سالم و سلامت مصرف‌کنندگان، حفظ محیط زیست و کمک به اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی اشاره کرد. سرپرست جهاد کشاورزی پارس‌آباد تاکید می‌کند: امسال با استفاده از این روش کشاورزان پارس‌آباد توانسته‌اند مصرف سموم کشاورزی را به مقدار 20 هزار لیتر در مزارع خود کاهش دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید