• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85064
+
-

حبس در ارابه‌آهنی

در سال‌های اخیر آسانسورها چه حوادثی را رقم زده‌اند؟

حبس در ارابه‌آهنی

خدیجه نوروزی_روزنامه نگار

حوادث آسانسوری، آمار بالایی در ایران، به‌ویژه در کلانشهر تهران دارد. علت بالابودن آمار  اینگونه حوادث این است که در گذشته تنها ساختمان‌های بلند و مرتفع از آسانسور استفاده می‌کردند اما در سال‌های اخیر حتی برای ساختمان‌های 2 طبقه نیز آسانسور می‌گذارند. البته حوادث بیشتر در حد محبوس‌شدگی است که طبق گزارش‌های سازمان آتش‌نشانی و اورژانس در بیشتر مواقع محبوس‌شدگان در صحت و سلامت کامل نجات می‌یابند و سقوط به‌ندرت اتفاق می‌افتد. اما محبوس‌شدگی آن هم در آسانسورهای ساختمان‌های نوساز نشان‌دهنده ضعف استاندارد و کیفیت تجهیزات است.

شایع‌ترین علل سقوط آسانسور طبق اعلام سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری  تهران
پاراشوت کردن کابین
عدم‌سرویس به‌موقع
غیراستاندارد‌بودن
فرسودگی
نقص فنی در سیستم ترمز اضطراری
نقص فنی در سیستم مهارکننده (بکسل- وزنه)
سهل انگاری تعمیر کار آسانسور

شایع‌ترین علل حوادث محبوسی در آسانسور طبق اعلام سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری  تهران
نقص یا قطعی جریان الکتریسته
بازیگوشی و تفریح
خرابی در آسانسور
سرنشین یا بار بیش از حد مجاز
سهل‌انگاری تعمیرکار در تعمیر آسانسور
عدم‌سرویس به‌موقع
عمل‌نکردن سنسورها
غیراستاندارد بودن آسانسور
فرسودگی
گیرکردن لباس یا قسمتی از بدن بین کابین و دیوار

  از شایع‌ترین حوادث کم‌خطر توقف کابین بین‌طبقات به‌علت نقص فنی یا قطع جریان برق است و از حوادث پرخطر نیز باز همان متوقف‌شدن کابین بین طبقات در وضعیت آتش‌سوزی یا انفجاری است که به تخریب چاهک آسانسور انجامیده و کابین پاندول شده است.
  یکی از شایع‌ترین حوادث در کارگاه‌های ساختمانی استفاده از بالابر به جای آسانسور است که همه ساله باعث کشته و مجروح‌شدن افراد زیادی می‌شود.
   بیشتر حوادث آسانسور برای زحمتکشان آسانسور یعنی تعمیرکاران، سازنده، سرویس‌کار و تکنیسین‌های این صنعت پیش می‌آید.
  طبق گفته‌های کارشناسان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، مطالبه گری ساکنان از مدیر ساختمان درخصوص گواهی استاندارد آسانسور و سرویس به‌موقع و همچنین عدم‌استفاده کودکان از آسانسور در کاهش حوادث آسانسور بسیار مؤثر است.



ساختمان‌های گروه یک
ساختمان‌های مسکونی
ساختمان‌های گروه 2
ساختمان‌های اداری تا 10واحد
ساختمان‌های گروه 3
 ساختمان‌های اداری از 10واحد به بالا- مجتمع‌های تجاری- بانک‌ها- ساختمان پزشکان- خوابگاه‌ها- انبارها- مراکز تفریحی- تالار پذیرایی- رستوران‌ها- آسانسورهای مسافربر در پارکینگ‌های عمومی
ساختمان‌های گروه 4
 بیمارستان‌ها- درمانگاه‌ها- کلینیک‌ها- مراکز درمانی- آزمایشگاه‌ها- رادیولوژی‌ها- هتل‌ها- آشپزخانه‌های صنعتی- مدارس و دانشگاه‌ها- استادیوم و مراکز ورزشی
ساختمان‌های گروه 5
 وزارتخانه‌ها- سازمان‌های دولتی و عمومی بزرگ- دادسراها و دادگاه‌ها- پادگان‌ها و مراکز نظامی- کلانتری‌ها- شهرداری‌ها- فرودگاه‌ها- مترو- مساجد

 استاندارد زیرفشار
طبق اعلام سازمان استاندارد، حدود ٩٠ درصد آسانسورهای ایران غیراستاندارد هستند و جالب است بدانید آسانسور خود سازمان استاندارد هم در این دسته جای دارد.

بسیاری از بساز و بفروش‌ها خط تلفنی که جزو آخرین استانداردهای آسانسور است و نصب آن در کابین الزامی شده را فقط وقتی بازرس برای بازدید اول می‌آید، نصب می‌کنند و بعد آن را برمی‌دارند.

حدود ٧٠ درصد قطعاتی که به اسم اروپایی در بازار فروخته می‌شوند، چینی هستند که تنها برچسب این کشورها روی آن درج شده است. معمولا آسانسورهای نصب‌شده در جنوب‌شهر چینی هستند که جزو ارزان‌ترین جنس موجود در بازارند.

چکاپ سالانه آسانسور چیزی حدود ٨٠٠هزار تا یک میلیون تومان قیمت دارد اما ساکنان یک مجتمع مسکونی کمتر زیربار هزینه چکاپ آسانسور به‌صورت ادواری می‌روند.

ماجرای مهرفروشی شرکت‌های سازنده آسانسور که مجوزهای لازم را دارند و مهرشان را به شرکت‌های بدون مجوز سازنده آسانسور می‌فروشند بحث استاندارد را به چالش کشیده است.

شرکت‌های بیمه‌گر برخلاف تبلیغات‌شان به‌راحتی زیر بار پرداخت خسارت نمی‌روند و تا تأییدیه استاندارد ادواری سازمان استاندارد را مشاهده نکنند، یک ریال هم دیه و غرامت پرداخت نمی‌کنند.

حوادث آسانسوری بیشتر در ساختمان‌های اداری، دانشگاهی و مسکونی قدیمی به‌دلیل اجباری‌نبودن استاندارد ادواری رخ می‌دهد.

بیشتر آسانسورهای مسکن مهر که در سال 88به بعد ساخته شدند اصلا استاندارد ندارند درصورتی که اخذ آن اجباری بود.




حوادث آسانسوری
حوادث آسانسوری بیشتر در ساختمان‌های اداری، دانشگاهی و مسکونی قدیمی به‌دلیل اجباری‌نبودن استاندارد ادواری رخ می‌دهد



 

این خبر را به اشتراک بگذارید