• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85227
+
-

استقبال شالیکاران لاهیجانی از کشت کلزا

 مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان گفت: با استقبال وسیع شالیکاران لاهیجانی از دانه روغنی کلزا به عنوان کشت دوم، 700 هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان برای بذرپاشی این گیاه آماده شده است.به گزارش ایرنا «گودرز کمالپور» اظهار کرد: عملیات کشت دانه روغنی کلزا از 10 مهر آغاز شده است و تا 15 آبان باید پایان یابد. وی با اشاره به این‌که طبق پیش‌بینی حداقل 50درصد این اراضی آماده شده و زیر کشت کلزا می‌رود، یادآور شد: تاکنون 100 هکتار از اراضی شالیزاری لاهیجان شخم زده و آماده برای کشت شده و 20 هکتار هم آماده بذرپاشی است.

کمالپور افزود: در سال‌های گذشته کشت دانه روغنی کلزا به عنوان کشت دوم در شهرستان لاهیجان انجام نمی‌شد یا اگر انجام می‌شد ناچیز بود.این مسئول ادامه داد: امسال با توجه به وارداتی بودن بیش از 90درصد روغن و در پی اعلام وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر لزوم افزایش تولید روغن در داخل کشور، گام برداشتن برای خودکفایی در تولید این محصول، همچنین با توجه به کلاس‌های ترویجی برگزار شده در شهرستان برای کشاورزان، آنان برای کشت دانه روغنی کلزا به عنوان کشت دوم در اراضی شالیزاری داوطلب شدند و از آن استقبال کردند.

وی اظهار کرد: از سوی شرکت پشتیبانی کوثر، بذر در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. در کلیه مراحل کشت و برداشت هم از نظر اعتباری به کشاورزان کمک می‌شود و محصول نیز به صورت یارانه‌ای از آنان خریداری خواهد شد.مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان بیان کرد: از هر هکتار شالیزار بین 5/1 تا 5/2 تن دانه روغنی کلزا قابل برداشت است.به گفته این مسئول، زمان برداشت محصول از اول اردیبهشت سال آینده، پیش از آغاز کشت برنج خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :