• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85460
+
-

ضعف استعدادیابی در مدارس فوتبال کرمان

استعدادیاب تیم ملی  خواهان حضور مربیان با تجربه در مدارس فوتبال کرمان شد

ورزش
ضعف استعدادیابی در مدارس فوتبال کرمان

نگاه باشگاه‌های استان کرمان برای کسب افتخار و ارتقای فوتبال و فوتسال به بازیکنانی از سایر استان‌ها خیره شده و این در حالی است که ظرفیت و استعدادهای نهفته بسیاری در مناطق مختلف کرمان وجود دارد که با توجه به استعدادیابی و استعدادپروری و رفع مشکلات آکادمی‌ها و مدارس فوتبال از اکنون می‌توان تیمی بومی و قهرمانی برای نسل‌های آینده پرورش داد. 

به گزارش ایرنا، توسعه فوتبال حرفه‌ای با ورود صنایع و معادن بزرگ استان کرمان، محبوبیت این ورزش و تمایل خانواده‌ها به آموزش فرزندانشان، موجب ایجاد آکادمی و مدارس فوتبال و فوتسال بسیاری در این استان شده که این آکادمی‌ها می‌توانند با فاصله گرفتن از حرف و ورود به عرصه عمل با شناسایی و آموزش عمومی، استعدادهای ناب استان را برای رشد و اعتلای فوتبال در سطح ملی و حتی بین‌المللی معرفی کنند. 

مدیر یک مدرسه فوتبال و استعدادیاب تیم ملی فوتبال کشور با بیان این‌که کمبود زمین داریم و ورزشگاه‌های چمن طبیعی و اماکن ورزشی مناسب در شهر کرمان وجود ندارد، گفت: حتی باشگاه مس کرمان یک زمین تمرینی خوب ندارد و تیم بزرگسالان مس نوین حاضر در لیگ دسته ۲ کشور در چمن مصنوعی فوتبال بازی می‌کند. 

«یاشا جلیلی» با بیان این‌که یک زمین ورزشگاه را از یک نهاد اجاره کرده‌ایم که هزینه‌های بسیاری دارد و این ارگان حمایتی از ما نمی‌کند، افزود: این ورزشگاه در سیستم آبیاری، رسیدگی، بازسازی و رنگ‌آمیزی مشکل داشت. مدرسه فوتبال را مرمت کردیم و در منطقه محروم ورزش را ترویج دادیم، اما حمایتی از ما نمی‌شود. 

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در ورزش آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد و این در حالی است که در استان کرمان زمین‌های فوتبال و مجموعه‌های ورزشی بدون دلیل تعطیل می‌شوند. 

وی گفت: فقط یک زمین فوتبال در منطقه الغدیر شهر کرمان وجود دارد که اهالی شهرک‌های اطراف در آن فوتبال بازی می‌کنند. 

خلیلی گفت: فقط زمین چمن مجموعه شهرداری کرمان از نظر کیفیت مطلوب است و تمامی مدارس فوتبال، به چمن‌های مصنوعی روی آورده‌اند که آسیب بسیاری به رده‌های سنی پایه وارد می‌کند. 


مجوز به افراد غیرمتخصص داده نشود

خلیلی با اشاره به صدور بی‌رویه مجوزهای مدارس فوتبال و باشگاه‌ها افزود: نباید مجوز مدارس فوتبال و اجازه کار به تمامی افراد داده شود، بلکه باید فقط افراد مؤثر و متخصص مجوز بگیرند. 

این استعدادیاب تیم ملی فوتبال کشور گفت: مجوزهای بسیاری طی سال‌های گذشته به افراد غیرمتخصص و ناکارآمد داده شده و افراد غیرکاربلد و مربیان ضعیفی برای آموزش به مدارس فوتبال استان کرمان وارد می‌شوند. 

وی با اشاره به عمر مدارس فوتبال کرمان که بیش از ۲۰ سال است، گفت: ما توانستیم استعدادهای مناطق محروم از جمله شهرستان ریگان را در رده‌های سنی پایه شناسایی کنیم؛ همچنین اقداماتی برای راه‌اندازی مراکز استعدادیابی انجام می‌شود که این استعدادها دیده شوند. 

خلیلی تاکید کرد: هیات فوتبال استان و فدراسیون باید سخت‌گیری بیشتری برای انتخاب استعدادیاب‌ها لحاظ کنند و مسئولان با دقت بیشتر باید فردی متخصص، دردکشیده و وجدان بیدار را به این عرصه ورود دهند زیرا اکنون استعدادیابان قوی نداریم. 

وی ادامه داد: گزینش استعدادیابان در گذشته بسیار دشوار بود و اکنون فستیوال‌هایی برگزار می‌شود که با نظم مشخص برنامه استعدادیابی را توسعه می‌دهد که می‌تواند راهگشا باشد. 


فوتسال کرمان شبیه کودکی بی‌خانمان است

مسئول یک مدرسه فوتسال دیگر و استعدادیاب تیم ملی نیز با بیان این‌که ۱۸ سال پیش فوتسال در استان کرمان راه‌اندازی شد، گفت: از گذشته این ورزش در کشور و استان کرمان شبیه کودکی بی‌خانمان بوده است. 

«حسن هابیلی» ادامه داد: از سال ۹۰ به بعد رده‌های سنی فوتسال پایه استان کرمان از دست رفت و روی بازیکنان ما دیگر در کشور حسابی باز نمی‌شود. 

وی ادامه داد: دروازه‌بانی از کرمان در رده‌های سنی زیر ۲۳ سال فوتسال به علت نداشتن تیم از مسابقات المپیک خط خورد؛ زیرا از بازیکنان حاضر در لیگ برتر بزرگسالان در تیم‌های ملی استفاده می‌شود. 

مسئول مدرسه فوتسال کمیل کرمان با تاکید بر این‌که مشکل اصلی این مدارس نداشتن سرمایه‌گذار و حامی مالی در رده‌های سنی پایه است، گفت: تیم‌های بزرگسالان استان از جمله فولاد بردسیر و گهر زمین با حامی مالی قدرتمند در این زمینه فعالیت خوبی دارند و نتایج خوبی هم می‌گیرند. 

وی اضافه کرد: اعزام تیم به مسابقات کشوری افزون بر ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد که مدارس فوتسال استان کرمان توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند؛ لذا ضرورت دارد در زمینه اسپانسر ریاست هیات فوتبال استان کرمان ورود کند، زیرا با مدیریت علی قرایی فوتسال در رده‌های سنی پایه هم رو به جلو می‌رود. 


رنج کرمان از مربیان غیرمتخصص 

هابیلی با تقدیر اقدامات هیات فوتبال برای ساماندهی مدارس فوتسال افزود: کرمان مشکلات بسیاری از جمله حضور مربیان غیرمتخصص دارد که نباید این افراد مجوزی از دستگاه‌های متولی دریافت کنند. نداشتن اسپانسر مشکل ایجاد کرده است. 

این کارشناس و استعدادیاب تیم ملی فوتسال ادامه داد: چندین سال به علت مدیریت ضعیف فوتسال در هیات‌های فوتبال گذشته و مشکلات فنی هیچ کمکی به تیم‌ها و بازیکنان کرمانی نمی‌شد و در ۲ سال گذشته با حضور ریاست جدید هیأت فوتبال استان اقدامات چشمگیری در این حوزه انجام شده است. 


احداث پایگاه‌های استعدادیابی در مناطق محروم استان 

سخن‌گوی هیأت فوتبال استان کرمان با اشاره به اهمیت تعامل باشگاه‌ها با مدارس فوتبال این استان گفت: پایگاه منطقه‌ای استعدادیابی را از طریق اهرم‌های فشار و همکاری مطلوب باشگاه مس کرمان در شهرستان‌های راور، نرماشیر، جیرفت و کهنوج برگزار کردیم و باشگاه گل‌گهر سیرجان هم در این زمینه قول همکاری داده است. 

«عرفان امیرخسروی» عنوان کرد: باشگاه‌های استان کرمان اکنون فعالیت‌های بسیاری در راستای محرومیت‌زدایی ورزشی در شهرستان‌های شرق، غرب و جنوب استان انجام دادند که امیدواریم دامنه آن افزایش یابد. 

رئیس کمیته‌های فرهنگی، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی هیات فوتبال استان کرمان بیان کرد: زمینه ورود بازیکنان کرمانی به تیم‌های ملی فراهم شده است و در این زمینه اکبر محمدی، رئیس کمیته جوانان و استعدادیابی فدراسیون برای نخستین‌بار به استان کرمان سفر و از تیم‌های رده‌های سنی پایه باشگاه مس بازدید کرد و بر اساس مصوبات این سفر مقرر شد ۲ تن از استعدادیابان تیم‌های ملی برای شکوفایی استعدادهای استان به کرمان اعزام شوند. 

امیرخسروی تاکید کرد: همچنین هیات فوتبال استان کرمان با کمیته جوانان و استعدادیابی فدراسیون فوتبال برای جذب افراد بیشتری از استان کرمان در تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال پایه مکاتبه کرده است. 


کارگروه نظارت بر فوتبال و فوتسال پایه

سخن‌گوی هیأت فوتبال استان کرمان گفت: هیات فوتبال استان کرمان برای نخستین‌بار کارگروه نظارت بر فوتبال و فوتسال پایه را تشکیل داد و در این زمینه بسیاری از مدارس فوتبال که توانایی مدیریت و صلاحیت ندارند، سال آینده تمدید مجوز نمی‌شوند و سخت‌گیری بیشتری در این حوزه خواهد شد. 

«عرفان امیرخسروی» افزود: تمامی مربیان استان کرمان را ملزم کردیم حداقل‌ها را برای مربیگری رعایت کنند که مربیان متخصص بر سر کار قرار گیرند.  وی ادامه داد: همچنین کمیته آموزش هیات فوتبال استان کرمان با دادن مجوز بین‌المللی به حوزه تخصص مربیان استان ورود کنند و مربیان موظف به حضور در این دوره‌ها هستند که مدارس فوتبال می‌تواند از این امر استفاده کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید