• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85105
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nnMY
+
-

انقلاب در روش خصوصی‌سازی‌

15شرکت بزرگ در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری با روش عرضه اولیه در بورس واگذار می‌شود

تا یک‌ماه آینده واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری پالایشگاه‌ها به ارزش 20هزار میلیارد تومان به عموم مردم فروخته می‌شود.
هیأت عالی واگذاری، تصمیم‌های مهمی برای تغییر در روش خصوصی‌سازی‌ گرفته و قرار است سهام 15شرکت دولتی به ارزش 50هزار میلیارد تومان در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی با روش عرضه اولیه به مردم فروخته شود. تا یک‌ماه آینده نخستین صندوق تخصصی که شامل سهام 6پالایشگاه است همزمان با سالروز ولادت حضرت محمد(ص) و هفته وحدت به‌صورت عرضه اولیه به مردم واگذار می‌شود.
به گزارش همشهری، حاشیه‌های خصوصی‌سازی‌ها در گذشته اثر خود را گذاشته. قرار است به جای آنکه سهام شرکت‌های دولتی به‌صورت بلوکی به سهامداران حقوقی بزرگ واگذار شود، در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عموم مردم فروخته شود. بر همین اساس قرار است سهام 15شرکت دولتی به ارزش 50هزار میلیارد تومان در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی در قالب عرضه اولیه به مردم فروخته شود. نخستین صندوق، شامل سهام 6پالایشگاه بزرگ، در دهه آخر آبان به ارزش 20هزار میلیارد تومان، در قالب واحدهای یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله(یونیت) واگذار می‌شود. در مراحل بعد قرار است سهام بقیه 15شرکت در قالب صندوق‌های تخصصی خودرو‌سازی‌، بیمه پالایشگاه و ... به روش عرضه اولیه در بورس واگذار شود.
احتمال موفقیت این عرضه‌های اولیه بسیار بالاست زیرا این روزها درجریان عرضه‌های اولیه بیش از یک درصد جمعیت ایران به خرید سهام شرکت‌های جدید اقدام می‌کنند؛ به‌طوری‌که دیروز هم در جریان عرضه اولیه سهام شرکت توزیع داروپخش 920هزار نفر سهام این شرکت را خریدند.

عرضه نخستین صندوق یک‌ماه دیگر
رئیس هیأت‌عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره واگذاری سهام دولت در 6پالایشگاه گفت: دنبال روش‌های جدیدی برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی هستیم؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم سهام شرکت‌های دولتی را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به عموم مردم عرضه کنیم.
علیرضا صالح با بیان اینکه نخستین صندوق قابل معامله تا یک‌ماه آینده در بورس عرضه می‌شود گفت: در نخستین مرحله قرار است باقیمانده سهام دولت در6پالایشگاه به ارزش 20هزارمیلیارد‌تومان در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله تا 17ربیع‌الاول در بورس عرضه شود.
صالح با بیان اینکه واحدهای این صندوق‌های سرمایه‌گذاری را طوری عرضه می‌کنیم که همه مردم بتوانند این سهام را خریداری کنند، تأکید کرد: برای واگذاری سهام این شرکت‌ها تخفیف‌هایی درنظر گرفته شده است تا همه مردم حتی با پس‌انداز‌های 100تا 200هزار تومان هم در این عرضه اولیه شرکت کنند.
رئیس هیأت‌عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ توضیح داد: یکی از اهداف سیاست‌های اصل44 این بودکه مردم را برای ورود به بازار سرمایه و پس‌انداز تشویق کنیم؛ در نتیجه تغییر در روش واگذاری‌ها هم متناسب با این سیاست است.
به گفته او از 6پالایشگاهی که قرار است سهامشان به مردم در قالب واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری فروخته شود، سهام 4پالایشگاه در بورس و 2پالایشگاه هم در فرابورس مبادله می‌شود.

   روایت فرهاد دژپسند

وزیر اقتصاد درباره واگذاری سهام شرکت‌های دولتی گفت: سهام ۱۵ شرکت دولتی را از طریق«ETF» و صندوق‌های معامله‌پذیر واگذار خواهیم کرد. فرهاد دژپسند افزود: واگذاری‌ها را واحد به واحد انجام خواهیم تا همه توده مردم بتوانند آنها را خریداری کنند. او تأکید کرد: واگذاری به‌اصطلاح یونیت به یونیت باعث می‌شود حاشیه‌هایی که وجود دارد به‌شدت کاهش یابد. وزیر اقتصاد درباره زمان واگذاری این شرکت‌ها نیز گفت: در قالب روش‌های جدید و در ۲ یا ۳ مرحله این ۱۵ شرکت را واگذار خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید