• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85104
+
-

وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات سنگ آهن

گپ
وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات سنگ آهن

نسیم زمانی | اصفهان - خبرنگار

صادرات به‌ویژه از نوع غیر نفتی از آن راهکارهایی است که همواره برای رونق اقتصادی پیشنهاد می‌شود اما نه به بهای آن‌که با کمبود برای مصرف داخل مواجه شویم. مانند صادرات بیش از اندازه سنگ آهن که بنا به گفته «حمیدرضا فولادگر»، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، برخی واحدهای تولید فولاد را با کمبود مواد اولیه روبه‌رو کرده است. دراین باره با این نماینده مجلس گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

دلیل وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات سنگ آهن چه بود ؟

هرچند باید بازارهای صادراتی را حفظ کرد اما تامین نیاز شرکت‌های داخلی در اولویت است؛ برای رسیدن به برنامه جامع تولید فولاد باید صادرات سنگ آهن را کاهش داد که وضع عوارض ۲۵ درصدی به همین دلیل بود. درواقع وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور مدیریت بازار، برای صادرات سنگ آهن عوارض ۲۵ درصدی وضع کرد تا به تولید داخلی فولاد کمک کند.

منظور شما آن است که صادرات سنگ آهن باعث کمبود داخل شده بود؟

صادرات بیش از اندازه سنگ آهن، برخی واحدهای تولیدی را با کمبود مواد اولیه مورد نیاز فولاد روبه‌رو کرد در حالی که اولویت نخست کشور تامین نیاز داخلی و حفظ زنجیره تولید است. اما اگر فراوری و استخراج سنگ آهن بیش از برنامه جامع تولید فولاد باشد، صادرات نه‌تنها مشکلی در زنجیره تولید ایجاد نمی‌کند، بلکه ارزآوری برای کشور نیز به همراه دارد حال آن‌که در حال حاضر میزان تولید سنگ آهن کمتر است.

پاسخ شما به اعتراض صادرکنندگان چیست ؟

ممکن است با وضع عوارض ۲۵ درصدی برای صادرات فولاد، صادرکنندگان معترض شوند و بیان کنند که در این شرایط صادرات مقرون‌به‌صرفه نیست، در نتیجه بازارهای هدف از دست می‌رود اما باید به این نکته نیز توجه شود که اولویت حفظ زنجیره تولید داخلی است. قطعا برای تحقق برنامه جامع فولاد باید مواد اولیه یعنی سنگ آهن تامین شود.

چگونه می‌توان شرایط صادرات بیشتر را فراهم کرد ؟

با وجود آن‌که سنگ آهن کشور بسیار است اما بسیاری از معادن آن تاکنون کشف نشده است. با کشف و استخراج معادن و تولید سنگ آهن متناسب با تولید ۵۰ میلیون تن فولاد درکشور، صادرات مازاد این مواد معدنی معنی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید