• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84991
+
-

باغ وحش بابلسر استاندارد نیست

رئیس اداره محیط زیست بابلسر: نگاه مدیریت این باغ وحش سنتی است و از تغییر و توسعه استقبال نمی‌کند / رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست بابلسر: نگاه مدیریت این باغ وحش سنتی است و از تغییر و توسعه استقبال نمی‌کند

حیات وحش
باغ وحش بابلسر استاندارد نیست

سوژه شدن و سوژه‌سازی برای باغ وحش خصوصی بابلسر تمامی ندارد. به قول معروف «هر روز از این باغ بری می‌رسد» ولی به جای «تازه‌تر از تازه‌تر» سوژه‌ها با فرصت زمانی مشخصی تکرار می‌شوند تا کسی این مکان را از یاد نبرد.به گزارش ایرنا، باغ وحش بابلسر که روزگاری در پارکینگ ساحلی بابلسر و دور از هر اجتماع انسانی احداث شده بود، این روزها با توسعه شهری و نفوذ آسمان‌خراش‌ها در نوار ساحلی این شهر در میان انبوه اجتماع انسانی قرار گرفته است و مهم‌ترین علت برای سوژه‌یابی یا سوژه‌سازی از آن محسوب می‌شود.

شکایت از وضعیت این باغ وحش آن هم به بهانه دلسوزی برای حیوانات از یک دهه پیش شروع شد و در سال‌های اخیر شدت گرفت. با این‌که برخی از سوژه‌های بیرون آمده از این باغ وحش مانند نگهداری خرس قهوه‌ای در غل و زنجیر صحت داشت، ولی بسیاری دیگر را می‌توان شیطنت برخی در فضای مجازی به منظور خالی کردن جای پای این مکان دانست تا ساکنان اطراف بتوانند از دردسرهای ناشی از بوی نامطبوع گرفته تا سر و صدای حیوانات و تردد گردشگران رهایی یابند.باغ وحش بابلسر به وسعت یک هکتار در منطقه شریعتی این شهر واقع است. 

این باغ وحش که رو به دریا قرار دارد و در سال‌های اخیر به علت توسعه شهری در محاصره ویلاهای گردشگری و همچنین آپارتمان‌های متعدد قرار گرفته است. در فاصله چند متری از 2 قسمت این باغ وحش آپارتمان‌های ۱۰ تا ۱۵ طبقه وجود دارد.گذشته از وضعیتی که ساکنان منطقه به خاطر وجود باغ وحش به آن دچار شده اند، وجود زمین یک هکتاری در این منطقه برای بسیاری از بساز و بفروش‌ها طلا محسوب می‌شود و سود سرشاری در شهر توریستی بابلسر به همراه خواهد داشت. همین ارزشمندی زمین در عین حال از نگاه مالک باغ وحش هم دور نمی‌ماند و به همین علت حاضر است همه بلاها را به جان بخرد تا این منطقه را ترک نکند. 


نظر محیط ‌زیست 

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست بابلسر که سال‌هاست از وضعیت باغ وحش اطلاع دارد و به آن سرکشی می‌کند در این‌باره گفت: از این باغ وحش به صورت هفتگی بازدید می‌شود و تمامی حیوانات در سلامت کامل به سر می‌برند. «مصطفی عرب» افزود: سلامت حیوانات این باغ وحش از سوی پزشکان همواره تحت نظر است و گواه این موضوع وضعیت مناسب زاد و ولد آنهاست که در شرایطی مطلوب قرار دارد.

وی وجود بوی نامطبوع را در باغ وحش طبیعی دانست و گفت: به هر حال فضای باغ وحش مملو از حیوانات مختلف است و انتشار بوی نامطبوع برای این فضا نمی‌تواند غیر عادی باشد.عرب در پاسخ به این پرسش که بوی نامطبوع باعث آزار و اذیت ساکنان منطقه می‌شود، پاسخ داد: واقعیت این است که باغ وحش بیش از 3 دهه قدمت دارد و در آن زمان این منطقه هیچ ساکنی نداشت. به مرور شهر به سمت باغ وحش پیشروی کرد تا این‌که اکنون این مکان در مرکز ثقل جمعیتی منطقه قرار گرفت. پس باید همه بپذیرند با آگاهی از وضعیت باغ وحش در این منطقه ساکن شده‌اند. 

عرب ادامه داد: بسیاری در سال‌های اخیر با وجود هجمه‌های بسیار مخالف بسته شدن آن هستند. رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست بابلسر آزار و اذیت حیوانات یا بی‌توجهی به آنها را در باغ وحش بابلسر نادرست دانست و گفت: مسئول و مالک باغ وحش فردی حیوان‌دوست است. این شخص مشغول نگهداری از حیوانات است و در نگهداری از آنها بسیار حساس عمل می‌کند.این مسئول توضیح داد: ارتباط مسئول باغ وحش با حیوانات بسیار عاطفی است، به گونه‌ای که انتقال برخی حیوانات باغ وحش به دیگر مراکز منجر به بیماری و افسردگی آنان شده بود.


ساختار غیر استاندارد

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست بابلسر در پاسخ به این پرسش که آیا اداره حفاظت محیط‌ زیست وضعیت باغ وحش بابلسر را استاندارد می‌داند، پاسخ داد: از شرایط و سلامت حیوانات که بگذریم، از نظر ساختار این باغ وحش حتی از کمترین استاندارد نیز برخوردار نیست. وی افزود: وضعیت غیر استاندارد و نامطلوب قفس‌ها، چینش آنها، امکانات رفاهی و فضای عمومی این باغ وحش بسیار نامطلوب است و حتی با کف استانداردهای داخل کشور نیز همخوانی ندارد. 

عرب در مورد وجود زباله در محوطه نگهداری بعضی از حیوانات باغ وحش نیز اظهار کرد: متاسفانه این مشکل را ما نیز مشاهده کردیم ولی زباله‌ها را همسایه‌ها به داخل باغ وحش پرت می‌کنند و هنوز دلیل این کارشان را نمی‌دانیم.رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست بابلسر با تاکید بر این‌که بر سلامت و وضعیت نگهداری حیوانات باغ وحش بابلسر همواره به صورت هفتگی نظارت می‌شود، گفت: باید مسئولان باغ وحش به این نتیجه برسند که شرایط کنونی اصلا در شأن یک باغ وحش نیست. 

وی افزود: با این‌که عرصه باغ وحش بابلسر میلیارد‌ها تومان ارزش دارد و با این پول می‌توان چندین باغ وحش احداث کرد، اما متاسفانه نگاه مدیریت این باغ وحش سنتی است و از تغییر و توسعه استقبال نمی‌کند. این مسئول گفت: تاکنون صحبت‌های بسیاری با مسئولان باغ وحش شده است، اما آنها رغبت زیادی به جا‌به‌جایی نشان نداده‌اند و همواره از نداشتن اعتبار کافی برای احداث جای جدید گلایه دارند. وی یکی از درآمدهای باغ وحش بابلسر را توله‌کشی دانست و افزود: شاید علاوه بر مسائل مالی، استدلال‌های دیگری هم از جانب مالک وجود دارد که تمایلی به جا‌به‌جایی نشان نمی‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید