• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85429
+
-

روستایی که ۱۵روز یک‌بار آب دارد

‌مشکل کم‌آبی در ‌ روستای« الیاسی»‌ از روزی که این روستا وجود داشته با مردم همراه بوده است

روستا
روستایی که ۱۵روز یک‌بار آب دارد

فرحناز چراغی|  کرمانشاه- خبرنگار :


زلزله خسارت زیادی به روستاهای استان کرمانشاه وارد کرد. این زلزله به ۱۰ شهرستان و 1۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید. بنا به گفته مسئولان ارشد استان کرمانشاه، همه واحدهای خسارت دیده روستایی و شهری تا پایان سال ۹۸ تکمیل خواهند شد. 

«الیاسی صالح مطاع» یکی از روستاهای زلزله‌زده از توابع بخش مرکزی شهرستان سرپل ‌ذهاب است. در جریان زلزله ۲۱ آبان ۹۶ از ۴۶ منزل مسکونی این روستا ۳۷ مسکن به طور کامل تخریب شد. در روند بازسازی‌ها همه واحدهای مسکونی این روستا احیا شدند و مردم در منازلشان ساکن هستند. اما اهالی روستای الیاسی صالح مطاع این روزها از نبود آب آشامیدنی در رنجند و از بی‌توجهی مسئولان گلایه دارند. 

براساس گفته مردم روستای الیاسی صالح مطاع، این روستا هفته‌ای 3 ساعت آب دارد و در برخی مواقع این قطعی آب 10 تا ۱۵ روز طول می‌کشد‌. ناگفته نماند که روستاهای زیادی در استان و به‌ویژه در منطقه سرپل ذهاب با مشکل قطعی آب و نبود آب در روستاهایشان دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. شهرت اهالی روستای صالح مطاع اغلب الیاسی است. گفت‌وگویی با مردم این روستا درباه مشکل قطعی آب داشتیم که در ادامه می‌آید.


بی‌آبی حتی قبل از وقوع زلزله 

یکی از اهالی روستای الیاسی صالح مطاع با بیان این‌که قبل از زلزله نیز مردم روستا با مشکل بی‌آبی مواجه بودند، می‌گوید: این روستا همیشه مشکل بی‌آبی داشته است. معلوم نیست دلیل این بی‌آبی چیست؟ «رهبر الیاسی» که به نمایندگی از مردم این روستا صحبت می‌کند، می‌افزاید: مردم این روستا هفته‌ای یک روز آب آشامیدنی دارند که در یک روز هم 3 یا 4 ساعت آب دارند. وی اضافه می‌کند: اهالی روستا مجبورند برای روزهایی که آب ندارند با دبه، تانکر، بشکه برای خود و خانواده آب ذخیره کنند. الیاسی ادامه می‌دهد: بارها با بخشدار و فرماندار صحبت و مشکل مردم روستا را مطرح کرده‌ایم، اما با وجود قول و قرار هیچ رسیدگی به مردم این روستا نمی‌شود. با سه، چهار ساعت آب در هفته مردم چطور می‌توانند زندگی کنند؟ شرایط سختی برای مردم است و هیچ مسئولی به فکر نیست. 

نه برای روستا چاه می‌زنند و نه منبع جدید آب دیگری که مشکل آب روستاییان الیاسی صالح مطاع حل شود.  الیاسی بیان می‌کند: از بالای روستای ما آب برای روستای پایین‌دستی ما کشیده‌اند، آنها آب دارند و ما از داشتن آب بی‌بهره‌ایم. مسئولان خود را جای مردم این روستا بگذارند و ببینند یک ساعت بدون آب می‌توانند زندگی کنند یا نه؟ مردم روستای الیاسی صالح مطاع بسیار صبورند و زحمتکش و شایسته نیست بیش از این متحمل سختی و رنج باشند. 
وی می‌گوید: از قبل وقوع زلزله ما این مشکل را داشته‌ایم. مشکل بی‌آبی و کم‌آبی در این روستا مشکل امروز و دیروز نیست و از روزی که این روستا وجود داشته این مشکل نیز با مردم این روستا بوده است. 


انتقاد از آبیار روستا 

این ساکن روستای الیاسی با بیان این‌که آب روستا لوله‌کشی است، می‌گوید: امیدواریم دولت به فکر مردم روستای محروم صالح مطاع باشد. آب لوله‌کشی ما از چاه است و یک آبیار دارد. هر وقت آبیار دلش بخواهد، آب هست و نخواهد هم نیست. از بخشدار می‌خواهیم پیگیری کند که مشکل ما کمبود آب چاه است یا آبیار؟ 
وی می‌افزاید: در جریان زلزله بیشتر خانه‌های روستای الیاسی صالح مطاع تخریب شد. خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم، اما اقوام ما در روستاهای نزدیک کشته دادند. ۲۱ نفر از اقوام نزدیک من در روستاهای اطراف در دشت ذهاب جان دادند.

 تلفات آن‌قدر زیاد بود که بسیاری از این جان‌باختگان و زیر آوارماندگان را اهالی روستا با لباس و بدون هیچ تشریفاتی دفن می‌کردند. بالای ۲۰۰ نفر از روستاهای دشت ذهاب فوت شدند. در حال حاضر خانه‌ها نیمه‌تمام هستند و می‌شود گفت بالای ۷۰ درصد خانه‌های روستای صالح مطاع ساخته شده و مردم مشکل آن‌چنانی ندارند. 

این ساکن روستای الیاسی می‌افزاید: شغل مردم کشاورزی و دامداری است، اما چون روستا زمین‌های مناسبی ندارد، وضع کشاورزی منطقه خوب نیست. کشت کشاورزی دیم است و درآمد چندانی برای کشاورز ندارد. گندم و جو بیشترین محصول کشاورزی این روستاست. ناگفته نماند که سیل نیز ضررها و خسارات زیادی به کشاورزی منطقه زد. وی ادامه می‌دهد: وضع دامداری منطقه خوب است و اگر چیزی باعث ماندن مردم در این روستا شده، همین دامداری است. رهبر الیاسی اشاره‌ای به ساخت مسجد روستا نیز دارد و می‌گوید: قبل از زلزله موفق شدیم که تا سقف مسجد را احداث کنیم اما در جریان زلزله سقف خراب شد و در حال حاضر بودجه‌ای برای این کار نداریم.


وعده‌های بخشداری 

دهیار روستای الیاسی صالح مطاع نیز به همشهری می‌گوید: ۴۶ خانوار با جمعیت ۱۷۰ نفر در این روستا زندگی می‌کنند. «زینت الیاسی» درباره وضعیت آب روستا این‌گونه توضیح می‌دهد: ۵ یا ۶ خانوار روستا به دلیل این‌که در پایین‌دست قرار دارند، آب دارند و بقیه اهالی روستا گاهی حتی ۱۵ روز یک‌بار هم آب ندارند. 

وی با بیان این‌که قرار بود بخشداری فکری به حال تقویت آب روستا کند، می‌افزاید: می‌خواستند یک منبع دیگر یا چاه بزنند که هنوز کاری از پیش نبرده‌اند. قرار شد از روستای شیروان آب برای روستا بکشند که نکشیدند.دهیار روستای الیاسی صالح مطاع با بیان این‌که این روستا جزو نوشیروان بخش دشت ذهاب است، ادامه می‌دهد: شبکه لوله‌کشی روستا فرسوده و ضعیف است. لوله‌ها ۳۲ اینچ هستند. 

وی با اشاره به این‌که سال‌هاست اهالی این روستا مشکل آب دارند، می‌گوید: حدود ۲۰ سال پیش این روستا لوله‌کشی آب شده است و لوله‌ها تا امروز تعویض نشده‌اند. اداره آب و بخشدار در جریان هستند و قرار بود منبع جدید درست کنند اما تا به حال درست نکرده‌اند. بخشداری خواست از روستای الیاسی احمد برای روستای ما پمپاژ کنند، اما اهالی این روستا اجازه ندادند. در زلزله ۳۷ خانه از روستا خراب شد و ۶ خانه نیز جزو تعمیری‌ها شد. خانه‌ها از نو ساخته شد و مردم راضی هستند.

  الیاسی درباره رسیدگی به خیابان روستا نیز می‌گوید: فقط حدود ۴۱ متر جدول‌کشی شده و بقیه مسیر رها شده است. ۲۵ متر هم کانال‌کشی انجام شده است.  وی درباره وضعیت تنها مدرسه نیز اضافه می‌کند: بچه‌ها بعد از کلاس پنجم برای ادامه تحصیل مجبورند به روستای کوئیک بروند که از روستای ما فاصله دارد. این مدرسه حیاط ندارد و نیازمند بودجه برای تکمیل است.


برنامه‌ریزی برای آب‌رسانی به ۲۱۰ روستا   

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در نشست خبری با بیان این‌که 2059 روستای دارای سکنه در استان وجود دارد،می‌گوید: بیش از ۹۰ درصد روستاهای استان به صورت ۲۴ ساعته آب پایدار دارند.  «فرامرز شوهانی» تعداد روستاهای بدون آب استان را ۳۴۷ روستا با جمعیت حدود ۱۹ هزار نفر اعلام می‌کند و می‌افزاید: از نظر تعداد روستاها ۱۳ درصد و از نظر جمعیت روستایی حدود 4 درصد جمعیت استان بدون آب شرب هستند که آب آنها به صورت سیار یا از طریق منابع محلی تامین می‌شود.

وی درباره وضعیت تجهیزات و منابع تامین آب روستاهای استان نیز بیان می‌کند: ۵۷۰ محل تامین آب شامل بیش از ۲۷۰ حلقه چاه و بیش از ۲۹۰ حلقه چشمه داریم. ۳۸۹ ایستگاه پمپاژ در استان فعال است و حدود ۹هزار کیلومتر خط انتقال آب هم داریم که البته ۲۵۰۰ کیلومتر آن با میانگین عمر بالای ۲۵ سال فرسوده است.این مسئول از تامین اعتبارات برای تامین آب روستاهای استان از محل صندوق توسعه ملی خبر می‌دهد و می‌گوید: با پیگیری‌هایی که سال گذشته انجام شد، توانستیم تعداد روستاهای بهره‌مند از این اعتبارات را از ۵۲۷ روستا به ۹۸۷ روستا با جمعیت حدود ۱۸۰ هزار نفر افزایش دهیم که شامل تامین آب‌رسانی در قالب ۴۰ مجتمع آب‌رسانی و ۷۰ تک روستاست.

وی از برنامه‌ریزی برای آب‌رسانی به ۲۱۰ روستای استان تا پایان سال ۱۴۰۰ هم خبر می‌دهد و می‌گوید: در سال جاری نیز آب ۱۵۰ روستای استان با جمعیت ۱۸ هزار نفر تامین خواهند شد.  شوهانی به آسیب سیل اول سال به تاسیسات آب ۱۶۱ روستای استان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: پیگیری اعتبارات برای جبران این خسارات در حال انجام است.  وی با بیان این‌که از محل اعتبارات زلزله نیز ۳۳ میلیارد تومان برای کرمانشاه در نظر گرفته شده، می‌افزاید: از این میزان ۱۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و ۸۷ پروژه در این زمینه تعریف کردیم که به طور میانگین ۳۵ درصد پیشرفت دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید