• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85171
+
-

آخرین وضعیت پروژه‌های آبخیزداری

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی: قرارداد کار برای شروع طرح‌های آبخیزداری در استان برمبنای عملیات بیولوژیکی منعقد شده است

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز ضمن تشریح وضعیت پروژه‌های آبخیزداری، گفت: رسوب نخاله‌های دپوشده موجب آلودگی منابع آبی می‌شود.«اصغر بیات» در گفت‌وگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت طرح‌های آبخیزداری سال جاری در البرز، اظهار کرد: بیشترین اقدامات انجام‌شده در این زمینه در حوزه روستاهای بخش آسارا جاده چالوس، شهرستان طالقان و همچنین ارتفاعات شهرستان ساوجبلاغ بوده است. وی در ادامه به تشریح عملیات آبخیزداری در حوزه روستاهای محور کرج- چالوس پرداخت و گفت: در روستاهای «کُندر»، «اَرنگه» و «سیجان» و در دامنه جنوبی البرز در روستاهای «تکیه سپهسالار»، «کلها»، «نشترود»، «ورزن» و «آزادبر» عمده این اقدامات در حال اجراست.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل محدودیت زمانی تا شروع روزهای بارشی نخست بر انجام طرح‌های آبخیزداری بر مبنای اجرای عملیات مکانیکی از جمله سنگ و ملات و یا گابیون‌بندی متمرکز شده‌ایم.بیات با تاکید بر این‌که سعی بر این است تا با اقدامات آبخیزداری بر ممانعت و پیشگیری از وقوع سیل در دل روستاها برسیم، ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها از جمله سازه سنگ و ملات در حوزه‌های بحرانی تا حدود زیادی از بروز خسارت‌های ناشی از سیل مانند آنچه در سال ۹۴ در روستاهایی از جمله سیجان به وقوع پیوست جلوگیری می‌شود.وی با اشاره به شناسایی حوزه‌های بحرانی استان که در آن نقاط نسبت به بروز سیل احساس خطر بیشتری می‌شود، گفت: در اجرای سازه‌های آبخیزداری از جمله سنگ و ملات این نقاط در اولویت بوده است.


سازه سنگی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با این توضیح که در بالادست روستای سیجان یکی از سازه‌های اصلی در دره‌ای که از سمت چپ وارد روستا می‌شود اجرایی شده است، افزود: این سازه سنگ و ملاتی به ارتفاع حدود ۱۰ متر انجام شده و حدود 3 دهه قبل به اتمام رسیده است. از طرفی یک سازه دیگر نیز از گذشته در آن محدوده انجام شده بود که در سیل فروردین امسال به‌خوبی در پیشگیری از بحران سیلی مانند سال ۹۴ در دل روستای سیجان موثر بود به گونه‌ای که از این خطر با آرامش عبور کردیم.بیات تاکید کرد: در دیگر نقطه بحرانی بالادست روستای سیجان که نفوذ سیل چند سال قبل از همان نقطه بوده نیز قرار است پروژه‌ای جدید با مشارکت مردم روستا اجرایی کنیم، بدین صورت که انجام عملیات راه دسترسی به سازه مکانیکی طرح را آنها به انجام می‌رسانند. اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز نیز با تعیین پیمانکار عملیات اجرای سازه‌ای ۶ تا ۷ متری در آن محل را پیش می‌برد.

وی در خصوص زمان اجرای این سازه مکانیکی آبخیزداری در بالادست روستای سیجان، گفت: در این مورد قرارداد کار با پیمانکار مجری سازه از سوی منابع طبیعی منعقد شده است، از طرفی دهیاری و شورای روستای سیجان نیز با پیمانکاری که قرار است عملیات راه دسترسی را انجام دهد وارد مذاکره شده‌اند و تا ۱۰ روز آتی عملیات این پروژه آبخیزداری آغاز می‌شود.معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به این‌که سازه‌ای ۱۰ متری نیز در حوضه آبخیز اَرنگه و در نقطه بحرانی روستای «چاران» در حال اجراست، بیان کرد: این سازه نیز ۱۰ متر طول دارد که تاکنون حدود ۷ متر آن به انجام رسیده است.


انجام پروژه‌های آبخیزداری 

بیات با این توضیح که در انجام طرح‌های آبخیزداری برای ایمنی در برابر سیل در حوزه روستای کُندر نیز یک سازه به اتمام رسیده و سازه‌ای دیگر نیز تا حدود ۱۲ روز دیگر به اتمام می‌رسد، افزود: در بالادست این روستا و در نقطه بحرانی یک آبراه دیگر نیز اقدامات گابیونی شروع شده است.وی با اشاره به این‌که در روستای تکیه سپهسالار واقع در محور کرج- چالوس نیز اجرای سازه‌ای ۱۰ متری اجرایی شده است، عنوان کرد: 2 سازه مکانیکی سنگ و ملات نیز در حوزه این روستا در سال قبل انجام شده بود که نقش موثری در جلوگیری از بروز سیل در فروردین امسال داشت که امسال ارتفاع این 2 سازه افزایش داده شد تا پوشش بیشتری در برابر سیل و مخاطرات آن اعمال شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در بخش دیگری با اشاره به اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه روستاهای شهرستان طالقان از جمله روستای «خچیره» نیز گفت: در حوزه این روستا 2 سازه بزرگ کار شده است. در محدوده روستاهای «جوستان»، «گراب»، «وشته»، «مهران»، «ده در» و «نساء» شهرستان طالقان نیز اجرای چنین سازه‌هایی دنبال شده است. اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان ساوجبلاغ در حوزه‌هایی مانند «فشند» و «سیبستان» نیز تعریف شده است. بیات در ارتباط با اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه نقاط بحرانی شهرستان اشتهارد نیز عنوان کرد: یک سازه سنگ و ملات در حوزه روستای «قره ترپاق» این شهرستان نیز در دست اجراست. از طرفی در بالادست شهرک صنعتی اشتهارد نیز برای انجام یکسری اقدامات مکانیکی قرارداد کار با پیمانکار را منعقد کرده‌ایم و تا 2 ماه آینده این کارها تکمیل می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که انجام طرح‌های آبخیزداری در حوزه روستاهای استان البرز از محل اعتبار تخصیصی صندوق توسعه ملی در سال جاری و بخشی نیز با تکیه بر اعتبار تخصیصی از این محل در سال گذشته پیش برده شده است، گفت: در این قالب طرح‌هایی که با تکیه بر اعتبار سال ۹۷ صندوق توسعه ملی اجرایی شد به صورت صددرصدی به اتمام رسیده و طرح‌های اجرایی بر اساس اعتبار امسال نیز پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی دارند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه با اشاره به این‌که قرارداد کار برای شروع طرح‌های آبخیزداری در استان بر مبنای عملیات بیولوژیکی نیز منعقد شده است، افزود: در این قالب نیز اقدامات جامع بیولوژیکی در تمامی نقطه‌های بحرانی که اجرای طرح‌های مکانیکی را داشته‌ایم، اجرایی می‌شود که مشتمل بر کپه‌کاری، بذرکاری و یا جنگل‌کاری است. این طرح‌ها نیز تا یک ماه آتی به پیشرفت قابل توجهی می‌رسد.


پیشبرد مباحث تسهیلگری

بیات در بخشی دیگر با اشاره به پیشبرد مباحث تسهیلگری در کنار اجرای طرح‌های آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیکی در حوزه روستاها و نقاط بحرانی که خطر وقوع سیل وجود دارد، توضیح داد: در این راستا به منظور آگاه‌سازی روستاییان افراد تسهیلگر از سوی منابع طبیعی با مردم در خصوص عملیات‌ اجرایی مشورت می‌کنند تا در کنار جذب مشارکت‌های مردمی در انجام پروژه‌ها، برگزاری دوره‌های منابع طبیعی و آبخیزداری ویژه روستاییان و جوامع محلی را نیز داشته باشیم.

وی با تاکید بر انتظارات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری از دیگر دستگاه‌های خدمت‌رسانی که پروژه‌های انتقال آب و گاز به روستاها و یا انجام عملیات راه‌سازی را انجام می‌دهند، بیان کرد: از دستگاه‌های مجری درخواست داریم که بعد از اتمام کار، نخاله‌ها را در مسیر رودخانه‌ها رها نکنند، زیرا با شروع بارندگی، دپوی نخاله موجب بالا آمدن سطح آب رودخانه و راه افتادن سیل در دل جاده‌ها و نقاط روستایی از جمله محور کرج- چالوس می‌شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با تاکید بر این‌که نمونه رها شدن مصالح کار و نخاله‌های پروژه‌های اجرایی را در محور طالقان- هشتگرد و یا آزادراه تهران- شمال که پروژه‌های راهسازی در حال اجراست مشاهده کرده‌ایم، بیان کرد: از دستگاه‌های خدمت‌رسان می‌خواهیم که تمهیداتی برای کنترل نخاله‌های تولیدی داشته باشند و محل دپو را در جای مناسب و دور از رودخانه‌ها تعیین کنند.

بیات با این توضیح که رها‌سازی نخاله‌ها در دل طبیعت به‌ویژه در مسیر رودخانه‌ها نگرانی برای منابع طبیعی و محیط‌زیست ایجاد می‌کند، عنوان کرد: این نگرانی‌ها از بابت خطر وقوع سیل و از طرفی آلودگی است که منابع آبی استان را تهدید می‌کند، چون رسوبات حاصل از این نخاله‌های دپوشده موجب آلودگی است.وی در خصوص میزان اعتبار تخصیصی از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری البرز در سال جاری که قسمت عمده آن برای طرح‌های آبخیزداری هزینه شده است، گفت: این میزان برابر ۳۶ میلیارد تومان بوده است و حال درخواست داده‌ایم که در قالب افزایش اعتبار از این محل ۵ میلیارد تومان دیگر نیز دریافت کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید