• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85462
+
-

سفر دل های مشتاق در اربعین حسینی

عاشقان حسینی در پیاده‌روی اربعین، ی0ک‌دل و هم‌صدا حماسه‌ای به عظمت تاریخ را در زمین کربلا رقم می‌زنند

مذهبی
سفر دل های مشتاق در اربعین حسینی

در اجتماع عظیم عاشقان حسینی پیر و جوان معنا ندارد؛ حب ‌الحسین(ع) یجمعنا؛ دوستی و مودت حضرت سیدالشهدا(ع) همه عاشقان را کنار هم جمع کرده است. اینجا می‌توانی همه را ببینی؛ همه فارغ از اسم و رسم دنیایی، پست و مقام، همه قطره‌قطره به هم پیوسته‌اند و دریا شده‌اند. پیاده‌روی اربعین حرکت و اعلام حضور باشکوه، عمیق و پرمعنایی است که حقیقت آن در هیچ منظومه تفکر مادی قابل درک نیست. 

به گزارش فارس، اربعین اتصال و نقطه تلاقی دوباره صاحب نهضت عاشورا یعنی حضرت سیدالشهدا(ع) با پیام‌رسان این نهضت یعنی خانم زینب کبری(س) است. آزادگان جهان یک‌دل و هم‌صدا شده‌اند برای اندیشیدن به یک حماسه؛ حماسه‌ای به عظمت تاریخ که هر روز آن عاشورا و هر زمین آن زمین کربلاست. شیعیان و آزادگان جهان که دل در گرو محبت حسین(ع) دارند با تحمل سختی‌ها و رنج‌ها بار سفر بر دوش می‌کشند و منزل به منزل گام برمی‌دارند تا پیام هم‌دلی اجتماع عظیم عاشوراییان را در جهان به رخ بکشند.

اتفاق جالب اربعین هر سال، زائراولی‌هایی هستند که این روزها دل توی دلشان نیست. خیلی از آنها راهی شده‌اند و تعدادی هم که مقدمات سفرشان آماده شده است، همین روزها با دل‌هایی لبریز از ایمان به راه می‌افتند. بسیاری از آنها سفر اربعین را از همه سفرهایی که تاکنون رفته‌اند زیباتر، معنوی‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌دانند و برخی نیز هنوز باور نمی‌کنند طلبیده شده‌اند. 
 

اربعین مخصوص شیعیان و ایرانیان نیست

«رضا رضایی» یکی از زائران تبریزی است که زیارت اربعین را عنایت حضرت سیدالشهدا(ع) اعلام کرد و گفت: در حال حاضر سفر هوایی نیز به کربلا و نجف صورت می‌گیرد ولی چرا باز هم بیشتر زائران پیاده‌روی اربعین را ترجیح می‌دهند؟ چون پیاده‌روی اربعین پیام دارد. اکنون می‌بینید رسانه‌های خارجی خبری از اجتماع بزرگ مسلمانان را منتشر نمی‌کنند. وی افزود: این حرکت جهانی شده است و مخصوص شیعیان و ایرانیان نیست. برای این‌که آنها از این اجتماع و بیداری امت اسلامی هراس دارند. آنها می‌ترسند در رسانه‌های خارجی این حرکت بازتاب داده شود و ابهت استکباری آنان را به هم بریزد. 

المیرا و مهتاب دانشجویانی هستند که هزینه‌های سفر آنها توسط یک خیر تبریزی تامین شده است. آنها که به کمک این خیر تبریزی راهی حرم عشق هستند، می‌گویند: دوستان ما هر کدام چند سال است به زیارت اربعین می‌روند و ما نیز در آرزوی رفتن بوده و شوق زیارت داشتیم ولی هزینه گرفتن پاسپورت و هزینه‌های مسیر تا مرز را نداشتیم. احمد هم یکی از شهروندان ارومیه‌ای است که می‌گوید: آن‌قدر دلم هوای زیارت ارباب را دارد که نمی‌دانم چگونه بر زبان جاری کنم. تا می‌خواهم حرفی از کربلا و زیارت اربعین بزنم، بی‌اختیار چشم‌هایم می‌گرید. دلم بی‌تاب رفتن است. آرام و قرار ندارم. 
 

تکه‌ای از بهشت

«کربلا تکه‌ای از بهشت است و افرادی که به این سفر مشرف می‌شوند. برگزیدگانی هستند که آقا امام‌حسین(ع) خود آنها را طلبیده است و من نیز از این‌که امسال برگزیده حضرت سیدالشهدا(ع) هستم بر خود می‌بالم.» این جملات را نیلوفر احمدی، زائر اردبیلی اربعین، می‌گوید. او هم یک زائراولی است، کربلا را تکه‌ای از بهشت خدا می‌داند که زائران هر لحظه برای رسیدن به آن لحظه‌شماری می‌کنند. 

وی ادامه می‌دهد: سفر اربعین با تمام سفرهایی که رفته‌ای، فرق دارد؛ مخصوصاً اگر برای اولین بار عازم کربلا شوی. اشک‌ها، لبخندها و بغض‌ها درهم می‌آمیزد. احساس شادی، خوشحالی و غم در هم گره می‌خورد و هم‌زمان احساس وصال و فراق می‌کنی؛ هم لبخند می‌زنی و هم اشک امانت نمی‌دهد. هر لحظه می‌خواهی در کربلا زمان متوقف شود و تو همچنان با حضرت عشق از خدا بگویی و زیبایی‌هایی را که در کربلا مقابل چشمانت نمایان شده است، به تصویر بکشی. 


شهدا مسیر پیاده‌روی اربعین را برای ما باز کردند

عکس شهدای مدافع حرم در چادر و کوله‌پشتی تعدادی از زائران هم دیده می‌شود. مهدی رسولی یکی از جوانانی است که عکس شهیدی جوان و فخیم از شهدای مدافع حرم تبریز را به کوله‌پشتی خود چسبانده است. وی درباره علت این کار گفت: شهدای مدافع حرم که در جبهه مقاومت اسلامی به شهادت رسیده‌اند، مسیر پیاده‌روی اربعین را برای ما باز کردند. آنها زندگی خود را فدا کردند تا ما اکنون با آرامش خاطر در اجتماع عظیم حضور داشته باشیم. 

رسولی ادامه داد: بیشتر زائران عکس یک شهید را با خود به همراه دارند و این بهترین کاری است که می‌توانند انجام دهند. حضور شهدا در پیاده‌روی اربعین مقدمه‌سازی برای ظهور حضرت امام زمان(ع) است. ما به نیت شهدا زیارت می‌کنیم. از حضور میلیونی مسلمانان در راهپیمایی اربعین عکس و فیلم می‌گیریم و آن را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاریم تا همه دنیا صدای رسای ملت‌های مسلمان را بشنوند.

اگر دشمنان حماسه اربعین را بایکوت خبری می‌کنند و آن را پوشش نمی‌دهند، اتفاقاً ما حماسه می‌آفرینیم و با انتشار عکس و ویدئوهای خود اجازه نمی‌دهیم این اجتماع عظیم و باشکوه بی‌سر و صدا برگزار شود. باید پیام عدالت‌خواهی امام حسین(ع) در سراسر گیتی پخش شود. 
 

قطره‌ای از دریای مشتاقان 

فاطمه درخشان، یکی دیگر از شهروندان ارومیه‌ای احساس خود از زائراولی بودن در اربعین را به پرنده‌ای تشبیه می‌کند که هر لحظه شوق پرواز دارد. وی با اشاره به پیوستن به دریای مشتاقان حضرت سیدالشهدا(ع) ادامه داد: بسیار خوشحالم که بعد از سال‌ها آقا مرا طلبیده. من هم قطره‌ای از دریای مشتاقان و دوستداران امام حسین(ع) هستم. پیوستن و غرق شدن در جمعیتی که شور و شوق زیارت دارند، انسان را به وجد می‌آورد. 

درخشان یکی از زیباترین بخش‌های این سفر را دیدن شهرها و مکان‌هایی اعلام کرد که امام علی(ع) و امام حسین(ع) در آنجا بوده‌اند. «دیدن شهرها و جاهایی که امام علی(ع) و امام حسین(ع) و در آنجاها بوده‌اند، تاریخ را در دل آدم زنده می‌کند. دیدن افراد مختلف از هر دین و مذهبی در این سفر لذت‌بخش است.»  وی با ابراز خوشحالی درونی از زیارت اربعین گفت: خیلی خیلی خوشحالم. احساس می‌کنم خواب می‌بینم. با وجودی که به مسیرهای رسیدن تا مرز و مسیر راهپیمایی کربلا آشنایی ندارم، احساس می‌کنم با راحتی می‌رویم و برمی‌گردیم و به یادماندنی‌ترین و شیرین‌ترین سفر زندگی‌ام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید